Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:Det visade sig vara svårt att sticka på 3:or i skumpig husbil och med uppmärksamhetskrävande 3-åring, men lite har den vuxit iaf :D En fråga till er som brukar sticka sånt här, hur hårt brukar ni blocka? Det är ju rätt snyggt när det verkligen ser flätat ut som det gör nu, men det blir ju inte så stort...
Bild
Jag läste in nån av beskrivningarna att man inte skulle blocka utan bara tvätta/blöta och spänna ut den lite
ellla skrev:
Ketronya skrev:
ellla skrev:De entrelacer jag hittar är bara massa ökningar och minskningar? Är det för att jag kollar på fyrkanter och inte trekanter?
Men det är väl inte entrelac, det är väl det som kallas dominostickning som får en liten rand i mitten av rutan efter minskningarna?

Bild
Nej, utan det är alla halva bitar jag menar :)
Om man stickar som kvarnvik gjort så stickar man bara hela fyrkanter, men se mönster jag hittade visade bara hur man började med trianglar för att få rutorna sneda. Typ.

Nu gör jag efter eget huvud istället :)
Aha, tror jag fattar, menar du som i den här beskrivningen?

http://diligentmonster.files.wordpress. ... inners.pdf
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
melon skrev:Tusen tack för alla tips! Jag hittade mönster och snabbstickat blev det verkligen. På runt treåenhalv timme hade jag stickat klart. Nu ligger den på blockning och imorgon ska jag sy ihop och sticka på ärmmuddar.
Vilken blev det?
Spetsbolero (svensk översättning av ribbed lace bolero)
Bild

Bild

Siri bar den under begravningen idag. Min syster fattade direkt att jag stickat den nyss för jag berättade att jag köpte klänningen på polarns rea igår, och då kom det fram att jag började sticka igår kväll. Min brorsas kommentar var "Ta inte illa upp, Kristin, men du är alldeles knäpp". Visst hade ni gjort samma sak? Klart man behöver en matchande bolero för att inte frysa...
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:Tusen tack för alla tips! Jag hittade mönster och snabbstickat blev det verkligen. På runt treåenhalv timme hade jag stickat klart. Nu ligger den på blockning och imorgon ska jag sy ihop och sticka på ärmmuddar.
Vilken blev det?
Spetsbolero (svensk översättning av ribbed lace bolero)
Bild

Bild

Siri bar den under begravningen idag. Min syster fattade direkt att jag stickat den nyss för jag berättade att jag köpte klänningen på polarns rea igår, och då kom det fram att jag började sticka igår kväll. Min brorsas kommentar var "Ta inte illa upp, Kristin, men du är alldeles knäpp". Visst hade ni gjort samma sak? Klart man behöver en matchande bolero för att inte frysa...
Givetvis, det vore väl mer knäppt att låta bli. :wink:
:gaah: skall jag aldrig lyckas sticka något som passar MIG. Som vanligt har jag stickat en provlapp och masktätheten stämmer (nästan så jag har någon maska eller ett halv-1 varv för lite tom, men vad händer? Den blir jätte stor!!! En fin bolero som skulle passa fint till begravningen nästa vecka (dock var denna inte planerad som melons bolero, utan ett plötsligt dödsfall inom familjen dök upp när de sista varven på boleron var på g). Nu hoppas jag att den passar på min ena syster som drar några strl mer än mig runt bysten.
Så istället för att misslyckas än en gång med strl sitter det nu en påbörjad sjal på stickorna istället.

Jätte fin bolero melon.
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev::gaah: skall jag aldrig lyckas sticka något som passar MIG. Som vanligt har jag stickat en provlapp och masktätheten stämmer (nästan så jag har någon maska eller ett halv-1 varv för lite tom, men vad händer? Den blir jätte stor!!! En fin bolero som skulle passa fint till begravningen nästa vecka (dock var denna inte planerad som melons bolero, utan ett plötsligt dödsfall inom familjen dök upp när de sista varven på boleron var på g). Nu hoppas jag att den passar på min ena syster som drar några strl mer än mig runt bysten.
Så istället för att misslyckas än en gång med strl sitter det nu en påbörjad sjal på stickorna istället.

Jätte fin bolero melon.
Det händer mig ofta, jätteirriterande. Jag tror jag skärper mig och stickar provlappen hårdare. Det sista har jag bara lagt upp till plagget och chansat, mitt ögonmått brukar stämma bättre än provlappen mätt på millimetern. Hoppas den passar på din syster!
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Melon: Jag hade gjort detsamma om jag kunnat men jag tror inte jag KAN sticka lika fort och hängivet som du. Men den var jättefin och passade ju kanon! Skönt med o-svart på barn på begravning.
OT. Ja det var skönt. Alla hade vanlig/fin vardagsklädsel och efteråt hade vi en vanlig fika med glada barn och glada samtal. Vi avrundade med folköl och stark korv, det hade min farfar gillat. :heart:
melon skrev:
Juliusdotter skrev::gaah: skall jag aldrig lyckas sticka något som passar MIG. Som vanligt har jag stickat en provlapp och masktätheten stämmer (nästan så jag har någon maska eller ett halv-1 varv för lite tom, men vad händer? Den blir jätte stor!!! En fin bolero som skulle passa fint till begravningen nästa vecka (dock var denna inte planerad som melons bolero, utan ett plötsligt dödsfall inom familjen dök upp när de sista varven på boleron var på g). Nu hoppas jag att den passar på min ena syster som drar några strl mer än mig runt bysten.

Jätte fin bolero melon.
Det händer mig ofta, jätteirriterande. Jag tror jag skärper mig och stickar provlappen hårdare. Det sista har jag bara lagt upp till plagget och chansat, mitt ögonmått brukar stämma bättre än provlappen mätt på millimetern. Hoppas den passar på din syster!
Blev osäker på om jag stickat provlappen hårdare, men kontroll mätning när den var färdig visar rätt (så hel galet borde inte mönstret vara, jag måste gjort nått super galet, allt kanske skulle bli bra om man stickade i garnet som mönstret rekomenderade, men med rätt masktäthet skall det väll funka?), återigen ett yl :gaah:
Användarens profilbild
Av melon
Ja det borde verkligen stämma då :hmm: Har du samma stickfasthet på boleron som på provlappen och mönster?
Juliusdotter skrev:
melon skrev:

Jätte fin bolero melon.
Blev osäker på om jag stickat provlappen hårdare, men kontroll mätning när den var färdig visar rätt (så hel galet borde inte mönstret vara, jag måste gjort nått super galet, allt kanske skulle bli bra om man stickade i garnet som mönstret rekomenderade, men med rätt masktäthet skall det väll funka?), återigen ett yl :gaah:
Safran från Drops.

Jag stickade ett linne till Karin i det, och jag blev helfrälst i garnet, både struktur och de färger som fanns.

Men.
Jag är kort och bred på överkroppen. Tvärrandigt är alltså inte någon bra ide....
Hur ska jag då kunna sticka något till mig i det här mysiga garnet, och vad borde jag sticka?
Linne, kofta, top?

Bomba mig med förslag!! :)
Idag gick min första knit pro-spets av :(

Björn satte sig på den bredvid mig i fåtöljen.

Som tur var så var det en av mina dubletter :).
3 och 3,5 har jag både de vanliga och ett par kortare, och det var en 3-a som rök.
Jag fyndade en spinnrock och två härvlare idag! :vågen:

Ena härvlaren (någon som vet om det har ett riktigare namn?) hade en lustig liten finess, en räknare som säger till när man har 100 varv på härvan.

Den andra var ännu mer speciell... nästan 100 år gammal, gjordes till en Emma M:son 1912, och drivs med kedja och vev.

70:- för den enkla, 95:- för den större, och drygt 300:- för spinnrocken (jättefin, med spole både för ull och lin).
Och i höst ska jag få gå spinnkurs, tack vare älskade U! :loving:
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?