Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Svala
Jag vill börja bära min 1,5-åring i sjal på ryggen. Har inte använt vävd sjal tidigare, men barnet är hyfsat vant vid att sitta i sele på ryggen. Hur går jag till väga för att barnet ska ha tålamod med mig då jag lär mig knyta och vilken knut är bäst?
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag bär Hjalmar på ryggen rätt ofta i långsjal. Bär i omslutet kryss på ryggen, och för att få en stadigare knut slår jag en extraknut framme över bröstet innan jag så att säga kryssar bak på ryggen. En 4,2 m sjal räcker till den knuten. Lägg sjalen i en soffa och typ sätt barnet i den, sätt dig mellan benen på plutten och hasa upp på ryggen - så gjorde jag när jag var ovan och knöt äldsta dottern. Hjalle har blivit uppsvingad sen han var 4-5 månader dock :lol: Knytinstruktioner hittar du säkert på nätet.
Av Svala
mimpen skrev:Jag bär Hjalmar på ryggen rätt ofta i långsjal. Bär i omslutet kryss på ryggen, och för att få en stadigare knut slår jag en extraknut framme över bröstet innan jag så att säga kryssar bak på ryggen. En 4,2 m sjal räcker till den knuten. Lägg sjalen i en soffa och typ sätt barnet i den, sätt dig mellan benen på plutten och hasa upp på ryggen - så gjorde jag när jag var ovan och knöt äldsta dottern. Hjalle har blivit uppsvingad sen han var 4-5 månader dock :lol: Knytinstruktioner hittar du säkert på nätet.
Ska testa! Tackar!
Av sjaltokan
Det finns en hel del trådar i samma anda, men en enkel knytning är SHBC, sök på youtube så finner du instruktioner.

Sen är det bara öva, öva, öva. Många liksom jag börjar i sängen där det är enkelt att släppa ner om det blir fel på vägen, alt. knästående.
Av Clee
Svala: Vad sägs om att ses på måndag, så kanske vi kan träna ihop? :) Jag kan knyta upp själv (lite beroende på hur spralliga/ledsna barnen är) men det brukar inte bli så tajt som när en har vanan inne tror jag. Om vi får med oss Bebile74 kan hon kanske visa sina 100 superfina sjalar och tror hon är bättre/vanare ryggknytare också! :tumup: :heart:
Av Clee
HannaGerda skrev:Ryggsäck med tibetansk avslut. Lättaste ryggknytningen enl. mig.
Har lite frågor om det! Dels, måste inte barnet sitta väldigt still (läs: inte dra ihop benen) för att ryggsäck ska funka, eller finns det något knep? Tänker när de blir större och det inte går att ha sjalen så högt upp på axlarna och samtidigt tucka upp den till naveln liksom. ;-) Och det andra, knyter du med kortare sjal då, eller hur gör du med knuten som blir över bröstet? Visa gärna bild framifrån och bakifrån! :app:
Clee skrev:
HannaGerda skrev:Ryggsäck med tibetansk avslut. Lättaste ryggknytningen enl. mig.
Har lite frågor om det! Dels, måste inte barnet sitta väldigt still (läs: inte dra ihop benen) för att ryggsäck ska funka, eller finns det något knep? Tänker när de blir större och det inte går att ha sjalen så högt upp på axlarna och samtidigt tucka upp den till naveln liksom. ;-) Och det andra, knyter du med kortare sjal då, eller hur gör du med knuten som blir över bröstet? Visa gärna bild framifrån och bakifrån! :app:
Kanske finns en poäng att det är lättare med barn som inte drar ihop knäna. Mitt barn särar villigt på benen och låter mig dra upp hans knän högt när vi ska knyta. Så jag kanske ska tillägga att det här är den enklaste knytningen med mitt barn :tumup:
Jag knyter med en 4.6a och jag knyter ingen knut i tibetanskt utan flätar tillbaka de lösa ändarna under armen och omd et räcker knyter bak under rumpan på ungen på ryggen.

Bild

Fram

Bild
Hade ingen helt bak.
Av Clee
HannaGerda skrev:
Clee skrev:
Kanske finns en poäng att det är lättare med barn som inte drar ihop knäna. Mitt barn särar villigt på benen och låter mig dra upp hans knän högt när vi ska knyta. Så jag kanske ska tillägga att det här är den enklaste knytningen med mitt barn :tumup:
Jag knyter med en 4.6a och jag knyter ingen knut i tibetanskt utan flätar tillbaka de lösa ändarna under armen och omd et räcker knyter bak under rumpan på ungen på ryggen.

Bild

Fram

Bild
Hade ingen helt bak.
Ah, det här momentet blir jag himla nyfiken på hur det ser ut! För då blir egentligen avslutet liksom under gumpen på bebben?
Clee skrev:Ah, det här momentet blir jag himla nyfiken på hur det ser ut! För då blir egentligen avslutet liksom under gumpen på bebben?
Alltså.. det blir ju inte riktigt så.. avslutet är ju fortfarande egentligen där fram och anledningen till att jag knyter bak ändarna under rumpan är för att dom inte ska hänga och slänga.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?