Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ZaZi
Jag har en Skedevidräkt som jag köpte på blocket för några år sedan. Den har jag använt på ett bröllop, två midsomrar, två bygdegårdsdagar. Jag känner mig väldigt fin i min folkdräkt! :D
Skedevidräkten valde jag för att min släkt är från Skedevi och så tycker jag dräkten är vacker. :loving: Mamma har också en Skedevidräkt.
Att sy en själv var aldrig ett alternativ. Det skulle så klart varit kul att ha gjort det, men jag känner mig själv så pass att jag vet att jag inte skulle orka ett sådant mastodontprojekt. :lol:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Åh, jag vill också ha en folkdräkt. Jag vet bara inte vilken. Västerbottensdräkten är ganska fin tycker jag men jag känner mig inte så Västerbottnisk fast jag bott här sen jag var 4.

Jag är född i Kiruna, men den dräkten är inget vidare tycker jag. Och jag känner mig inte direkt hemma där heller eftersom jag inte har någon släkt eller så kvar där.

Norrbottensdräkterna är ju superfina och min släkt är ju från Norrbotten, både på mammas och pappas sida. Men det känns inte helt rätt ändå, för jag känner mig ju inte direkt som Norrbottning heller...
Hur resonerar ni andra när ni valt?
Av Vinterhumlan
Som gammal folkdansare kan jag säga att de folkdansare jag känner har alla dräkt från sin födelsebygd. Men så är ju de flesta födda i Skåne och just dräkter har vi gott om här nere :D
Sen har vissa dessutom kompletterat med dräkt från den härad där de sedan bor och verkar, om det nu inte är på samma ställe som födelseorten då.

Jag har ju dansat i timtal i min dräkt så den är välavvägd. Annars hade jag den på ett dop en gång när jag var för lat för att fixa andra kläder 8)
Av Vinterhumlan
Ahhh... Denna tråden är inte bra! Nu blir ju jag jättesugen på att börja dansa igen...
Nå, jag sitter här med boken Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige, så om du talar om var du är född Glis skall vi se om jag kan hjälpa dig med dräkttillhörighet.
Användarens profilbild
Av glis
Vinterhumlan skrev:Ahhh... Denna tråden är inte bra! Nu blir ju jag jättesugen på att börja dansa igen...
Nå, jag sitter här med boken Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige, så om du talar om var du är född Glis skall vi se om jag kan hjälpa dig med dräkttillhörighet.
Jag är född i Spånga och uppvuxen i Vällingby, bor numer, och är snart gårdsägare (jag menar som i ganska hårt ekonomiskt bunden) i Mo härad, det var den dräkten jag visade i början.

Folkdans har jag inte vågat prova mer än pyttelite det verkar jättekul. Jag har dansat en del medeltida danser däremot. Kul det med...
Av Vinterhumlan
Jag har fuskat åt andra hållet och dansat en del medeltida danser i tidsenliga kläder med ett folkdanslag jag var med i :D
Kul! Generellt kan man nog säga att det hänger mycket på folkdanslaget vilka danser man väljer, men där jag dansade i 12 år var det mycket kadriljer och det är kluriga danser där man måste ha tungan rätt i mun :lol:

Spånga säger du. Det lutar åt Mälarbygden. Enligt min bok har den kvinnliga dräkten grön yllekjol, förkläde av ylle och randigt livstycke med skört och snörning. Vitt halskläde, vit huvudduk och röda strumpor. Mälarbygdens dräkt kallas ibland mälaröarnas dräkt.
Användarens profilbild
Av glis
Jag får kolla upp det där, men grön kjol..?

Jag tycker att det är lurigt att det verkar vara skillnad olika typer av dräkter. Mo härads dräkt är komponerad på 50-talet efter gamla fynd (från Kvarnviks hemby) men en del godkänner ju bara riktiga gamla dräkter. Jag vet inte vad som är vad heller. Får kolla med länsmuséet, bilden kommer från deras sida.
Av gurkan
Jag gillar verkligen folkdräkter!

Jag hade min farmors danska folkdräkt när jag var liten, samma som hon hade när hon var liten. Den var så fin med svart sammetshätta med guldpaljetter bak på hättan som knöts med breda, röda silkesband. Kjolen var grön och livstycket var nog också svart sammet. Den hade jag på skolavslutningar och bröllop och så när jag var liten. Sedan tror jag min mamma sydde en skördesärk till mig i tonåren, en vit särk med randigt förkläde och nån... tja... krans att ha på huvudet med band bak. Den minns jag inte att jag hade så särdeles många gånger.

Men det jag ska komma till :D är att min mamma sydde sedan sin egen folkdräkt, på en kvällskurs. Och samtidigt gick min pappa en silversmideskurs och gjorde smyckena till. Jag tror till och med min farmor knypplade spetsarna till den fina huvudbonaden (det går inte att kalla den något annat, den är avancerad...). Jag krävde att hon skulle ha hela stassen på mitt bröllop, stackarn, med yllekjol och allt och så var det 35 grader varmt den dagen. :D

Här är dräkten:
Bild

Jag minns inte vilken härad det är, men min mamma är född i Simrishamn. Jag själv är från Torna härad.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag var tvungen att googla lite bilder på Skedevidräkten, för jag kommer ihåg när du köpte den Zazi och hade för mig att den var fin, och då hittade jag de här bilderna :love: Coolt att de har gjort riktiga modellbilder med en ung människa, lite mer säljande än bilden på Mo Häradsdräkten :wink:
Bild
Användarens profilbild
Av emellen
Vinterhumlan skrev:Ahhh... Denna tråden är inte bra! Nu blir ju jag jättesugen på att börja dansa igen...
Jag känner också ett visst sug efter det där, var längesen jag dansade nu... :|
Användarens profilbild
Av Amiechan
Jag vill ha en landskapsdräkt också, men det lär inte bli en på lääänge. Jag gillar Blekingedräkten, men jag minns inte riktigt vilken som är den specifika dräkten för min "by". Det är lite lyxigt att Blekingedräkten kan sys i siden. Den känns ju festligare då och ännu mer passande på bröllop och sånt!
Bild Bild Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Amiechan
kvarnvik skrev:Jag var tvungen att googla lite bilder på Skedevidräkten, för jag kommer ihåg när du köpte den Zazi och hade för mig att den var fin, och då hittade jag de här bilderna :love: Coolt att de har gjort riktiga modellbilder med en ung människa, lite mer säljande än bilden på Mo Häradsdräkten :wink:
Bild
Snyggt! Och jo, det gör verkligen stor skillnad med modellbilder!
Av Smultronbarn
Jag har lite funderingar kring det där med dräkterna... Alltså "måste" man ha en dräkt som hör hemma där man kommer ifrån/är född - eller räcker det med att ha anknytning till platsen på annat sätt (tex via mamma, pappa, annan släkting, sin man)? Eller...kan man vara så djärv att man väljer en som man bara gillar eller från där man råkar bo för stunden?

Jag skulle gärna också sy mig en folkdäkt i framtiden, men har lite svårt att veta hur jag ska välja. Vet att det finns kurser på en av Landskapsstugorna här i Göteborg, och tror det är Ulla Centergran som har/hade dem. Har dock inte vågat kolla vad det kostar... Men är det inte så att förr var det fint att ha köpetyger i dräkten (som visade på att man var rik) och nu ska det helst vara hemmapysslat allt? :hmm:

Dansa! :app: Jag vill lära mig folkdans, men får inte med mig maken... :( Och jag vill helst inte dansa utan honom... :? Fast i vinkelvolten? :lol:

Tycker det var jättefint med mamman och pappan som pysslade ihop dräkten tillsammans! :loving:
Användarens profilbild
Av melon
Jag skrev nyss ett jättelångt inlägg men logiken uppdaterade bort det när jag skulle hämta bild.

Jag är halvnorsk och har länge funderat på att komponera en egen dräkt. I väntan på att jag ska bestämma mig har jag tänkt brodera en liten svart väst i ylle med mönstret från Jelsa.
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?