Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
I går var jag i "centralorten" och då var det en kvinna från Somalia (antar jag utifrån klädseln) som ropade glatt och vinkade åt mig. Jag känner väldigt få där och ingen från Somalia så jag antar att det var tösen i Zaran som förtjänade vinkningen.
Fick höra en lite rolig kommentar häromdagen när jag bar A i min MT med marimekko unikko panel: "Men du, den var kaxig!" 8) Följt av den vanliga "Där har han det bra" :tumup:
Härom veckan på vårdcentralen stod en sur tant och muttrade vid kassan. Hon tittade på min bebis som sov i Manducan.
- Jag tycker inte att det ser skönt ut att sitta sådär och sova.
- Nähä, men hon sover jättegott här iaf, svarade jag.
- Jag har jobbat som barnsjuksköterska i 35 år och jag har fyra barn och de sov aldrig sådär.

Blev så paff, eftersom de flesta ju kommenterar hur mysigt det ser ut, så jag kom inte på nåt bra (och dräpande) svar. Men jag är väldigt glad att jag inte hade henne som bvc-sköterska.
Användarens profilbild
Av cutypie
husmodern skrev:Jag hade loppan ordentligt inpackad i sjalen så huvudet syntes inte heller när det kom en dam och satte sig mittemot mig på bussen och log lite sådär som man gör. Men sen fick hon syn på loppans ben som stack ut och började råglo, såg väldigt konfunderad ut tills hon insåg att det var ett barn jag hade på magen "ja, jag tänkte ju, hur fagulunda är männskan skapt på magen egentligen"! Hahaha!
:Hahaa:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
sarahejhej skrev:Härom veckan på vårdcentralen stod en sur tant och muttrade vid kassan. Hon tittade på min bebis som sov i Manducan.
- Jag har jobbat som barnsjuksköterska i 35 år och jag har fyra barn och de sov aldrig sådär.

Blev så paff, eftersom de flesta ju kommenterar hur mysigt det ser ut, så jag kom inte på nåt bra (och dräpande) svar. Men jag är väldigt glad att jag inte hade henne som bvc-sköterska.
visst blir man chockad. Jag har råkat ut för det en gång när en gubbe tyckte det såg olidligt ut (eller vad han nu sa). först fattade jag ingenting och började prata bärarens ergonomi innan jag fattade att det var att barnet skulle ha det obekvämt han menade :crazy:
Användarens profilbild
Av KATARINA
sarahejhej skrev:Härom veckan på vårdcentralen stod en sur tant och muttrade vid kassan. Hon tittade på min bebis som sov i Manducan.

:shock: Du skulle kunna göra något i efterhand, text maila till hennes chef (om du vet vad kvinnan heter) eller något.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Emma_oh skrev:

visst blir man chockad. Jag har råkat ut för det en gång när en gubbe tyckte det såg olidligt ut (eller vad han nu sa). först fattade jag ingenting och började prata bärarens ergonomi innan jag fattade att det var att barnet skulle ha det obekvämt han menade :crazy:
Stackars gubbe, han har nog inte fått mycket kärlek i sitt liv.
[/quote]
:shock: Du skulle kunna göra något i efterhand, text maila till hennes chef (om du vet vad kvinnan heter) eller något.[/quote]

Nä, hon var gammal som gatan och pensionerad sen länge, hon var där som patient. En mycket sur patient, som dessutom kom för sent.
Användarens profilbild
Av sofin
Igår fick jag hjälp med att spänna knytningen. Hon frågade och jag sa nej, det går bra. Jag är snart klar. (För det var jag, skulle bara knyta ihop).

Då tar människan tag i ungen och skuffar upp henne upp på ryggen så jag får fullt sjå att hålla emot. Nejmen, nej, det går bra, jag klarar det själv!!! Fick jag upprepa.. Fick vända på mig lite brutalt och ställa mig med ryggen inne i ett hörn för att hon skulle fatta vinken.

Sur blev jag för jag hade PRECIS fått till knytningen som jag ville ha den men så kom hon och förstörde. Varför är det så svårt att förstå ett nej tack?? Tanken var väl kanske god men neeeeeejeeee!!!! :x
Användarens profilbild
Av KATARINA
sarahejhej skrev:

Nä, hon var gammal som gatan och pensionerad sen länge, hon var där som patient. En mycket sur patient, som dessutom kom för sent.
Aha. Typiskt fall av en som "känner sig hotad för att du gör annorlunda än vad hon gjorde och att det du gör verkar bra" tycker jag. Hade du slagit ditt barn hade hon väl inte sagt något.
Användarens profilbild
Av Labyrint
Jag tycker jag får otroligt få kommentarer och blickar. Nu varvar jag visserligen mycket med vagn då jag fått en unge som sover otroligt bra där, så jag bär mest kortare turer. Tvättstugan, till och från bilen, när jag ska åka kollektivtrafik och lite sånt. Men nä, ibland ler folk lite större än de hade gjort om jag kommit utan barn, men det är typ allt.

De flesta av mina vänner är möjligen lite ointresserade men knappast ifrågasättande. Min moster hävdar att hennes barn var för stora för att bäras, de vägde 4,5 kilo vid födseln, men är tonåringar idag. Jag tror det hade gått utmärkt att bära dem förstås, vilket hon rycker på axlarna åt, det är liksom inte relevant riktigt.

Min granne har en 5-månaders och ont i ryggen av sin babybjörn. Hon är lite fascinerad av att jag fortfarande kan bära min 7-månaders...

Min mamma är egentligen en mycket klok kvinna. Hon har hjälpt mig sy de hemsydda grejer jag har (en bärpåse och en hybrid). Ändå ifrågasätter hon att en bra sele eller en sjal kan vara bättre än en bärstol. Hon bär gärna min dotter i sin gamla bärstol hon köpte på loppis. Då hon har ont i ryggen tycker jag det är lite synd att hon vägrar prova nåt annat...
Användarens profilbild
Av glis
Apropå mödrar så älskar min mor sjalar, hon gjorde reklam för sina kollegor och pratar sig varm så fort hon får tilfälle, men jag tror aldrig att hon har provat själv :hmm: Och nu när tösen föddes var hon märklig: hon sa att hon skulle komma och hämta tösen och gå med henne i vagnen "för det är bra om hon lär sig det, det är många barn som sover så gott i vagn." Jotack, och tösen är en av dem, utan träning. Det enda jobbiga med vagn är att den drar så snett eftersom kisen antingen hänger i handtaget eller kräver att få köra :roll: Och min mor promenerar ALDRIG utan mål.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
sofin skrev:Igår fick jag hjälp med att spänna knytningen. Hon frågade och jag sa nej, det går bra. Jag är snart klar. (För det var jag, skulle bara knyta ihop).

Då tar människan tag i ungen och skuffar upp henne upp på ryggen så jag får fullt sjå att hålla emot. Nejmen, nej, det går bra, jag klarar det själv!!! Fick jag upprepa.. Fick vända på mig lite brutalt och ställa mig med ryggen inne i ett hörn för att hon skulle fatta vinken.

Sur blev jag för jag hade PRECIS fått till knytningen som jag ville ha den men så kom hon och förstörde. Varför är det så svårt att förstå ett nej tack?? Tanken var väl kanske god men neeeeeejeeee!!!! :x
Men vilken knäppis! :whut:
Jag har fått frågan om jag behöver hjälp men alltid blivit respekterad när jag avböjer tack och lov.
Men när hon somnar på ryggen måste jag alltid leta upp en snäll tant för att få hjälp med huvudstödet för jag lyckas aldrig få till det.
Den bästa bärkommentaren som jag har fått var när jag för en gångs skull var ute med vagnen.

J satt i vagnen och det kom fram en flicka, kanske fem år, och vill prata och titta på bebisen. Men så ser hon att J ju inte är någon liten bebis (utan 15 mån), så hon frågar varför J inte går själv. Nej, hon orkar inte gå så långt själv, förklarar jag. Då tittar flickan på mig några sekunder och så säger hon "Men, varför BÄR du henne inte då?"

Jag kunde ju inte annat än att ge henne rätt.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Nina & lilla J skrev:Den bästa bärkommentaren som jag har fått var när jag för en gångs skull var ute med vagnen.

J satt i vagnen och det kom fram en flicka, kanske fem år, och vill prata och titta på bebisen. Men så ser hon att J ju inte är någon liten bebis (utan 15 mån), så hon frågar varför J inte går själv. Nej, hon orkar inte gå så långt själv, förklarar jag. Då tittar flickan på mig några sekunder och så säger hon "Men, varför BÄR du henne inte då?"

Jag kunde ju inte annat än att ge henne rätt.
:Hahaa: :tumup:
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 37

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?