Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
Jag funderar på att köpa en ecrufärgad Didy Pfau och färga i min drömfärg. Vad det nu är. Grejen är ju att jag aldrig färgat förut och verkligen vill att det ska bli RÄTT, det är inte som att jag har råd att chansa med en lim ed drömsjal. Vad ska jag tänka på? Eller finns det folk som gör sånt här åt en? Jag har sett den här bloggen där hon färgar sjalar i graderingar men jag vill inte ha det (batikvarning för mig = hjälp) utan en enfärgad sjal.

Alternativt då om någon har en pfau i någon fin färg (inte petrol, turkos, lila eller vinröd) att sälja åt mig men det verkar ju aldrig riktigt så. 8)
Av Clee
thowida skrev:van vet jag inte men några sjalar har väl åkt i färgbad här :mrgreen:
Ooh, men har du inga före- och efterbilder att visa? Och har du några tips eller så? Jag är väl egentligen mest rädd att det ska bli flammigt, ojämnt färgat, blaskigt, fel nyans osv. Hur tusan vet man med nyanser liksom, får man leva med att det blir chansningar?
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag har färgat massor i mina dar... men bara en sjal än så länge...
Har ingen före-bild men det är en naturfärgad Amazonas CS som fick precis den färg jag hoppades på (det är nitors mandarin + lite rött):

Bild

Lite får man chansa på nyanser men följer man anvisningar om vikt och vattenmängd så blir det inga stora överraskningar. Några saker att tänka på är att tvätta tyget ett par ggr innan färgning om det är nytt, följa anvisningar vad gäller salt och fix och att blöta tyget ordenligt innan det färgas (annars riskerar man att det blir flammigt). I övrigt är det bara att trycka in i tvättmaskinen och köra! :tumup:
Av sjaltokan
Clee skrev:
thowida skrev:van vet jag inte men några sjalar har väl åkt i färgbad här :mrgreen:
Ooh, men har du inga före- och efterbilder att visa? Och har du några tips eller så? Jag är väl egentligen mest rädd att det ska bli flammigt, ojämnt färgat, blaskigt, fel nyans osv. Hur tusan vet man med nyanser liksom, får man leva med att det blir chansningar?
extra vatten i tvättmaskinen jag brukar fylla på minst 5 ofta 10 l extra och sen fega lite med färgen o riskera att behöva färga en gång till om jag inte vill ha knalliga färger.
Av Clee
SCSI: Snyggt! :vågen: Men hur mixar man färger? Färgar du med en först och en annan sen?

Thowida: Hm, jag har ju en brf-tvättstuga och vet nog inte riktigt hur man fyller på mer vatten i dem. :hmm:
Användarens profilbild
Av SCSI
Clee skrev:SCSI: Snyggt! :vågen: Men hur mixar man färger? Färgar du med en först och en annan sen?
Nä, jag slänger in all färg på en gång. Kan erkänna att jag var rätt nervös över att det skulle bli för mkt rött (mandarin är snygg men liiiite för gul för min smak, men en tomteröd sjal hade varit en mardröm!) när jag kikade in i tvättmaskinen under tvättprogrammet... men när allt överflöd var bortsköljt var det perfekt! :vågen:

Man kan alltid exprimentera lite i pytteskala med olika proportioner innan man blandar - jag duttade med små provlappar i en burk på diskbänken innan jag var hyffsat säker på hur mkt rött som behövdes. Men det är nog lite överkurs, det finns många fina färdiga nyanser så länge man inte vill ha orange. :mrgreen:

Är det knalliga färger du är ute efter behövs inget extra vatten, snarare tvärtom (extra färg). Maskinerna i tvättstugan är lite större än hemma-maskinerna och använder mer vatten - så risken är att man får blekare färg än väntat om man inte kompenserar för det...

Tänk förresten på att köra ett par maskiner efter färgningen (jag brukar tvätta det som är färgat en gång, sen kör jag en eller ett par tomma eller svarta maskiner) så att den som har nästa tvättid inte råkar ut för missfärgad tvätt!
Av sjaltokan
Clee skrev:SCSI: Snyggt! :vågen: Men hur mixar man färger? Färgar du med en först och en annan sen?

Thowida: Hm, jag har ju en brf-tvättstuga och vet nog inte riktigt hur man fyller på mer vatten i dem. :hmm:
Genom tvättmedelsfacket :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?