Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eloem
Dags att titta hit. Har precis haft min första mensperiod på lite mer än två år och jag har läst igenom heeela tråden. Här blöds inga femkronor dock utan snarare femhundralappar, minst. Så jag ska försöka mig på att sy några tygbindor inför nästa omgång med breda vingar och vingarna ska vara i bara PUL efter som det ofta läcker på sidorna för mig. Så då är det bara att försöka få tag i lite PUL... Hur mycket kan man behöva? Minst 16x20 cm eller vad tror ni? Ska gå in och kolla på säljes om det är någon som har bitar över nu med en gång. Hej hej.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Eloem: ska du sy vingarna i bara pul kan du sy dem separat och lägga in dem i sömmen när du vändsyr. Vet inte om jag uttrycker mig begripligt :hmm: . Man sparar massor med material så, du behöver 10x30 av pul-tyget, sen kan du ta yttepyttesmå spillbitar till vingarna. Leopardbindan på bilden är sydd så, det blir kanske tydligare om du kikar på den: http://3.bp.blogspot.com/_Y0bNiOsGQeE/S ... -h/018.JPG.
Av mly
Jenny: Vilket bra tips! Får nog försöka med det, fast nu tror jag faktiskt att jag har fått till iaf en prototyp på bindan.
Ponyo: Jätte fina bindor, blev rätt full i skratt när jag såg dem, men hur har du gjort lösningen med knapp i trosan? Ska du sätta knappar i alla trosor eller bara ha ett par stycken som du använder på nätterna när du har mens?
Tyget är iaf helt underbart!
Av Eloem
Jenny med Emiliten skrev:Eloem: ska du sy vingarna i bara pul kan du sy dem separat och lägga in dem i sömmen när du vändsyr. Vet inte om jag uttrycker mig begripligt :hmm: . Man sparar massor med material så, du behöver 10x30 av pul-tyget, sen kan du ta yttepyttesmå spillbitar till vingarna. Leopardbindan på bilden är sydd så, det blir kanske tydligare om du kikar på den: http://3.bp.blogspot.com/_Y0bNiOsGQeE/S ... -h/018.JPG.
Tack för tipset! Det låter onekligen som en bra lösning, dock fattar jag inte riktigt det där med att vändsy, men jag har heller inte riktigt satt mig in i det. Får väl läsa om lite i tråden och se om jag begriper bättre.
Av mly
Har en fråga, nu har jag fått till mina tygbindor, tror att flanellen jag sydde av var lite för sladdrig, den drog sig och blev konstig när jag sydde. Därför passade jag på att beställa "lite" från USA idag. Vet ju att några av er har gjort det tidigare. Men hur ofta fastnar paketen i tullen och vad kostar det isf? Kan bli lite för dyrt för mig om det skulle hända.
Av Ponyo
emmy_ackevik skrev:Jenny: Vilket bra tips! Får nog försöka med det, fast nu tror jag faktiskt att jag har fått till iaf en prototyp på bindan.
Ponyo: Jätte fina bindor, blev rätt full i skratt när jag såg dem, men hur har du gjort lösningen med knapp i trosan? Ska du sätta knappar i alla trosor eller bara ha ett par stycken som du använder på nätterna när du har mens?
Vadå, tycker du att de är långa eller nått? :roll: :wink: 8) :lol:
Användarens profilbild
Av Ms Morrison
Ponyo skrev:
emmy_ackevik skrev:Jenny: Vilket bra tips! Får nog försöka med det, fast nu tror jag faktiskt att jag har fått till iaf en prototyp på bindan.
Vadå, tycker du att de är långa eller nått? :roll: :wink: 8) :lol:
Det bästa med att sy egna är väl att man kan skräddarsy dem efter önskemål :D Jag har kollat på mönster till bindor för avslag och de ser rätt roliga ut men jag tänker inte ha de där plastiga från förlossningen mer än nödvändigt.

Ponyo var har du köpt det där underbara tyget? Jag vill ha det :love:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
emmy_ackevik skrev:Har en fråga, nu har jag fått till mina tygbindor, tror att flanellen jag sydde av var lite för sladdrig, den drog sig och blev konstig när jag sydde. Därför passade jag på att beställa "lite" från USA idag. Vet ju att några av er har gjort det tidigare. Men hur ofta fastnar paketen i tullen och vad kostar det isf? Kan bli lite för dyrt för mig om det skulle hända.
Jag har beställt en hel del, kanske tio gånger totalt?, och fått betala importavgift två gånger. Båda gångerna rörde det sig om rätt stora paket. Importavgiften är helt enkelt moms, 25 %, beräknat på varans värde + transportkostnad. Därtill får du betala speditionsfirmans (posten, UPS, DHL eller liknande) avgift på 100-200 kronor.
Av mly
Jenny: Fler frågor!
Hur mycket är ganska stora mängder? Å hur vet dom vad 25% av varans värde är? Öppnar dom paketet eller gissar dom bara?

Ponyo: Tycker dom är jätte långa, och för mig är dom nog långa på fel håll med. Sover på mage för det mesta.. Men som Ms Morrison sa så är väl fördelen med att sy egna att man kan få dem precis som det passar en själv!
Av Ponyo
emmy_ackevik skrev:Jenny: Fler frågor!
Hur mycket är ganska stora mängder? Å hur vet dom vad 25% av varans värde är? Öppnar dom paketet eller gissar dom bara?

Ponyo: Tycker dom är jätte långa, och för mig är dom nog långa på fel håll med. Sover på mage för det mesta.. Men som Ms Morrison sa så är väl fördelen med att sy egna att man kan få dem precis som det passar en själv!
:fnissa:
Och jag har en tendens att sova på rygg just när jag har mens. Så jag måste alltid sätta en extra binda bakom den andra, för annars blöder jag alltid en liten pöl under rumpan. Hopplöst. Men nu har jag så jag klarar mig de två nätter som brukar vara kritiska. Gjorde först två långa som ändå blev för korta, i ett fult brunt flanelltyg. Så när det fina tyget kom så gjorde jag två ännu längre.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
emmy_ackevik skrev:Jenny: Fler frågor!
Stora mängder = skrymmande som inte får plats i min (rymliga) brevlåda. Men jag har fått stora paket utan att behöva betala också.

När man skickar paket utomlands måste man fylla i en liten tulldeklaration där man skriver varans värde. Vissa skriver ner värdet ordentligt, andra gör det inte.
Av mly
Tyvärr räknas mitt paket nog som stort då :( Men men det får bli bra isf, bara det kommer snart. Idag har jag iaf sytt mig tre trosskydd, flanell ytterst och innerst och ett extra lager flanell i, rosa med vita stjärnor, efter lite försök med bindor som har blivit lite olika bra eller dåliga om man vill kan jag säga att jag är ganska så nöjd, ska provanvändas i morgon så får vi se.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?