Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ester
och så kommer den ju i alla ringo-färgerna.....tänk en skogssäv eler krustistel!!!
Användarens profilbild
Av Anso
Elin skrev:och så kommer den ju i alla ringo-färgerna.....tänk en skogssäv eler krustistel!!!
Tur att Hanna börjar att bli för stor för trikåsjalar!! :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
Anso skrev:Jag har hört att den ska vara lite "stadigare" Sinon eftersom den inte är i 100% bomull utan även med modal (om jag nu inte är helt ute och cyklar) Då töjer den sig tydligen inte lika mycket.
En 5 meters sjal blir ju lätt bortåt en 6 meter när man har använt den ett tag..... :D
Jag har provat Sinon som hastigast med en Hanna runt 9 kg och tyckte att det gick riktigt bra.
Vad är modal? En del pikku-ru sjalar har ju också modal i sig, om jag inte minns fel.
Av Ulla-Maija
Vad är modal? En del pikku-ru sjalar har ju också modal i sig, om jag inte minns fel.
Hej Helena!
Svar från en av SINOs mammor :-D:

Du minns helt rätt. Modal är tillverkad av cellulosa, och används oftast just ihop med bomull för lägga till lite goda egenskaper, eller komplettera varandra är väl det som de gör. Först och främst gäller det att modal andas väl och kan suga i sig fukt, vilket medför att tyget inte blir så varm och svettig. I en trikåsjal är detta rätt så bra egenskap, speciellt för nyblivna mammor som kan vara varma redan innan de sätter på sig sjalen - och bebisen. Tyget även känns lite "svalt" när man känner på den.

Sedan är det detta som Anso nämnde, att tyget inte töjer sig lika mycket som ett bomullstyg av samma tjocklek skulle göra (för att kunna hålla tyget tunn). Lika tunn bomullstyg töjer sig mer och måste tvättas oftare för att hålla "tightheten". Modal gör också att tyget blir mjukare att ta på.

Som bonus tillkommer lite estetiska saker som en aning lyster på tyget samt att det faller snyggt.

Alla dessa faktorer ihop - sval, tunn, mjuk, "tight" - gör att vi har valt det materialet till SINO. Dessutom stickas tyget speciellt för oss här i Sverige och har Öko-Text 100 Produktklass II för hudnära produkter. Så vi är jättenöjda över materialvalet.
[/quote]
Användarens profilbild
Av maimiti
Helena skrev:
Anso skrev:Jag har hört att den ska vara lite "stadigare" Sinon eftersom den inte är i 100% bomull utan även med modal (om jag nu inte är helt ute och cyklar) Då töjer den sig tydligen inte lika mycket.
En 5 meters sjal blir ju lätt bortåt en 6 meter när man har använt den ett tag..... :D
Jag har provat Sinon som hastigast med en Hanna runt 9 kg och tyckte att det gick riktigt bra.
Modal är cellulosafiber (träfiber)...
Användarens profilbild
Av Anso
Ulla-Maija:
Menar du nu att jag "måste skaffa" en bebbe till för att få prova er nya trikåsjal? :lol: :lol:
Ska jobba på det......
Användarens profilbild
Av Kanel
De såg ruskigt fina ut, så GRATTIS till Looma för framtagandet av SINO!
Av Ulla-Maija
Anso:

Hahhaa, sämre anledningar har väl folk haft för att skaffa barn, eller ens jobba på saken. Hur som helst blir vi hemskt stolta om vår lilla trikåsjal gör att det blir flera sjalbarn!

Kanel:

Tack så mycket, det känns så skönt att höra. Skönt är även det att SINO äntligen är ute och färdig, vi har ju jobbat hårt och länge för att ta fram den. Det känns lite liknande som att efter en lång graviditet få fram sitt efterlängtade barn och även de andra tycker att hon/han är fin :-D. Man blir så stolt som "mamma".

God natt gott folk!
Användarens profilbild
Av Anna
Å Kristina nu får du allt komma hem så jag får provbära i den! Om du kan slita dig förståss.
Användarens profilbild
Av sarah
Ulla-Maija:

vet du på ett ungefär när fler färger kommer.
Hade tänkt önska mig en i julklapp.
Fast jag gillade iofs blåsippan!
Av Ulla-Maija
Hej Sarah,

jag vågar tyvärr inte riktigt tro att vi ska få dem till jul, allt tar -alltid- betydligt längre tid än vad man tror, har vi märkt.

Vi har sagt att vi ska kolla ekonomin och tillverkarnas tidsplan och det ska vi göra nu snart efter mässan. Vi hoppas för att få dem så snabbt som möjligt, beroende på förutsättningarna. Det är intressant för oss naturligtvis att höra lite runt och kolla efter efterfrågan för dem resterande färger också! Ni här är ju experter i området och vi är intresserade av åsikter/konstruktiv kritik/förslag av olika slag - även om vi kör "looma", om ni förstår vad jag menar.

Men en Blåsippa till jul är väl inte helt fel heller :-D?
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har en del t-shirts med några procent elastan tror jag det heter. Men det är väl något annat än modal? Efter många tvättar när t-shirtsen blivit slitna, så sticker det ut fula små trådar i t-shirtsen.
Men det kan ju vara t-shirts av dålig kvalitet. Och det kanske är något som bara händer med elastan? Det är väl ingen risk at det blir så med modal också?
Användarens profilbild
Av Tabby
Hur lång kommer sjalen att vara? Kommer det bara finnas en längd.?Åhhh...tänk om det hade funnits en lång och en kort längd.
Användarens profilbild
Av Aurian
:shock: Jag missade totalt att Looma hade trikåsjal... Och ändå stod jag vid deras monter och lånade ut Vilja en stund i fredags 8)
Användarens profilbild
Av maimiti
Helena skrev:Jag har en del t-shirts med några procent elastan tror jag det heter. Men det är väl något annat än modal? Efter många tvättar när t-shirtsen blivit slitna, så sticker det ut fula små trådar i t-shirtsen.
Men det kan ju vara t-shirts av dålig kvalitet. Och det kanske är något som bara händer med elastan? Det är väl ingen risk at det blir så med modal också?
Nej, elastan är ett syntetmaterial som är elastiskt.

Modal gör inte tyget elastiskt men det blir mjukare och får ett snyggare fall. Används tydligen oftast i gardintyger.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?