Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shpongle
Jag hade denna diskussionen med min svärmor som på senare tiden blivit jätteanti mot att vi bär honom.

Svärmor - "Ja, han behöver barnvagn, precis vad han behöver, sover han ju så gott i"
Jag - "Fast han somnar gott på våra ryggar också när vi bär"
Svärmor - "men barnvagn har lång erfarenhet, många tusen mil"
Jag - "Fast det finns ju mycket erfarenhet av att bära barn i andra kulturer"
Svärmor - "Ja, men hur långt har de kommit då, de där i afrika"

:roll: För vad barn mår bra av och blir trygga av är ju alltid bäst i västvärlden för vi är mer industrialiserade.
Användarens profilbild
Av SCSI
Idag har jag fått (och hört bakom min rygg sådär - folk tilltalar en inte lika ofta som de pratar OM en i den här stan) flera "Åh, där sticker det fram en liten fot!" när joel suttit på magen och sovit med sjalen uppdragen över huvudet.

Att folk vill fram och ta mer när man bär i sjal har jag oxå noterat - jag brukar tycka att det är ok att klämma på fötter och klappa händer.
Av Hell Cat
Shpongle skrev:Jag hade denna diskussionen med min svärmor som på senare tiden blivit jätteanti mot att vi bär honom.

Svärmor - "Ja, han behöver barnvagn, precis vad han behöver, sover han ju så gott i"
Jag - "Fast han somnar gott på våra ryggar också när vi bär"
Svärmor - "men barnvagn har lång erfarenhet, många tusen mil"
Jag - "Fast det finns ju mycket erfarenhet av att bära barn i andra kulturer"
Svärmor - "Ja, men hur långt har de kommit då, de där i afrika"

:roll: För vad barn mår bra av och blir trygga av är ju alltid bäst i västvärlden för vi är mer industrialiserade.
:shock:
Av FruFrid
Intressant att så många har erfarenhet av att folk är "på" när barnen sitter i sjal men inte i vagnen. Min upplevelse är precis tvärt om.
Jag kan inte räkna hur många främmande tanter jag haft nere i tvillingvagnen. När jag burit i sjal/sele tycker jag dock att det inte alls varit lika närgånget (däremot ofta kommenterat men det blir även tvillingar i vagn.)
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag upplever också att barnet är mer skyddat från närgångna personer i sjalen. Jag upplever det som att barnet skyddas av bärarens personliga sfär.
Visst, senast idag var det en svart man (det är ofta svarta män eller vita tanter som rör henne) som tog i hennes fötter men det var först efter flera minuters leenden och tittut från hans sida och ögonkontakt samt inbjudande leende från min sida.

Ligger barnet i vagn inbillar jag mig dessutom att om folk rör barnet så rör de deras ansikte :hmm: i sjalen blir det oftast fötterna
SCSI skrev:
sofin skrev:Idag var det tre personer som hajjade till och utbrast "Men oj, har du en liten där bak också!!!". Alla tre sa dessutom "Den var inte gammal inte, ett halvår??", fast hon är ju faktiskt ett år om tre veckor (!!!!!!!!!).
Jag tror att barn ser mindre ut när man bär dem. Nu ÄR ju min unge inte mer än en knappt halvår, men folk gissar på att han är näst intill nyfödd allt som oftast...
Det har jag också varit med om. I början av året träffade familjen en väninna till svärmor inne i en butik och blev stående en stund eftersom hon ville tjattra. Hon är sjuksköterska och vet mycket väl hur gammal sonen är men sade flera gånger "är han inte väldigt liten till växten". :hmm: Sedan fick hon nästan hjärtklappning när hon insåg hur mycket bäbis som fanns utanför det som hon trodde var sonen - det vill säga benen och armarna. :roll:
Användarens profilbild
Av sofin
Åh, hej och hå! Nyss hemkommen från en tur i Liljeholmens galleria med en halft hysteriskt klättrande bebis som ABSOLUT inte ville sitta i vagnen. Tur att jag hade sjalen med säger jag. För väl uppe på ryggen var hon nöjd, men eftersom jag ville prova kläder så blev det en del upp och ner. Och jag räknade nog till 5 välvilliga människor (mest gamla tanter) som ojjade sig och ville hjälpa till. Sen var det nog ytterligare en handfull som hajjade till när dom letade efter den glatt rrrrrrrrrr:ande bebisen och insåg att hon var på min rygg :)

Och jag som bara tycker att det blir krångligare om någon ska hålla på och dra i tåtarna, då vet man ju inte VAR mar har sjalen sen liksom. Och dom vill ju bara väl när dom försöker hjälpa till.. "nej tack, det går bra" verkade dom inte riktigt nöja sig med, hehe.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
sofin skrev:Åh, hej och hå! Nyss hemkommen från en tur i Liljeholmens galleria med en halft hysteriskt klättrande bebis som ABSOLUT inte ville sitta i vagnen. Tur att jag hade sjalen med säger jag. För väl uppe på ryggen var hon nöjd, men eftersom jag ville prova kläder så blev det en del upp och ner. Och jag räknade nog till 5 välvilliga människor (mest gamla tanter) som ojjade sig och ville hjälpa till. Sen var det nog ytterligare en handfull som hajjade till när dom letade efter den glatt rrrrrrrrrr:ande bebisen och insåg att hon var på min rygg :)

Och jag som bara tycker att det blir krångligare om någon ska hålla på och dra i tåtarna, då vet man ju inte VAR mar har sjalen sen liksom. Och dom vill ju bara väl när dom försöker hjälpa till.. "nej tack, det går bra" verkade dom inte riktigt nöja sig med, hehe.
Det är bara min syster som får hjälpa mig när jag knyter eller selar på ryggen. Någon annan skulle nog bara trassla till allt känns det som.
Men lite hjälp att dra ner jackan på bebisen efter att jag satt upp henne skulle jag iofs tacksamt ta emot :tumup: Den fastnar liksom ofta i selen och dras upp så magen och tyggen blir bar :x
Mandragora skrev:Det har jag också varit med om. I början av året träffade familjen en väninna till svärmor inne i en butik och blev stående en stund eftersom hon ville tjattra. Hon är sjuksköterska och vet mycket väl hur gammal sonen är men sade flera gånger "är han inte väldigt liten till växten". :hmm: Sedan fick hon nästan hjärtklappning när hon insåg hur mycket bäbis som fanns utanför det som hon trodde var sonen - det vill säga benen och armarna. :roll:
:Hahaa: och :roll:
Användarens profilbild
Av sofin
Emma_oh skrev:
sofin skrev:Åh, hej och hå! Nyss hemkommen från en tur i Liljeholmens galleria med en halft hysteriskt klättrande bebis som ABSOLUT inte ville sitta i vagnen. Tur att jag hade sjalen med säger jag. För väl uppe på ryggen var hon nöjd, men eftersom jag ville prova kläder så blev det en del upp och ner. Och jag räknade nog till 5 välvilliga människor (mest gamla tanter) som ojjade sig och ville hjälpa till. Sen var det nog ytterligare en handfull som hajjade till när dom letade efter den glatt rrrrrrrrrr:ande bebisen och insåg att hon var på min rygg :)

Det är bara min syster som får hjälpa mig när jag knyter eller selar på ryggen. Någon annan skulle nog bara trassla till allt känns det som.
Men lite hjälp att dra ner jackan på bebisen efter att jag satt upp henne skulle jag iofs tacksamt ta emot :tumup: Den fastnar liksom ofta i selen och dras upp så magen och tyggen blir bar :x
Ja, jackor och tröjor är krångliga!! Men när hon sitter i selen har jag hittills lyckats få tag på lilla tröjan och lirkat ner den själv. Svårare är det i sjalen däremot för då är hon ju liksom inkapslad i allt tyg.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
sofin skrev: Det är bara min syster som får hjälpa mig när jag knyter eller selar på ryggen. Någon annan skulle nog bara trassla till allt känns det som.
Ja, jackor och tröjor är krångliga!! Men när hon sitter i selen har jag hittills lyckats få tag på lilla tröjan och lirkat ner den själv. Svårare är det i sjalen däremot för då är hon ju liksom inkapslad i allt tyg.[/quote]

Ja i sjalen spelar det ju ingen roll men i selen håller jag på att vrida armarna ur led när jag ska pilla ner tröjan, känns det som :rodna:
Och Idun gör sitt "mamma du krossar mig"-morr :fnissa:
Användarens profilbild
Av glis
Jag sjalade tösen offentligt för första gången i går. Jag gick på A6 (köpcentrum i Jönköping) med henne i Sinon och kisen i handen. Efter att kisen hade fått massor med beundrande leenden från typ alla vi mötte slog det mig plötsligt att det nog var tösen de log åt. hon är visserligen stor för sin ålder, men när åldern är 17 dagar är man ändå liten och fruktansvärt söt. Det tycker alla på A6 också tror jag.
Jag vill helst inte låta någon annan än familjen hjälpa med sjalen. Varken upp eller ner från ryggen!

I dag på simhallen var det en pappa som konstaterade, att så där lätt var det minsann inte när vi testade sjal, när jag sjalade upp Liv på ryggen efter att ha jagat henne runt simhallen i en kvart!
Av FruFrid
Minimumsa skrev: I dag på simhallen var det en pappa som konstaterade, att så där lätt var det minsann inte när vi testade sjal, när jag sjalade upp Liv på ryggen efter att ha jagat henne runt simhallen i en kvart!
Oj, då. Undrar hur länge de jagade barnen? :roll: :wink:
FruFrid skrev:
Minimumsa skrev: I dag på simhallen var det en pappa som konstaterade, att så där lätt var det minsann inte när vi testade sjal, när jag sjalade upp Liv på ryggen efter att ha jagat henne runt simhallen i en kvart!
Oj, då. Undrar hur länge de jagade barnen? :roll: :wink:
:Hahaa:
Jag hoppas att det var hur snabbt det gick när jag tröttnade på att jaga henne och inte själva jagandet som det tyckte var lätt! :Hahaa:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 37

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?