Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
Jag ska få pengar av min käre make när han köper vinge till bilen, till en overlock på runt 4000 kr. Ringde husqvarnabutiken nyss och de hade en huskylock 901 för 4500 ca.

kollar jag deras sida finns det 3 huskylock till.

Vad har du för maskin?
Vad ska jag ha för maskin?

egentligen vill jag ha en som syr täcksömmar oxå men han i butiken sa att de för det första är mycket dyrare (8000) och för det andra så måste de byggas om när man syr täcksöm kontra overlocksöm. så när man syr så mycket att man behöver båda typerna av söm så är det kanske bra att ha en bara overlockmaskin o en täcksömsmaskin.

vad tycker du?
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag håller på och velar just nu. Jag skulle INTE köpa 901. Den har mycket svagare motor än vad 905 har och syr man en del så kommer det att straffa sig...

Janome har jag kollat på, men jag vet inte om det är maskinerna eller ÅF som det är fel på. Det ser för jävligt ut och ÅFs kommentar var "ja, men skruva lite på rattarna, när det ser bra ut så har du gjort rätt...". Det blir ingen Janome.

Jag kollar på Pfaff just nu. Men en annan ÅF tipsade om Bernina som skulle vara bra kvalitet och lite tystare än Pfaffen. Men, en kompis till mig avskyr Bernina. Hon har dem på skolan och de bara strular hela tiden.

Jag är TOTALT villrådig just nu. Men, passa på, för både Husqvarna och flera andra ÅF har rea-priser just nu, så man KAN hitta billigare maskiner just nu. Annars går det ju att handla via Danmark eller England.

Den jag är mest sugen på är en Pfaff Coverstyle 4850. Den var faktiskt billigare i Sverige än utomlands... 7500. Inklusive coverlock.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Kaja
Tja. Ska du ha hela listan??

6800 från ÅF, men just nu så kör de 500 kronors rabatt, så 6300, någon har prutat ner till runt 6000 just nu. Från Symaskine.dk kan man köpa den för 5500 inklusive frakt till Sverige. Eller ett demoex som finns just nu för 3800. VÄLDIGT billigt.

Några andra priser du behöver?? Jag har ett helt excelark...

//Kaja
Användarens profilbild
Av aspen
Kaja skrev:Tja. Ska du ha hela listan??

6800 från ÅF, men just nu så kör de 500 kronors rabatt, så 6300, någon har prutat ner till runt 6000 just nu. Från Symaskine.dk kan man köpa den för 5500 inklusive frakt till Sverige. Eller ett demoex som finns just nu för 3800. VÄLDIGT billigt.

Några andra priser du behöver?? Jag har ett helt excelark...

//Kaja
ett helt excellark :shock: ?

har du ett färdigt ark kan du ju få maila mig det :-) om du vill...skickar pm.

men 6000 är ju mer pengar än jag får...

så budgeten ligger på 4000-4500, möjligen 5000 :roll:
Användarens profilbild
Av florin
Jag har Janome MyLock 644D och den är min bästa vän! Jag har sytt på den i princip dagligen sedan jag köpte den för ca 1,5 år sedan (köpte den dessutom beg) och den krånglar aldrig! Den syr snyggt, är lätt att trä, lätt att ställa in, väger lite, syr snabbt och tar liten plats.

Janome anses rent generellt att vara mycket maskin för pengarna medan Husqvarna är dyra, antar att det är för att tillverkas i Sverige.

Om pfaffs overlocker har jag aldrig hört någonting och av Bernina så säger min egen erfarenhet att de är krångliga att ställa in och väsnas något fruktansvärt... Såklart är detta bara min egen erfarenhet och det finns såklart andra som tycker tvärt om...

Ang det där med motorn så skulle jag inte bekymra mig så mycket om det, jag har sytt på de enklaste overlockerna och jag tycker de orkar lika mycket, däremor går det kanske inte lika snabbt men snabbt nog för hobbysömnad...

Även om jag skulle få välja vilken overlock jag ville utan att bry mig om vad de kostar så skulle det tveklöst bli en Janome igen!

Detta med att ha en covermaskin oxå är precis så somdin återförsäljare sagt. Man måste bygga om maskinen och de kostar lika mycket som att köpa två separata maskiner.
Användarens profilbild
Av aspen
tack! :-)

Förutom friarmen (vad gör den? ), vad är det för skillnad på 644 o 744?
Användarens profilbild
Av florin
Det är bara friarmen som skiljer. När jag köpte min fanns inte 744D ännu, idag hade jag kanske valt att köpa den med friarm är inget man behöver eg. När man syr barnkläder är den ändå för stor... Friarmen ungerar på samma sätt som på en vanlig maskin. Det är för att underlätta när man syr på typ mudd... Går hur bra som helst utan oxå...
Användarens profilbild
Av aspen
florin skrev:Det är bara friarmen som skiljer. När jag köpte min fanns inte 744D ännu, idag hade jag kanske valt att köpa den med friarm är inget man behöver eg. När man syr barnkläder är den ändå för stor... Friarmen ungerar på samma sätt som på en vanlig maskin. Det är för att underlätta när man syr på typ mudd... Går hur bra som helst utan oxå...
då är det ju en onödig kostnad att ha den friarmen ;-)
Användarens profilbild
Av florin
annelie skrev:
florin skrev:Det är bara friarmen som skiljer. När jag köpte min fanns inte 744D ännu, idag hade jag kanske valt att köpa den med friarm är inget man behöver eg. När man syr barnkläder är den ändå för stor... Friarmen ungerar på samma sätt som på en vanlig maskin. Det är för att underlätta när man syr på typ mudd... Går hur bra som helst utan oxå...
Kan jag nog hålla med om... Om du nu köper en janome och får problem med hur du ska göra så vet du ju var jag håller hus :wink:
Användarens profilbild
Av aspen
florin skrev:
annelie skrev:
Kan jag nog hålla med om... Om du nu köper en janome och får problem med hur du ska göra så vet du ju var jag håller hus :wink:
tack för inbjudan :-) :loving:
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag har en Pfaff Coverstyle. Den har täcksöm men jag får det inte att funka......tråden går av. Har iofs inte frågat nån symaskinsmekaniskt kunnig om det så det kanske finns nåt enkelt att göra. Bygga om den.....njae....mest faktiskt trä om för att få täcksömmen. Inte mycket jobbigare än att byta sömmar för övrigt....mer än då att det är nåt tjall.....
Min betalade jag 5000 för för ett år sen. Minns inte när den var inköpt men jag köpte den begagnad. Tror den är 2 eller 3 år nu.
Användarens profilbild
Av Pyron
jag har janome 744D är jättenöjd med den och skulle inte klara mig utan friarmen....eller jo det skulle jag, men jag skulle få sprätta så mycket mer. :wink:
Användarens profilbild
Av ZaZi
Pyron skrev:jag har janome 744D är jättenöjd med den och skulle inte klara mig utan friarmen....eller jo det skulle jag, men jag skulle få sprätta så mycket mer. :wink:
Jag har också en 744D och är supernöjd. Användre friarmen då och då, tycker den är bra. Sen kan man enkelt koppla ur kniven också. Vet inte om det går på 644an?

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?