Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Har provat sy en solhatt ihelgen och det går bara inte...

Den är av modell tårtbitar och sedan ett brätte eller hur man nu ska säga. Att sy ihopa 6st tårtbitar är inga direkta problem men att sy 2st som ska vara lika stora :whut: det går bara inte.

Hur gör man :hmm: jag klipper ut exakt lika stora bitar men ändå blir den inre ganska mycket större än den yttre och det blir inte så snyggt :twisted:
Användarens profilbild
Av glis
Skit i att fodra då? Det är ju trots allt överkurs, vill du pynta kan du ju sy med sömnsmånerna utåt och "klä" med snedremsor? Det borde bli fint?

När jag har sytt solhattar har jag varit otroligt petnoga, så petnoga att det varit på gränsen till tråkigt att sy. Men hattarna har blivit bra...
Användarens profilbild
Av maltemalte
Jag har just sytt en tårtbitsmodell från Ottobres gratismönster. Jag struntade också att fodra den och tycker det blir bra ändå. Lite svalare blir det ju faktiskt.

Jag gjorde stickningar på varje sida av sömmarna kring tårtbitarna och sydde de från sida till sida, liksom tvärs över hela hatten. Då syddes toppen ner lite så det inte blir så bulligt när alla tygstycken möts. Brättet måste dock vara dubbelt. :wink:
Användarens profilbild
Av karro54
glis skrev:Ja, stickningarna är viktiga! Men sätter man snedremsor kommer de ju på köpet.
Sätter du snedremsor på aviga eller räta?
Användarens profilbild
Av karro54
glis skrev:Jag tänkte att de kunde vara en snygg dekoration, men det gör man ju som man vill. Fast på avigan behövs ju inga alls...
:lol:
Det har du ju rätt i! Jag får skylla på åskvärmen...
Av petwol
glis skrev:Skit i att fodra då? Det är ju trots allt överkurs, vill du pynta kan du ju sy med sömnsmånerna utåt och "klä" med snedremsor? Det borde bli fint?

När jag har sytt solhattar har jag varit otroligt petnoga, så petnoga att det varit på gränsen till tråkigt att sy. Men hattarna har blivit bra...
Klä med snedremsor :hmm: kan man få en liten förklaring på det??

Tja, varför inte. det måste ju inte vara foder :D Blir nog så i fortsättningen...
Användarens profilbild
Av glis
Jag menar att man syr klart kullen "på vanligt sätt" men med sömnsmånerna utåt. Sedan pressar man isär sömnsmånerna och täcker över dem med snedremsor av passande färg och bredd. Ev får man klippa ner kanterna på sömnsmånerna lite så de inte fransar sig utanför. Jag har inte provat själv men tycker att det borde bli rätt sjysst?
Användarens profilbild
Av linafelicia
glis skrev:Jag menar att man syr klart kullen "på vanligt sätt" men med sömnsmånerna utåt. Sedan pressar man isär sömnsmånerna och täcker över dem med snedremsor av passande färg och bredd. Ev får man klippa ner kanterna på sömnsmånerna lite så de inte fransar sig utanför. Jag har inte provat själv men tycker att det borde bli rätt sjysst?
Det låter jättefint tycker jag.
Dom solhattar jag sytt som är tårtbitsmodell med löst brätte har jag struntat i att göra foder i kullen på. Insidan syns ju inte när man har hatten på sig så då är jag för lat för att sy foder. :)

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?