- tis sep 25, 2007 16:43
Helena skrev:Vi fick faktiskt tillstånd från samma ortoped att använda sjalen som behandling mot vår dotters "höftproblem". De var inte så allvarliga att hon hade behövt skena utan hon skulle ha frejkabyxa när hon inte satt i byxan för säkerhets skull, så det var skönt att slippa och bara använda sjal hela dagarna, vilket jag antagligen gjort ändå. En annan ortoped som vi träffade på återbesöket sa att höftproblem nästan inte finns i de länder där barn bärs mycket i sjal. Många inom vården (och annars också) har aldrig sett någon med sjal förut så de har nog ofta ganska dålig koll, men de borde ju ha lite mer koll på hur barn sitter i en BB, såna ser man ju överallt.
Jag tror att många ortopeder i Sverige iallafall inte verkar ha någon aning om sjalar och hur barnet sitter i sådana. Vår ortoped (Saga hade skena i början) tittade knappt åt sjalen när jag visade den.
Jag frågade vad som hände i länder där man inte hade skenor, då menade han att många invandrare hade problem med höfterna, eftersom de inte hade haft tillgång till skenor i sina länder.
Kan väl förvisso stämma till viss del, men säkert inte från länder där man bär barnen mycket i sjalar och barnen sitter korrekt med höfterna.