Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ayeree
Dottern börjar bli lite tung för att bära i vår trikåsjal (för att inte tala om att den är lite varm). Hon är nu drygt 2 mån och närmar sig 7kg med god fart. Vi är överens om att sjalen inte längre ger samma stöd som den gjorde tidigare och siktar därför på ett annat bärredskap, sjal eller sele.

Kraven vi har är:
- Både sambon och jag ska kunna använda den utan att tillbringa en evighet med att ändra inställningar (jag är smal/normal medan han är överviktig)
- Bra stöd i ryggen eftersom vi bär mycket och dottern inte direkt är nån lättviktare
- Inte alltför varm nu när sommaren närmar sig. Vi ska även utomlands i september och vill kunna bära henne då utan att smälta.
- Att hon ska kunna använda den ett tag, dvs vi ska helst kunna bära både på mage (vänd mot oss och vänd från oss) och rygg. Bära på höften är ett plus.

Diskussionens vågor går höga här hemma om vad vi ska ha så lite hjälp vore verkligen uppskattat!
Av herilane
Det absolut mest flexibla är ju en vävd långsjal. Men man får vara beredd på en liten inkörningsperiod, det kan ta ett antal försök innan man känner sig bekväm med att knyta. Det kräver en investering i form av tid. Min man t.ex. är inte så intresserad av att bära så han kommer aldrig att orka lära sig, så jag har köpt en sele för honom.

Alla dina krav uppfylls av både vävd sjal och mei tai, och de flesta (kanske alla) selar. Med undantag för att bära framåtvänd på magen (det finns inget bra verktyg för det) och höftbärning (för det funkar sjal bättre än sele/MT).

När det gäller värmen så gäller det bara att välja en tunnare sjal. Det går ju inte komma ifrån det faktum att du kommer att ha barnet tätt intill dig, och tyg bakom barnets rygg, och tyg på dina axlar och rygg - oavsett vad du väljer.

Det går inte att säga i förväg vad någon kommer att gilla bäst eller finna bekvämast. Det finns de som gillar sele bäst, medan andra tycker att sjal är smidigare. Det kan också vara att du och din sambo föredrar olika, och att era åsikter ändras med tiden. Ibland är jag på sjalhumör, helt enkelt, medan andra dagar känner jag för att bära i MT.

Det bästa, om det går, är att prova olika typer av sjalar/selar/MTs och se vilket som passar bäst. Och helst då prova dem ett längre tag, en vecka eller två istället för 5 minuter, men även 5 minuter är bättre än att bara gissa utifrån vad någon säger. Kan du gå på en sjalträff och prova? Eller finns det någon butik i närheten där du bor?
Av Ayeree
Öppna förskolan har en Mai Tai som man kan låna men utöver det vet jag inte var man skulle kunna testa.

Vi bär redan i sjal och skillnaden mellan mellan en trikåsjal och en vävd sjal är väl inte så stor? Tanken på att slippa trassla med sjal låter iofs rätt skönt men avlastningen för ryggen är viktigare för mig som ofta bär dottern i flera timmar i taget, dag ut och dag in.
Användarens profilbild
Av SCSI
Ayeree skrev:Öppna förskolan har en Mai Tai som man kan låna men utöver det vet jag inte var man skulle kunna testa.

Vi bär redan i sjal och skillnaden mellan mellan en trikåsjal och en vävd sjal är väl inte så stor? Tanken på att slippa trassla med sjal låter iofs rätt skönt men avlastningen för ryggen är viktigare för mig som ofta bär dottern i flera timmar i taget, dag ut och dag in.
Skillnaden i avlastning mellan vävd och trikå är avsevärd! Sen tar det ett tag innan man får till knytningen med vävd jmf med trikå tyckte jag, men efter ett tag får man in snitsen.

Du kan alltid leta upp lite folk här på forumet som bor i närheten och prova lite olika bärdon - sjalbarnare brukar vara hjälpsamma på området. :tumup:
Av Ayeree
Nu när det var så varmt gjorde jag en provisorisk "kortsjal" genom att riva sönder ett gammalt påslakan. Det funkade även om jag saknade lindningen runt midjan som ändå tar en hel del vikt. :-) Räknar med att jag slipper det problemet med en långsjal.

Ska kolla runt och se om jag hittar nån som bor i närheten som kan tänka sig att vi får testa!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?