Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Labyrint
Min dotter är 6,5 månad, ganska lång, väger 7,5 kilo och är väldigt rörlig.

I början använde jag trikåsjal jättemycket och älskade den, men hon är väl lite tung för den nu. Har en vävd sjal jag inte riktigt kommer överens med och så en bärpåse. Bär jag nu blir det på höften i antingen trikåsjalen (lite längre sträckor) eller bärpåsen (till och från bilen, inne på en affär jag tagit bilen till). Annars har det blivit mycket vagn sista tiden, hon sover så bra i den. Men jag gillar ju att bära också, och hon gillar att bli buren.

Funderar på om jag ska satsa på en ergonomisk sele också? I så fall vilken? Just nu är det ju höften hon bärs mest på, men jag tänker att i en bra sele kanske det blir mer ryggen? Tycker långsjal är lite för knöligt att knyta på ryggen, det går men jag orkar inte riktigt... Å andra sidan kan det vara skönt att kunna ha ryggsäck + barn på sig ibland, så jag kanske behöver en sele där höftbärning funkar? Vilka är det som funkar då, vilken är bäst? (Jag är 172 cm lång och normalbyggd) Hur länge kan man bära ett barn på magen i sele? (Tycker det är jobbigt i sjal nu, hon är för lång och sprattlig)

Mei-tai annars? Något att satsa på? Kan man sy själv utan att ha provat? (Alltså, om jag borde skaffa en mei-tai, kommer jag med hjälp av detta forum lista ut hur jag ska sy och få det riktigt bra?)

Tips är väldigt välkomna från er med lite koll på det här med att bära barn :)
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag sydde en MT utan att ha provat nån tidigare och den är lika skön att bära i som andra jag testat efteråt... :tumup:
Leta upp en affär/sjalbarnare som har lite olika selar och prova, tycker jag. Det är svårt att veta vad man gillar och vad som funkar sådär på rak arm annars.
Jag har en hemmasydd sele (som jag är halvnöjd med, ska sy en ny så småningom) som har börjat användas allt mer här hemma för de där "ska bara iväg och handla/dammsuga/slänga sopor"-stunderna då jag behöver fria händer och ringsjalen inte riktigt räcker till. Suveränt komplement till sjalen tycker jag, men ska jag bära länge är det skönast med sjal (här har vi övat ryggknytningar i fem månader vid det här laget, jag har fått in snitsen och J sitter snällt och still för det mesta, men det är varmt och omständigt)
Av sjaltokan
Köp en ergonomisk sele att ha på ryggen o sy en enklare thaiväska eller en onbag (sök här på forumet så hittar du en lång tråd) de finns ju återförsäljare i Sthlm så åk o prova är mitt tips
Av Clee
För mig är det sällan så att jag måste vara superdupersnabb, det handlar kanske om max 30 sek skillnad i att ta på sig en MT/hybrid mot att ta på sig en sele tycker jag. Och därför tycker jag definitivt hybrid. Jag är lite nyfrälst när det gäller hybrid men det är för att skillnaden mot de ergonomiska selar jag provat var så total i fråga om avlastning. Den är också snabb nog att använda vid mathandlande med bilen t ex. Jag kan definitivt beskriva den ultimata hybriden om du skulle vilja ha hjälp - har den nästintill själv nämligen. ;-)
Användarens profilbild
Av Labyrint
Verkar ju vara Stockholm som gäller för att möjligen hitta några olika att prova. Halvjobbigt... :)

Clee - jag tar gärna emot en beskrivning på den perfekta hybriden :) Vilket sorts tyg ska man använda? Hittar ju bilder men inte så mycket mer.
Av herilane
Labyrint skrev:Verkar ju vara Stockholm som gäller för att möjligen hitta några olika att prova. Halvjobbigt... :)
Det finns sjalbarnare i Uppsala också. Kolla i forumet under Sjalträffar, eller skapa en tråd för att efterlysa sjalare i Uppsalatrakten. Du hittar säkert någon som har selar att visa.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?