Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag vill sticka. Men jag har inte lust att sitta och rota igenom Garnstudios alla mönster... Så nu undrar jag vad DU har för favvomönster??

Garnet som ska stickas i just nu är ett tunt bomullsgarn (Stickor 3 el. virknål 2,5). Jag har brun, tukos & grått till mitt förfogande.

Eftersom jag har en historia bakom mig som säger att jag inte blir klar med grejer :roll: så är det bra om det inte är nåt mastodontarbete.

Så, vad föreslår du?? :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Mät hur brett framstycket ska vara, gör ett stickprov och räkna ut antalet maskor. Lägg upp detta antalet x 3. Sätt två markeringstrådar som delar upp arbetet i tre lika delar. Sticka rätstickning i olikfärgade ränder. Varje rätt varv minskar du en maska före och efter varje markeringstråd. Mot slutet av arbetet maskas några maskor av i början av varje varv som halsringning. När det inte finns några maskor kvar mellan trådarna, maskar du av de som finns kvar och syr ihop stycket. Gör ett likadant bakstycke. Sticka ett par raka ärmar och gör en halskant. Om du tycker tröjan blir för kort, kan du från början lägga upp fler maskor bland dem som finns utanför markeringstrådarna, eller sticka på en kant nertill efteråt.

Detta blir en jättefin tröja, inspirerad av Hanne Falkenbergs fantastiska mönster. Mycket lättstickat med bara räta maskor men ser tack vare randningen mer komplicerat ut.
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Fryle skrev:Mät hur brett framstycket ska vara, gör ett stickprov och räkna ut antalet maskor. Lägg upp detta antalet x 3. Sätt två markeringstrådar som delar upp arbetet i tre lika delar. Sticka rätstickning i olikfärgade ränder. Varje rätt varv minskar du en maska före och efter varje markeringstråd. Mot slutet av arbetet maskas några maskor av i början av varje varv som halsringning. När det inte finns några maskor kvar mellan trådarna, maskar du av de som finns kvar och syr ihop stycket. Gör ett likadant bakstycke. Sticka ett par raka ärmar och gör en halskant. Om du tycker tröjan blir för kort, kan du från början lägga upp fler maskor bland dem som finns utanför markeringstrådarna, eller sticka på en kant nertill efteråt.

Detta blir en jättefin tröja, inspirerad av Hanne Falkenbergs fantastiska mönster. Mycket lättstickat med bara räta maskor men ser tack vare randningen mer komplicerat ut.
*kapar tråden* :oops:

Har du någon bild på en tröja som är stickad av det mönstret?
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har ingen bild just nu. Tidigare hade Hanne Falkenberg en barntröja som hette Top och stickades efter sagda mönster men med mer finlir. Här http://www.knit.dk/lud.htm finns en bild på en liknande tröja, som stickas ungefär på samma vis, men delarna bildar höger- och vänstersida istället för fram- och bakstycke. Om man vill kan man göra det som en kofta istället (se hennes mönster "linus").
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:Mät hur brett framstycket ska vara, gör ett stickprov och räkna ut antalet maskor. Lägg upp detta antalet x 3. Sätt två markeringstrådar som delar upp arbetet i tre lika delar. Sticka rätstickning i olikfärgade ränder. Varje rätt varv minskar du en maska före och efter varje markeringstråd. Mot slutet av arbetet maskas några maskor av i början av varje varv som halsringning. När det inte finns några maskor kvar mellan trådarna, maskar du av de som finns kvar och syr ihop stycket. Gör ett likadant bakstycke. Sticka ett par raka ärmar och gör en halskant. Om du tycker tröjan blir för kort, kan du från början lägga upp fler maskor bland dem som finns utanför markeringstrådarna, eller sticka på en kant nertill efteråt.

Fortsätter kapningen :oops:

Bilden var jättefin - menar du alltså att allt stickas i ett och samma stycke? Och så syr man ihop det till en. Ungefär som Barbro gjort här: http://hem.bredband.net/karin02/arkiv12.htm (en liten bit ner).

En sån har jag en beskrivning på nånstans. Den som är intresserad kan pm:a mig. På engelska är det.

/MuuM
Användarens profilbild
Av Fryle
Muuminmamman skrev:[Bilden var jättefin - menar du alltså att allt stickas i ett och samma stycke? Och så syr man ihop det till en. Ungefär som Barbro gjort här: http://hem.bredband.net/karin02/arkiv12.htm (en liten bit ner). /MuuM
Ja, om du menar hennes babykofta i vuxenstorlek, så är det nog något liknande. Jag har gjort några sådana till mig själv och barnen. Jag gör först ena stycket, sedan plockar jag upp maskor från det + lägger upp nya, så slipper jag sy. Även till ärmarna plockar jag upp för att slippa monteringen så mycket som möjligt (är av naturen bekväm).
Användarens profilbild
Av LillaG
Fortsätt gärna kapa tråden.

Jag insåg att garnet behövde nystas först, så det håller vi på med för fullt just nu.
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
Jag bara tokälskar Kalikås mössmönster! Deras tröjmönster är okej, men mössmönstret äger, jag har nog stickat tio stycken såna mössor vid det här laget.

En mössa tar en eller två kvällar. Man stickar dom i "stumt" bomullsgarn, jag har kört med flerfärgade så det blir snygga mönster.

Har scannat mönstret men det är väl olagligt att sprida :wink:
Användarens profilbild
Av LillaG
Jona skrev:Har scannat mönstret men det är väl olagligt att sprida :wink:
Å jag som lärare vet vad man får och inte får kopiera :hide: :rofl:

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?