hej! jag kommer från filippinerna och hur man bär barn beror på vilken del av landet man kommer ifrån....
de "indigenous tribe"i fjällan (norrut) har någon sorts ABC, i vackra färglada vävda tyger (jag försöker hitta någon leverantör av dessa)....jag har gett mina svenska fosterföräldrar (var fadderbarn sedan jag var 12 år) sånt tyg som de gjorde till kudfördral men ska försöka ta en bild av tyget ändå
de "indigenous tribe" i centrala öarna bär i någon sorts kortsjalsaktigt, eller ibland vanliga tyg (sjalliknande bitar)
de som bor i södra delen (muslim) bär i sarong liknande tyger som heter malong,vilket också används som vanliga kläder, t ex kjol, täcke, turban, gunga.....
de som bor i städerna, tyvärr måste jag erkänna har ingen stark bärkultur, vill helst bära barn i armarna eller kämpa på att köra barnvagnar (dock endast i "shopping malls") trots att vi inte har bra trottoarer...anledningen till detta är att vi har varit under 3 colonisatörer, spanien, japan (några år) och usa....pga av "westernization" var gamla traditioner ersatts av "den bättre västerländska tro"

och det var bara de som tillhör "tribes"som kämpade hårt av bevara bärkulturen.
sandra: är bara nyfiken varför du vill veta om bärsjalar från filippinerna.....någon anknytning till hemlandet?