Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av astekl07
Jag har verkligen fastnat. Det kändes som att jag var på rätt väg och snart skulle fixa det, men jag kommer inte förbi ett ganska vitalt steg. Jag försöker göra en ryggsäcksknytning och jag får helt enkelt inte tyget att sitta kvar under rumpan på bebisen. Fick till en hjälplig knytning själv en gång, men då stack tyget iväg från rumpan och det var bara att plocka ned bebisen. Jag vet inte om det var fel från början, eller om det bara inte var spänt nog. Det hjälper inte att bebisen spänner ut kroppen spikrak när han är på ryggen heller, däremot verkar han tycka att det är kul.

Så knep och tips är väldigt välkomna så att vi kan komma vidare.

Bebis som är stor och stadig för sin ålder på 3,5 månader samt en hoppe som defintivt är bred nog.
Av Annamamman
Jag har själv inte fått till ryggknytet så bra, men på nån av de instruktionsvideor jag sett var den som knöt noga med att dra in sjalen runt rumpan på bebis, så att det blev sjal mellan bäraren och "framsidan" av bebis nedre del.

Svårt att förklara, men när jag såg det kändes det som att det hade varit en hjälp för mig när jag försökte få till ryggbärningen. Tyvärr är min minsta 6 år, så tipset är inte provat live :) .
Av astekl07
Annamamman skrev:Jag har själv inte fått till ryggknytet så bra, men på nån av de instruktionsvideor jag sett var den som knöt noga med att dra in sjalen runt rumpan på bebis, så att det blev sjal mellan bäraren och "framsidan" av bebis nedre del.

Svårt att förklara, men när jag såg det kändes det som att det hade varit en hjälp för mig när jag försökte få till ryggbärningen. Tyvärr är min minsta 6 år, så tipset är inte provat live :) .
Jag har tänkt på det och försökt, men jag får det inte att sitta kvar. Nu har jag börjat fundera på om det hela bottnar i att jag står på knä i sängen när jag knyter för att ha mjukt under och då kanske böjer mig framåt för mycket. Jag vågar liksom inte låta bebisen bäras av sjalen förrän det är klart och då kanske det inte går att sträcka sjalen rätt...
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Det låter som om du är något på spåret...

jag knyter mycket ryggsäck och a och o är att få in sjalen ordentligt under rumpan samtidigt som bebis har sina knän högt upp. Om bebis spänner ut är detta svårt förstår jag och precis som du säger så ärdet svårare om man är i för horisontellt läge, jag upplever dessutom att man svankar mycket när man lutar sig för långt framåt.

Så tipset är att prova stå upp med någon som håller bakom som säkerhet och verkligen se till att få ut bebis ben på sidorna och in ordentligt med sjalen. :tumup:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
En annan tanke är att du kanske skulle prova någon annan ryggknytning. Själv knöt jag SHBC (heter det väl) när han var så liten.
Av astekl07
Jag fick precis till en SHBC med hjälp av min man. Vi har testat tidigare, men den här gången tvingade jag honom att titta på en video först så att han förstod mer vad som skulle hända.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
astekl07 skrev:Jag fick precis till en SHBC med hjälp av min man. Vi har testat tidigare, men den här gången tvingade jag honom att titta på en video först så att han förstod mer vad som skulle hända.
:vågen: Känns den bättre då?
Av astekl07
Blev lite kort, har en bebis som kräver konstant rörelse.. :)

SHBC känns tryggare eftersom man kan knyta på bröstet och på så sätt vara "säker". Helt perfekt blev det nog inte, det kändes som att han gled ned lite, men det var säkert för dåligt spänt bara. Jag är rätt lat när jag knyter annars och kör mest dubbelt kryss och då vet jag ju hur långa sjaländar jag ska ha och bara kör på som vanligt. Knyter aldrig något med bebisen i sjalen annars. Så jag behöver träna, men det var mycket lättare när jag stod upp så det får bli mer sån träning i fortsättningen. Det dröjer nog innan jag kommer våga köra själv för trots att jag kände mig säker på att hålla honom på plats tidigare var det faktiskt en gång idag det var tur att det fanns en mjuk säng under.

Har beställt en Zara som borde komma om några dagar, får se om det känns lättare eller svårare med den.
Användarens profilbild
Av HPe
Jag fick låna en vävd och försökte mej på ryggsäck ett par gånger. Tyvärr var sjalen lite för kort (låter bättre än att jag är för stor... :wink: ).
Jag hade samma problem som du, men just för att liksom få upp skrutt på ryggen (och sjalen ordentligt under rumpan) lade jag sjalen i soffan med kuddar bakom så att det blev som en stol (ja, typ... :rodna: ). Satte skrutt på sjalen och drog upp ordentligt under rumpan. Lutade mej bakåt så jag "låg" över honom - han älskade det momentet skrattade så han kiknade!- och drog upp honom den dm som krävdes med hjälp av sjalen. Böjde mej sedan frammåt så att han låg på ryggen och jag satt kvar i soffan som säkerhet. Drog åt så han satt tight, sen reste jag mej upp och knöt klart.
Fattade du nåt av min konstiga beskrivning? :oops:
Min skrutt var en ca 10 månader så det kanske är skillnad mot en sån liten som du har, och det är klart att man inte vill behöva en soffa varje gång barnet ska upp på ryggen, men bara som början, tills man får till själva knytet, tänkte jag....
Själv håller jag mej till manducan, men önskar som ändå att en vävd skulle trivas här...o än är det ju inte för sent!
Lycka till!
Av astekl07
Har precis gjort ett omslutet på ryggen, det var lättare tycker jag. Mannen var med men gjorde inte så mycket annat än var där som säkerhet.
Användarens profilbild
Av Andelle
Tass och en fråga. Jag har samma problem som ts men har även problem att nå och sträcka ut sjalen på ryggen. Mina armar är så stela och oböjliga, har alla andra gummiarmar eller finns det något knep? Ungen hinner tröttna och blir en arg daggmask innan jag ens fått fatt på sjalen :oops:
Av astekl07
Andelle skrev:Tass och en fråga. Jag har samma problem som ts men har även problem att nå och sträcka ut sjalen på ryggen. Mina armar är så stela och oböjliga, har alla andra gummiarmar eller finns det något knep? Ungen hinner tröttna och blir en arg daggmask innan jag ens fått fatt på sjalen :oops:
Jag tror att det är en träningssak med armarna. Sen har en del personer stela axlar och därmed svårare förstås. Men det går oftast att träna upp rörlighet en del. Jag misstänker också att det blir lättare att nå när barnet är större och längre.
Användarens profilbild
Av Andelle
astekl07 skrev:
Andelle skrev:Tass och en fråga. Jag har samma problem som ts men har även problem att nå och sträcka ut sjalen på ryggen. Mina armar är så stela och oböjliga, har alla andra gummiarmar eller finns det något knep? Ungen hinner tröttna och blir en arg daggmask innan jag ens fått fatt på sjalen :oops:
Jag tror att det är en träningssak med armarna. Sen har en del personer stela axlar och därmed svårare förstås. Men det går oftast att träna upp rörlighet en del. Jag misstänker också att det blir lättare att nå när barnet är större och längre.
Jag bröt högerarmen för några år sedan och iom att den fortfarande värker och gör ont vid belastning har jag blivit mindre benägen att använda den i sina ytterlägen, det har nog gjort mig stel. Dags att börja sjalyoga.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?