Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annelionneby
Hej!
Min granne (tack för tipset) rekommenderade att jag skulle kika på sjalbarn.se för att se om bära barn var något för mig.

Dottern är 10 veckor, väger 4.4 kg och är 57 cm lång
Jag har en s.k amningsnacke med ganksa jobbig smärta emellanåt
Och under graviditeten hade jag ganska kraftig foglossning, vilket innebar att jag inte kunde träna under graviditeten, vilket har resulterat i att jag är ganska svag i musklerna i rygg/nacke/mage

Så utifrån detta undrar jag, vilken sjal och vilken knytning rekommenderar ni vana mammor & pappor?
Av Hell Cat
Jag tror att du ska satsa på en stabil, vävd sjal och hoppa över trikåsjal. Jag tycker att Storchenwieges sjalar stämmer bra in på den beskrivningen. Vilken knytning som passar dig bäst får du nog testa efter hand, här finns några olika beskrivna:
http://www.sjalbarn.se/?page_id=8

och här kan du se bilder på olika vävda långsjalar:
http://www.sjalbarn.se/?page_id=181

Jag vill förresten tillägga att du nog ska passa dig för ringsjal, de belastar en axel i taget, det tror jag inte vore bra för din nacke.

Lycka till! :heart:
Av ädl
Jag är inte jätteerfaren, har burit ett barn. Jag har en whiplash med smärtor från nacke och axlar men jag fixade att bära med trikåsjal. Jag tyckte den var smidig eftersom jag knöt den innan jag satte i sonen. Sen när han blev tyngre och mer stadig i kroppen, och jag mer erfaren att knyta bytte jag till vävd långsjal. Och som HellCat skrev så tyckte inte jag heller ringsjal var nån höjdare eftersom det blev snebelastat.
Av ädl
Du har säkert sett här också att flera erbjuder att man får prova sjalar. Det kan jag verkligen rekommendera för de är så olika vilken man trivs med.
Av annelionneby
hej igen!
lilla älsklingen verkar inte gilla trikåsjalen, hon skriker som om det gällde räntan. Varför? Någon som vet/ har idéer om vad detta kan bero på?
Just nu när jag pysslar hemma så har jag henne i en björn :oops: men den verkar hon föredra om än korta stunder. Så återigen, jag vill verkligen inte använda björnen och behöver hjälp/förlsag på vävd sjal. För det blir många varv i bostaden utan bärstöd :(
hälsar anneli
Av Hell Cat
annelionneby skrev:hej igen!
lilla älsklingen verkar inte gilla trikåsjalen, hon skriker som om det gällde räntan. Varför? Någon som vet/ har idéer om vad detta kan bero på?
Just nu när jag pysslar hemma så har jag henne i en björn :oops: men den verkar hon föredra om än korta stunder. Så återigen, jag vill verkligen inte använda björnen och behöver hjälp/förlsag på vävd sjal. För det blir många varv i bostaden utan bärstöd :(
hälsar anneli
Du kan ju prova en annan sele, en ergonomisk en? Beco, Mnaduca, Ergo med infant insert. Alla dessa passar även till mindre barn + att du kan fortsätta använda den även när bebisen blivit större.
Av Hilda
annelionneby skrev:hej igen!
hälsar anneli

Kanske vill hon få lite tid att vänja sig vid sjalen? Mätt och nöjd är bra att vara innan man sätter ner och kanske får en liten stund på sig innan man tar ur henne igen? Min lilla kan knorra en liten stund ibörjan, speciellt om hon är trött (svårt att komma till ro för sömn, var hon än är) men efter ett tag somnar hon gott eller sitter och kikar förnöjt. Vanligare i början av sjalandet också (som inte kom igång förrän hon var ungefär en månad), nu blir hon lugn på en gång när man sjalar upp henne...
Både mamma och barn kan ju behöva vänja sig vid sjalen också, känns ju helt annorlunda att sitta i en sån istället för en björn :)

Annars finns det ju som sagt ergonomiska bärselar också (inte testat själv dock)
Av astekl07
Testa att låta henne ha överkroppen fri i sjalen, man brukar få stödja med en hand till att börja med, men min kille gillade det mycket bättre än att sitta fast. Sen är vävd som är lite stadigare att rekommendera då (blev väldigt svajigt fort för mig i alla fall när bebisen satt så), fast det går bra att testa med trikåsjalen och kolla om det är något som fungerar. Och har du benen utanför eller instoppade?
Av annelionneby
Tack för alla bra tips!
Hennes ben dinglar inte utanför utan jag försöker bära henne som om hon var en liten groda på min mage. Hon verkar inte gilla trikåsjalen nå vidare utan jag får nog investera i en ny, vävd variant. Nu undrar jag, vilken skall jag satsa på? Det verkar vara en djungel ute i sjalvärlden, och som nybörjare vill jag inte hamna i turistfällorna, :hmm: så en fråga till er rutinerade, vilken sjal har ni haft störst nytta av/ vilken sjal har ett stort mervärde? Och var kan jag köpa en sådan sjal?

Allt gott och tack för att ni orkar svara.
Kramar/ Anneli
Av annelionneby
ädl skrev:Du har säkert sett här också att flera erbjuder att man får prova sjalar. Det kan jag verkligen rekommendera för de är så olika vilken man trivs med.
Nej det har jag inte sett. Var då?
Tackar för detta tips, det verkar vettigt.
Kram A
Av Hell Cat
annelionneby skrev:
ädl skrev:Du har säkert sett här också att flera erbjuder att man får prova sjalar. Det kan jag verkligen rekommendera för de är så olika vilken man trivs med.
Nej det har jag inte sett. Var då?
Tackar för detta tips, det verkar vettigt.
Kram A
Här kan du efterlysa hjälp :D
http://www.sjalbarn.se/forum/viewforum. ... =d&start=0
Användarens profilbild
Av pulibus
annelionneby skrev:Tack för alla bra tips!
Hennes ben dinglar inte utanför utan jag försöker bära henne som om hon var en liten groda på min mage. Hon verkar inte gilla trikåsjalen nå vidare utan jag får nog investera i en ny, vävd variant. Nu undrar jag, vilken skall jag satsa på? Det verkar vara en djungel ute i sjalvärlden, och som nybörjare vill jag inte hamna i turistfällorna, :hmm: så en fråga till er rutinerade, vilken sjal har ni haft störst nytta av/ vilken sjal har ett stort mervärde? Och var kan jag köpa en sådan sjal?

Allt gott och tack för att ni orkar svara.
Kramar/ Anneli
Har du testat att ha benen utanför, dvs sjalen från knäveck till knäveck? Båda mina har inte velat sitta med benen instoppade mer än 3-4 veckor.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?