Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av nicegirl
Jag träffade ett par mammor som också sjalar sina barn, men bägge har barnen hängande utåt och med inte utspridet tyg, så det ser mindre bekvämt ut för mammorna (barnen verkar faktiskt ha det ganska bra :tumup: )
Skulle ni säga något? Jag känner att det är inte min sak att göra men det slog mig att det nog blir obehagligt att bära så när bebisarna blir lite tyngre (5 och 6 månader nu) och att de kanske slutar bära och det vore ju synd....
Av Eloem
jag gick länge med outb rett tyg vid axlarna, skulle blivit tacksam om någon påpekat att det fanns bekvämare sätt att bära på. tog alldeles för lång tid innan jag kom på det själv. så jag skulle sagt ifrån.
Användarens profilbild
Av Indah
Nu kan jag ju bara prata för mig själv men jag skulle ha blivit tacksam om en mamma som bär skulle sagt något i stil med:

Får jag ge dig ett tips? Om du gör så här så kommer det bli bekvämare för dig när du bär, speciellt när barnen blir äldre och tyngre. Barnet sitter ju jättebekvämt oavsett men jag tänkte för din skull.

Typ. Det borde väl ingen ta illa upp av? Speciellt inte om du redan har träffat dem vid några tillfällen.
Av Hell Cat
Kanske om jag själv bar i sjal vid samma tillfälle, dock skulle jag inte påpeka framåtbärande, det är ett alldeles för infekterat ämne för mig. Men att hjälpa till så det blir så bekvämt som möjligt kan väl inte vara fel.
Användarens profilbild
Av nicegirl
Hell Cat skrev:Kanske om jag själv bar i sjal vid samma tillfälle, dock skulle jag inte påpeka framåtbärande, det är ett alldeles för infekterat ämne för mig. Men att hjälpa till så det blir så bekvämt som möjligt kan väl inte vara fel.
nej frammatbarande diskuterar jag heller inte langre :roll: men snurrade axelband kanske?
Användarens profilbild
Av nicegirl
overvaldigande flertal for att beratta om bekvamare satt att bara alltsa :notes:
Användarens profilbild
Av UWO
Eftersom jag själv haft ett barn som totalvägrade, och då menar jag verkligen totalvägrade, allt utom just framåtbärande så har jag numer viss förståelse för just detta.
Ang icke utspritt tyg så har jag respekt för det med efter att ha sett en tämligen van bärare (tillika kär bekantskap :heart: ) hasta runt med litet barn i dylikt tillstånd.
Dessutom ska sägas att jag är för blyg för att "antasta" främlingar (även om det faktiskt tycks uppskattas från folk ibland) så bara det skulle få mig att avså. :)

Vore det en vän/bekant som jag visste inte burit särskilt mycket så skulle jag dock absolut drista mig till att höra mig för om deras val att bära och om de övervägt andra sätt.
Av Clee
Jag är tacksam för de råd jag har fått, de har räddat bärandet för mig! Jag tycker att det handlar helt och hållet om hur man framför råden. Att knalla fram till någon och säga typ "barnet sitter för löst" eller "kan jag bara få..." känns ju som att man tittar på en tavla som hänger snett och vill korrigera mest för sin egen skull. Men om det handlar om uppriktig välvilja så är det väl bara att hjälpa till! Jag hade t ex uttryckt det utifrån min egen erfarenhet och kanske sagt att "för mig blev det en riktig aha-upplevelse när jag..." och därmed bekräfta att det faktiskt är en viss tröskel att lära sig knyta sjal.

Sedan kan man ju ha en "bad tie day" har jag märkt :fnissa: så det är ju inte alla som helt enkelt inte vet bättre, som UWO är inne på.
Användarens profilbild
Av UWO
Clee skrev:Jag är tacksam för de råd jag har fått, de har räddat bärandet för mig! Jag tycker att det handlar helt och hållet om hur man framför råden. Att knalla fram till någon och säga typ "barnet sitter för löst" eller "kan jag bara få..." känns ju som att man tittar på en tavla som hänger snett och vill korrigera mest för sin egen skull. Men om det handlar om uppriktig välvilja så är det väl bara att hjälpa till! Jag hade t ex uttryckt det utifrån min egen erfarenhet och kanske sagt att "för mig blev det en riktig aha-upplevelse när jag..." och därmed bekräfta att det faktiskt är en viss tröskel att lära sig knyta sjal.

Sedan kan man ju ha en "bad tie day" har jag märkt :fnissa: så det är ju inte alla som helt enkelt inte vet bättre, som UWO är inne på.
:Hahaa: :app: :iagree:
Om det inte redan är ett befäst fenomen så borde du starta en tråd om det!

Vissa dagar sitter det snett hur man än gör!
Av Hell Cat
Clee skrev:Jag är tacksam för de råd jag har fått, de har räddat bärandet för mig! Jag tycker att det handlar helt och hållet om hur man framför råden. Att knalla fram till någon och säga typ "barnet sitter för löst" eller "kan jag bara få..." känns ju som att man tittar på en tavla som hänger snett och vill korrigera mest för sin egen skull. Men om det handlar om uppriktig välvilja så är det väl bara att hjälpa till! Jag hade t ex uttryckt det utifrån min egen erfarenhet och kanske sagt att "för mig blev det en riktig aha-upplevelse när jag..." och därmed bekräfta att det faktiskt är en viss tröskel att lära sig knyta sjal.

Underbart uttryck!
Användarens profilbild
Av UWO
Hell Cat skrev:

Underbart uttryck!
Ropen skalla -en bad tie day tråd för alla!

:mrgreen:
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag säger inte till, och jag skulle bli vansinnigt upprörd om någon sa till mig. Om jag blev tillsagd/tillrättavisad om mina knytningar ute skulle jag dra mig väldigt länge för att bära offentligt igen.

Jag skulle nog tänka att oavsett om människan jag möter inte vet bättre eller var stressad för att barnet krånglade när hon/han knöt så skulle kommentarer om att det var fel/dåligt inte uppskattas. Antingen är personen ointresserad som inte har läst på hur det ska vara, eller också vet den mycket väl men misslyckades. Själv bär jag rätt ofta med axelbanden hopsnodda, och det är då alltid för att jag är för stressad när jag knyter för att barnet när som helst kan börja krångla, eller också har barnet redan börjat krångla och skriker och kastar sig bakåt, och när barnet sedan blivit nöjt vågar jag inte börja reta det med att rätt till några axelband, utan då är jag nöjd med att ha fått upp barnet över huvud taget.

Sen händer det såklart att jag tänker ett och annat om andras knytningar (senast flera kilometer in i skogen mötte jag en kvinna som bar i långsjal på ryggen alldeles extremt snett och hopsnott) men det skulle inte falla mig in att lägga mig i det. Hade hon velat ha hjälp lär hon ju ha bett någon av de andra vuxna hon var i sällskap med.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
När jag ammar i sjalen ser det verkligen ut som om jag inte kan knyta för då sitter den löst och snett och ungen hänger långt ner.
Men jag skulle nog föredra om någon på ett smidigt sätt frågade om den fick ge mig några tips än att den gick hem och tänkte att jag inte kunde knyta (ja alla går konstant och tänker på mig :wink: ) för då kunde jag få "försvara" mig och berätta att det är för att hon ammar. :tumup:

Men det hela hänger ju på att man lyckas hitta den gyllene formuleringen
Användarens profilbild
Av Sanna81
Emma_oh skrev:Men jag skulle nog föredra om någon på ett smidigt sätt frågade om den fick ge mig några tips än att den gick hem och tänkte att jag inte kunde knyta (ja alla går konstant och tänker på mig :wink: ) för då kunde jag få "försvara" mig och berätta att det är för att hon ammar. :tumup:
Och jag är alltså precis tvärt om, folk får tänka vad som helst bara jag slipper bemöta det, så det är nog inte så lätt det där eftersom man sällan vet vem man möter (jag eller Emma_oh :think: ) :lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?