Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Vi ska alldeles snart åka till Kina och hämta vår son som fyller tre i december. Han väger runt 12 kilo och är 85 cm lång enligt papperna vi fått och vi har tänkt att om han vill skulle det vara bra för anknytningen att bära honom, åtminstone korta stunder. Speciellt i en storstad som Beijing skulle det vara skönt att ha honom nära.

Nu funderar jag på vad som skulle funka. En lång vanlig sjal som ska viras runt och knytas känns läskigt i och med att han är så tung och vi aldrig använt sele eller sjal förut. Några tips alltså? Vi har sneglat på Mei Tai (mest för att jag tycker att de verkar enkla) men är han för stor?

Tack på förhand!

C
Användarens profilbild
Av sacha42
Först och främst ska jag säga grattis till lillpojken och välkommen hit :D

En MT funkar alldelens utmärkt. DE kan du få i alla möjliga färger och mönster. Lätt att knyta och tar liten plats att pracka ner.
Ett annat alternativ kan vara en ergonomisk sele, ergo, patapum och beco är ex på dem. DE funkar också alldelens utmärkt och är lätt attsätta på om man känner sig lite osäker på att knyta sjalar.

Lycka till :D
Användarens profilbild
Av Kaja
Grattis till pojken! Då kan man ju säga att du är "gravid" nu då; fast utan illamåendet... :lol:

Jag skulle nog gå direkt på en sele. Beco BWD eller en Patapum Toddler eller Ergo kanske. Om man inte är van vid sjal (gäller ju faktiskt honom också) så är det lättare med sele. De påminner ju lite om en ryggsäck, så det är lättare att få till.

Gå på någon sjalträff och testa för att se vad som passar dig. Testa med ett jämnstort barn så att någon kan VISA dig var och hur du ska dra åt för att det ska sitta bra och avlasta maximalt. Och köp innan ni åker ner. Ni är ju två som kan hjälpas åt att få i barnet och är han tre år så kommer han snart att hjälpa till själv.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Veronikak
Grattis! Vad spännande!

Han är inte för stor för MT eller ergonomisk bärsele. De är väldigt enkla och han blir inte så "fast" som i en långsjal heller - det kanske han skulle tycka var läskigt om han inte är van vid att bli buren och inte vid er.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Först grattis!

Min son är ganska lika stor (12 kg o 85.5 tror jag....o drygt 3 år) och när han bärs så är det i Ergo på ryggen. Av pappa. Och det funkar bra. Fast man får ju inte så hemskt mycket kontakt när han sitter på ryggen förstås....
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag brukar mestadels bära Devin (ca 16kg) för det mesta i Mei Tai eller ergonomisk sele (Ergo eller Beco)

Det enklaste är nog om du har möjlighet att ta dig till en sjalträff där du själv får prova och klämma & känna ;-)

Mei Taier finns så många olika, jag själv tycker de är skönast med bra lite stadig vaddering på midjebältet och breeeeeda långa axelband... Men då får man antingen sy själv eller "beställa" från någon på SB :)
Användarens profilbild
Av Måsen
Stort Grattis! Det låter jättespännande!

Jag tycker nog att en sele verkar enklast för er, jag tror inte att det skulle bli några problem varken att bära på rygg eller mage i tex en Ergo. Det beror förstås lite på hur stora (små) ni är själva. I en sele har han också möjlighet att röra armar och ben på ett annat sätt än i en sjal, (ett så stort barn som inte blivit buret tidigare kanske skulle känna sig instängd).

Hoppas ni får en underbar resa! :heart:
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag tänkte bara tillägga...

Vill du ha mer kontakt och ha honom fram så att du kan krama honom så skulle jag rekommendera en ringsjal (tex BäraBarn el Ringo). Det blir lite tyngre, men å andra sidan skriver du att du vill bära "åtminstone korta stunder" Och det brukar inte vara något problem med en bra ringsjal :tumsup:

Mei Tai och Ergonomisk sele går givetvis att bära även på magen med, men inte lika bekvämt tycker jag...
Användarens profilbild
Av mian
Grattis vad roligt!

Jag personligen tycker att när man bär på magen är en MT allra skönast, och bär man på ryggen så är en sele skönast. MT:n är min personliga favorit, men det är lite knytande med den också, så allra enklast och snabbast är nog en sele.

Har du möjlighet att prova innan är det jättebra eftersom alla har olika kroppsform :D
Användarens profilbild
Av ZaZi
Stort grattis! :D

Jag skulle nog rek. en Ergo Ng, som jag tycker passar utmärkt för större barn. & en ringsjal kanske, för kortare stunder.

Jag bär fortfarande Sigge på magen ibland. Hon är ca 90cm lång och väger 13kg. Jag är inte så stor, 165 lång och strax under 50 kg. Visst, våra huvuden krockar lite ibland, men det är ju så myyyysigt att bära på magen. :loving:
Bättre utsikt får de förstås på ryggen. :)
Användarens profilbild
Av mimpen
Åh! Välkommen hit! Andra har redan sele-tipsat, så det hoppar jag över! Men, vi har också adopterat, har en flicka som just fyllt 3 år, som vi haft i 2 år snart. Så håller vi på med syskonutredning, det ska väl förhoppningsvis upp i nämnden i oktober. Hon är i alla fall längre än er pojke, men ungefär lika tung, vi bär henne nu mest på ryggen i en beco, patapum eller långsjal. Fast hon GÅR att bära på mage också, även om man får lite skymd sikt :)

Nu ska vi på kalas och träffa ny bäbis! Skriver mer sen :)
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag skulle sattsa på en ergo å kanske en ringsjal...

men ...nee.. .sele...ergo/patapum/beco etc.......
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Froggie skrev:Jag tänkte bara tillägga...

Vill du ha mer kontakt och ha honom fram så att du kan krama honom så skulle jag rekommendera en ringsjal (tex BäraBarn el Ringo). Det blir lite tyngre, men å andra sidan skriver du att du vill bära "åtminstone korta stunder" Och det brukar inte vara något problem med en bra ringsjal :tumsup:

Mei Tai och Ergonomisk sele går givetvis att bära även på magen med, men inte lika bekvämt tycker jag...
Jag är böjd att hålla med Frogsan faktiskt... :D
Syr du själv? för i sånt fall kan du ju sy en och lägga stålarna på en MT eller ergo...en tanke bara.
Annars tycker jag att ringsjalar sydda av vävda sjalar är de absolut bästa (bättre än både bära barn och ringo).

Och vad roligt, grattis!!!:heart:
Användarens profilbild
Av Scharlott
:hello: Välkommen hit och grattis till sonen! Härligt att du vill bära honom :heart:

Vet flera som adopterat och satsat på en Ergo och är supernöjda. Tror även en mei tai skulle fungera toppenbra. Vilken man väljer i det enskilda fallet är nog en smaksak - dock är jag övertygad om att det blir bra vilket du än väljer 8)
Av Christer Romson Lande
Grattis och välkommen hit!

(Jag har inget annat att lägga till svaren ni fått på själva frågan).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?