Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av _hanna_
Blir det inte tungt när tyngden bara fördelas över en axel?? :? Fördelar/nackdelar med ringsjal??
Användarens profilbild
Av mammahappy
Skulle inte rekomendera den som enda sjal. Men den är kanonbra som ett komplement till en långsjal.
Bra att ha till "snabbärande". Typ om man ska ut till bilen eller om man har ett barn som vill upp å ner mycket.
Å man bör ju tänka på att byta sida då å då så att man inte bara belastar en axel.
Ska man bara skaffa en enda sjal så är ju långsjal det ultimata!
Men jag skulle inte klara mig utan min ringsjal nu i alla fall!
Användarens profilbild
Av Helen
Fördelar
Snabbt och enkelt
Bra vid korttidsbärning. till bilen, postlådan, in i affären, en stund då coh då. Bra till lite större barn som vill gå i bland och bli burna en stund emellanåt.
Bättre än att bära på höften, avlastar arm/axel och höft.
Liten och nätt att ha med sig.

Nackdelar
Belastar endast en axel åt gången.
Du blir snedbelastad hur vadderad/ ovadderad sjalen än är.
Inget för långtids bärande om du är rädd om din rygg.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag tycker inte att det gör ont i ryggen, snarare i höften. Men den är bra för att bära en stund, nackdelen är snarare att ena armen blir väldigt låst, så det går inte att hänga tvätt eller städa för häftigt eller så. Men på ikea är den bra. Typ.
Användarens profilbild
Av Anso
Visst blir det tyngre än att bära i långsjal över bägge axlarna. Men som tur är så blir man ju starkare och starkare i takt med att bebisen växer. (Hm, såg ju att din lille vägde mycket ifrån start.....).

Om man ser till att barnet sitter rätt högt upp på sin egen kropp och NÄRA så blir det inte så tungt.

Jag tycker att ringsjalen blir mer och mer oumbärlig i takt med att Hanna blir äldre. Perfekt ner till lekparken, bilen, tvättstugan, gå med Hanna på stan (hon går så länge hon orkar/jag har tid och sedan upp i sjalen ett tag).

Min man säger att fördelen med en ringsjal är att den är lätt att sätta på/sätta barnet i. :D

Komplement till vagn-hur ofta ser man inte en tom barnvagn som körs av förälder som bär sitt barn i famnen. :roll:

På fest när barnet blir lite blygt och vill upp och ner en hel del.

Listan kan göras lång.
Användarens profilbild
Av _hanna_
Tack för era svar!! Jag kanske "måste" skaffa mig en ringsjal oxå då mao!! :oops: :D
Användarens profilbild
Av mammahappy
_hanna_ skrev:Tack för era svar!! Jag kanske "måste" skaffa mig en ringsjal oxå då mao!! :oops: :D
Hihi klart att du "måste" göra det! :lol: :twisted: :roll:
Användarens profilbild
Av Anna
Klart du ska ha ringsjal! Men frågar man på denna sidan så är svaret alltid KÖP! Jag tycker dock att du skall satsa på en vävd sjal först. Lukas är så liten ännu, men stadigt tyngre och vävd ger bättre avlastning ärn hug-a-bub när de är tyngre. Ringsjal har helt klart sina starka sidor, det är också den sjal som är lättast att sy en bra själv om man vill spara pengar.
Användarens profilbild
Av _hanna_
Hi, hi.. jag känner att jag nog måste spana in en Mei Thai oxå!! :shock: :oops: vad glad gubben komme ratt bli på mig då.. 8)
Användarens profilbild
Av _hanna_
Anna skrev:Klart du ska ha ringsjal! Men frågar man på denna sidan så är svaret alltid KÖP! Jag tycker dock att du skall satsa på en vävd sjal först. Lukas är så liten ännu, men stadigt tyngre och vävd ger bättre avlastning ärn hug-a-bub när de är tyngre. Ringsjal har helt klart sina starka sidor, det är också den sjal som är lättast att sy en bra själv om man vill spara pengar.
Ja, Hug-A-Buben är en jättebra sjal, men jag känner att den inte riktitg passar Lukas storlek!! det känns inte alls bra när jag har honom i den!! :( Hoppas han sitter bättre i Hoppedizen när den kommer!! :D
Är han kanske för tung för en ringsjal oxå?? :?
Användarens profilbild
Av Tiz
Anso skrev:
Jag tycker att ringsjalen blir mer och mer oumbärlig i takt med att Hanna blir äldre. Perfekt ner till lekparken, bilen, tvättstugan, gå med Hanna på stan (hon går så länge hon orkar/jag har tid och sedan upp i sjalen ett tag).

Komplement till vagn-hur ofta ser man inte en tom barnvagn som körs av förälder som bär sitt barn i famnen. :roll:
Precis!! Jag använder mina ringsjalar mer och mer och syr fler och fler ;) I vagnen finns alltid en ringsjal, likaså i bilen. Är man på stan med vagn så är det bara en tidsfråga tills sjalen kommer till användning.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Sannasmamma skrev:Men på ikea är den bra. Typ.
oj, där tycker jag absolut att man behöver en långsjal som avlastar bra :roll: . eller har ni lärt ert nåt speciellt knep som gör att det går fort på ikea? :shock: :wink: (var där idag, det tog ett par timmar...)

men ringsjal använder jag till tvättstugan och till bilen, då är det bra :D . diagonalvävt tyg avlastar bäst i ringsjal tycker jag.
Användarens profilbild
Av Mia
_hanna_ skrev:Ja, Hug-A-Buben är en jättebra sjal, men jag känner att den inte riktitg passar Lukas storlek!! det känns inte alls bra när jag har honom i den!! :( Hoppas han sitter bättre i Hoppedizen när den kommer!! :D
Är han kanske för tung för en ringsjal oxå?? :?
Huggen är smalare och tunnare än alla sjalar.. Du kommer garanterat tycka det är skönare med en vävd när du väl lär dig knyta! Och för tung för vävd sjal eller ringsjal- Nej! Men man kanske behöver träna både på att få på sjalarna och sin kropp :wink:
Hoppas du får ordning på din hoppediz! Och om inte, ge inte upp utan att få hjälp och sen finns det lite andra alternativ också.
Min 2åring 16 kg åker sjal och sele, mest på ryggen eller höften, magen blir för tungt att ha en så stor och lång kille på...
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker att ringsjalar är jätte bra för lite större barn också. Men antingen har jag blivit totalt klen eftersom jag bär så lite numera, för jag orkar bara bära Miles en liten stund i ringsjal numera. Skulle han somna i en ringsjal, så är det döden. Men han väger väl 21-13 kilo gissar jag. Jag kan inte riktigt instämma med att man kan använda ringsjalar upp till tre-års-åldern. Egentligen borde jag bara bära Miles på ryggen, för där är det inte tungt. Men han vill inte alltid sitta på ryggen.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
På IKEA och när jag handlar mat brukar jag knyta upp Emil i tibetan på ryggen. Så är han ur vägen och sitter nöjd med bra utsikt.

Ringsjal kan man faktiskt sätta på sig när man redan bär på barnet. Lite trixigt men det går. Bra när han är ledsen och inte vill sättas ned under knytning.

Det är också en av fördelarna med ryggsäck/tibetanknytning: man kan lätt bre ut sjalen på golvet med Emil i famnen, sen lite snabbt lägga honom på rygg på den, samla ihop sjalen och svinga upp på ryggen. Han vet nu vad som är på gång och brukar inte protestera.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?