- tis aug 09, 2011 19:02
Panakeia skrev:Fjärilen skrev:Helt underbara plagg!
Koftan var speciellt underbar!
Skulle du vilja dela med dej av ett mönster antingen gratis eller mot en slant skulle jag jättegärna vilja ha mönstret på koftan. För just det där med aviga maskor och montering gör att jag drar mej för koftstickande

Jag klistrar in det jag skrev i sticksnacktråden:
Koftan är stickad i tvåtrådigt ullgarn från Klippans Yllefabrik på stickor 3,5.
Först har jag lagt upp ett antal maskor och stickat räta tills stycket nådde runt mig. Vart femte varv har jag stickat avkortat, dvs vänt efter halva, för att få koftan vidare nertill.
Sedan har jag mitt på kortaste långsidan plockat upp maskor för ryggstycket, stickat rakt upp, lämnat ett antal maskor på en maskhållare mitt i nacken, stickat höger och vänster sida en i taget var för sig. Under tiden har jag minskat en maska i början av varvet varje gång jag vänt vid halsen, stickat rakt en bit och sedan ökat en maska per vändning igen, lagt till ett antal maskor framme vid halsen och stickat tills framstycket var lagom långt. Därefter har jag stickat ihop framstyckets övre och nedre del med varandra.
Vid halsringningen och framkanten har jag plockat upp och stickat fram och tillbaka, en gång på varje färgrand runt halsen har jag minskat var tionde maska. På framkanten har jag stickat knapphål (fyra stycken eftersom jag hade fyra knappar jag gillade).
Till ärmarna har jag plockat upp maskor, kortare varv i början för att få lite lutning, sex ytterligare maskor i vaje sida per färgrand. Efterhand som jag stickat har jag stickat ihop ärmen med kroppen och sedan stickat ihop för att slippa ärmsöm (fram och tillbaka på magic loop för att slippa aviga maskor). Antalet ärmmaskor har jag minskat efterhand.
Fickornas maskor har jag plockat upp och stickat fram och tillbaka samt efterhand stickat fast sidorna i själva koftan.
Klart! (Kanske lite snurrig beskrivning. Så blir det när man som jag börjar i en ände utan att veta vad det ska bli och hur det ska avslutas, utan provar mig fram efterhand. Fråga om det som känns oklart.)
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)