Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
Emma_oh skrev:
Clee skrev: Själv tycker jag synd om folk som gör vad de kan för att ha sina barn nära och bära dem - eftersom det ju är ännu mer synd om barn som får åka i barnvagn - för att de, sannolikt helt ovetande, får sneda blickar av "bättre vetande". Men så tycker jag också att hela den här babybjörnshetsen på SB tycks handla mer om självgott ryggdunkande SB:are emellan än någon genuin medkänsla om BB-förälder och barn.
Oj det var ord och inga visor.
Jag tror faktiskt inte att det är det som det handlar om. Jag tror att det är som med tex dieter att det är lätt att bli lite frälst när man hittar något som fungerar och då kan man bli lite "men seeeer ni inte att det här som funkar så bra för mig finns!"
Jag kan erkänna att jag ibland blir besatt av någon sorts sjal/ergonomisk sele-missionär som bara vill springa ikapp BB-mammor och frälsa dem. Jag lyckas ju alltid lägga band på mig men jag tycker ärligt att det ser obekvämt ut för både bärare och barn.
Jag har ju faktiskt själv en BB hemma och jag tyckte att den funkade tills man var tvungen att förstora den ett steg första gången. Nu funkar den fint till min ena katt :fnissa:

För att sammanfatta, jag tror i alla fall själv att det är genuin medkänsla från min sida... men du har absolut en poäng i att de får sitta hos sina föräldrar. :tumsup:
Jag tycker mest att det är olustigt att du, när du köpte er BB, liksom skämdes/bad om ursäkt över att ni bar i den. Jag gissar att BB ändå är mer avlastande än t ex ett par armar och folk tycker väl inte synd om föräldrar på stan som måste bära omkring sitt barn i famnen?

Emellanåt kan jag bli lite mätt bara på att inte ens en sympatisk och respektfull plats som denna kan klara sig utan att skapa hierarkier utifrån - i det här fallet - bärdon. BB - fy skäms, stackars barn osv. Ellevill Zara - ooh, aah, wow. Om jag fick reda på att folk tyckte synd om mina barn utifrån vilka bärdon jag hade då jag bar dem hade jag bett dem fara och flyga, så länge barnet inte for direkt illa av mitt bärande. Sedan gör jag genast den hypotetiska spekulationen: Folk som ideligen ifrågasätter andras (eller påpeka förträffligheten i sitt eget val av) bärdon/kostval/avföringshantering hos sitt barn eller vad det nu är - vad händer med dem när de tänker på barn som svälter, blir sexuellt utnyttjade, i princip aldrig får närhet av sina crackpundande föräldrar eller drabbas av cancer? De exploderar/imploderar/begår rituell seppuku över hur fel världen är? Proportioner, folk. Och förlåt för det ackumulerade tuppjucket. </rant>
Användarens profilbild
Av Helene
Clee skrev:
Emma_oh skrev:
Clee skrev: Själv tycker jag synd om folk som gör vad de kan för att ha sina barn nära och bära dem - eftersom det ju är ännu mer synd om barn som får åka i barnvagn - för att de, sannolikt helt ovetande, får sneda blickar av "bättre vetande". Men så tycker jag också att hela den här babybjörnshetsen på SB tycks handla mer om självgott ryggdunkande SB:are emellan än någon genuin medkänsla om BB-förälder och barn.
Oj det var ord och inga visor.
Jag tror faktiskt inte att det är det som det handlar om. Jag tror att det är som med tex dieter att det är lätt att bli lite frälst när man hittar något som fungerar och då kan man bli lite "men seeeer ni inte att det här som funkar så bra för mig finns!"
Jag kan erkänna att jag ibland blir besatt av någon sorts sjal/ergonomisk sele-missionär som bara vill springa ikapp BB-mammor och frälsa dem. Jag lyckas ju alltid lägga band på mig men jag tycker ärligt att det ser obekvämt ut för både bärare och barn.
Jag har ju faktiskt själv en BB hemma och jag tyckte att den funkade tills man var tvungen att förstora den ett steg första gången. Nu funkar den fint till min ena katt :fnissa:

För att sammanfatta, jag tror i alla fall själv att det är genuin medkänsla från min sida... men du har absolut en poäng i att de får sitta hos sina föräldrar. :tumsup:
Jag tycker mest att det är olustigt att du, när du köpte er BB, liksom skämdes/bad om ursäkt över att ni bar i den. Jag gissar att BB ändå är mer avlastande än t ex ett par armar och folk tycker väl inte synd om föräldrar på stan som måste bära omkring sitt barn i famnen?

Emellanåt kan jag bli lite mätt bara på att inte ens en sympatisk och respektfull plats som denna kan klara sig utan att skapa hierarkier utifrån - i det här fallet - bärdon. BB - fy skäms, stackars barn osv. Ellevill Zara - ooh, aah, wow. Om jag fick reda på att folk tyckte synd om mina barn utifrån vilka bärdon jag hade då jag bar dem hade jag bett dem fara och flyga, så länge barnet inte for direkt illa av mitt bärande. Sedan gör jag genast den hypotetiska spekulationen: Folk som ideligen ifrågasätter andras (eller påpeka förträffligheten i sitt eget val av) bärdon/kostval/avföringshantering hos sitt barn eller vad det nu är - vad händer med dem när de tänker på barn som svälter, blir sexuellt utnyttjade, i princip aldrig får närhet av sina crackpundande föräldrar eller drabbas av cancer? De exploderar/imploderar/begår rituell seppuku över hur fel världen är? Proportioner, folk. Och förlåt för det ackumulerade tuppjucket. </rant>
Men hallå?
Jag tycker synd om folk med BB på exakt samma sätt som jag tycker synd om folk som går och bär ungarna i armarna. "Fasen så jobbigt! Han/hon skulle ha haft en sjal/ergonomisk sele istället!" Precis som jag tycker synd om MIG SJÄLV om jag går och bär nån unge i famnen om jag inte har nåt bärdon. Jag tyckte förövrigt rätt synd om mig själv när jag bar i BB också! Det var asjobbigt men just då visste jag inte nåt annat så jag hade blivit galet glad om nån hade sagt åt mig att det fanns bättre alternativ!

Det är ju liiiite skillnad i "tycka synd om"-graden på "bära i bb" och "drabbas av cancer".
Nog förstår du väl att det finns olika nivåer!?

Ska man resonera så så får man ju knappt reagera över nånting för det finns ju alltid nånting mycket värre.
FÅR man inte diskutera i-landsproblem?
Av Clee
Helene skrev:
Clee skrev: Jag tycker mest att det är olustigt att du, när du köpte er BB, liksom skämdes/bad om ursäkt över att ni bar i den. Jag gissar att BB ändå är mer avlastande än t ex ett par armar och folk tycker väl inte synd om föräldrar på stan som måste bära omkring sitt barn i famnen?

Men hallå?
Jag tycker synd om folk med BB på exakt samma sätt som jag tycker synd om folk som går och bär ungarna i armarna. "Fasen så jobbigt! Han/hon skulle ha haft en sjal/ergonomisk sele istället!" Precis som jag tycker synd om MIG SJÄLV om jag går och bär nån unge i famnen om jag inte har nåt bärdon. Jag tyckte förövrigt rätt synd om mig själv när jag bar i BB också! Det var asjobbigt men just då visste jag inte nåt annat så jag hade blivit galet glad om nån hade sagt åt mig att det fanns bättre alternativ!

Det är ju liiiite skillnad i "tycka synd om"-graden på "bära i bb" och "drabbas av cancer".
Nog förstår du väl att det finns olika nivåer!?

Ska man resonera så så får man ju knappt reagera över nånting för det finns ju alltid nånting mycket värre.
FÅR man inte diskutera i-landsproblem?
Ja men det är ju fint om du uppriktigt känner just så - för som jag skrev får jag ofta intrycket att det handlar om att titta snett på andra föräldrar och där ett misstag hos en förälder blir som ett utdömande av deras föräldraskap. Lite som folk i allmänhet verkar anse sig kvalificerade att recensera ett helt föräldraskap baserat på hur deras barn uppför sig under fem minuter i en ICA-butik verkar det bli när gemene SB:are ser ett barn bäras framåtvänt i en BB. Då dras genast slutsatsen att det beror på okunskap, att ingen medvetet kan välja att bära ett barn framåtvänt (trots att flera här medgivit att deras barn periodvis inte velat bli burna på något annat sätt). Och även om jag själv hajar till när jag ser en 2-månaders framåtvänd i en BB på Malmö-festivalen eller i en stormarknad så tycker jag att just tjatet om BB tar orimligt stor plats - och ja, betydligt större plats än förfasandet över andra, betydligt mer allvarliga problem. Får dock be om ursäkt ifall det verkar som att jag inte tycker att det är ok att beklaga sig över I-landsproblem, jag menade snarare att folk som gör det om de är någorlunda vettiga även har ett engagemang för större frågor (det är ju inte som att det finns en begränsad engagemangskvot) och med tanke på hur svårt det verkar vara att komma över ett barn som vänds framåt i en bärsele eller barnvagn undrar jag om de reagerar proportionerligt på värre saker... Men jag inser att det ju är skenbart, det är förmodligen inte en och samma personer som tar upp det här med De Stackars BB-barnen Och Föräldrarna™ utan som sagt ett ackumulerat upprepande av det som till slut blir en droppe som rinner över för åtminstone (och förmodligen enbart) min del. Så, det är inget personligt ni som nämnde det här och nu. :hide:

Sedan angående det här med att tipsa en främling på gatan med BB om andra mer bekväma bärdon så har jag lagt ned det projektet och kan hänvisa till mina tidigare inlägg i den här tråden som förklaring. BB-folket har ju åtminstone den diskutabla fördelen att de inte betraktas som hippiefreaks eller urinvånare och vill man smälta in får man lida pin, för att parafrasera en klassiker...
Användarens profilbild
Av Ellasario
Jag håller med Helene, jag tycker synd om dem för att det ser så obekvämt ut, jag bar runt mitt första barn utan sjal, ioch det var skitjobbigt, jag hade jättemycket ont i ryggen....

Jag önskar att jag var typen som kunde tala vitt och brett om fördelarna med sjal och smitta av mig, men förhoppningsvis sås ett frö när de ser lillan mysa på ryggen...

Vanligaste kommentaren är "vill du ha hjälp?" När hon ska upp/ner från ryggen :P
Av medlawg
En kollega till mig utbrast "vilken smart tröja" när jag hade R nyfödd i trikåsjalen. Utbredd över axlarna och med en jacka över såg det ut som att jag helt enkelt hade stoppat honom i tröjan.
Av medlawg
En gång när jag bar R, ca 9 månader, på magen i långsjal gick jag förbi en kvinna som bar i BB. Hon viskade högt "det är en sån där bärsjal, det verkar så krångligt" till sina föräldrar som var med. Då kunde jag inte låta bli att le och säga att så farligt krångligt var det inte, och betydligt skönare för ryggen när de blev lite tyngre (hennes bebis var mindre i
än min). Men annars skulle jag inte säga något spontant.
Användarens profilbild
Av SCSI
medlawg skrev:En kollega till mig utbrast "vilken smart tröja" när jag hade R nyfödd i trikåsjalen. Utbredd över axlarna och med en jacka över såg det ut som att jag helt enkelt hade stoppat honom i tröjan.
Det brukade jag göra med Joel när han var nyfödd och lätt - har ett par koftor och huvtröjor som funkade utmärkt att stoppa honom innanför. :tumup:
Användarens profilbild
Av mari_tres
SCSI skrev:
medlawg skrev:En kollega till mig utbrast "vilken smart tröja" när jag hade R nyfödd i trikåsjalen. Utbredd över axlarna och med en jacka över såg det ut som att jag helt enkelt hade stoppat honom i tröjan.
Det brukade jag göra med Joel när han var nyfödd och lätt - har ett par koftor och huvtröjor som funkade utmärkt att stoppa honom innanför. :tumup:
Det ahr jag gjort med en nästan tvååring också :tumup:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Clee skrev: Jag tycker mest att det är olustigt att du, när du köpte er BB, liksom skämdes/bad om ursäkt över att ni bar i den. Jag gissar att BB ändå är mer avlastande än t ex ett par armar och folk tycker väl inte synd om föräldrar på stan som måste bära omkring sitt barn i famnen?
Men då var jag ju helt ny på forumet. Jag vill bara påpeka att jag i min signatur faktiskt outar mig som BB-bärare och står för det :wink:

och jo ibland tycker jag synd om föräldrar som bär i armarna, speciellt om de samtidigt måste dra på den tomma vagnen, även om jag vet att det kanske har hela väskan full med selar och sjalar iom att jag själv ibland är dum-lat och inte orkar plocka fram ett bärdon även om jag borde för att inte få ont.
Sen är man ju som människa inte logisk alla gånger. Man silar mygg och sväljer kameler. Så tror jag att alla gör.

En sak som gör att jag stör mig lite extra på BB är nog att de är norm. det är BB som finns i alla barnbutikskedjor osv
Fanns det en massa sjalar och ergonomiska selar så folk "kunde" välja det som passade dem skulle jag nog inte störa mig lika mycket.
Om ni förstår hur jag menar?
Men jag kanske underskattar folk? :rodna:
Av Feber
Jag har fått liknande kommentarer på ÖF. Någon gång höll jag på att gå ut i bara sjal och byxor för det kändes som att jag var påklädd upptill. ;)
Användarens profilbild
Av Cisco
Ute på stan idag hade maken vår dotter på magen i manducan. Bakom honom i kön på Ica stod en mamma med en ca 6-årig flicka i en vagn. Flickan tittar på min man och säger (med darr på rösten): "Hon får åka på magen. Jag vill också åka på magen!! Uäääää!"

Senare på stan tittade en äldre dam med rollator på honom och utbrast glatt: "Vilket ekipage!"

De vanligaste kommentarerna jag brukar få är: "Där har hon det bra!" och "Så mysigt". Tycker att folk i allmänhet är nyfikna och undrar om det inte är svårt, och tycker att det verkar avlasta bra med långsjal. De enda negativa kommentarerna jag hittills fått är från några av föräldrarna i föräldragruppen som tyckte att det verkade otroligt krångligt och svårt med så mycket tyg.
Användarens profilbild
Av moggleif
Emma_oh skrev:
Men då var jag ju helt ny på forumet. Jag vill bara påpeka att jag i min signatur faktiskt outar mig som BB-bärare och står för det :wink:

och jo ibland tycker jag synd om föräldrar som bär i armarna, speciellt om de samtidigt måste dra på den tomma vagnen, även om jag vet att det kanske har hela väskan full med selar och sjalar iom att jag själv ibland är dum-lat och inte orkar plocka fram ett bärdon även om jag borde för att inte få ont.
Sen är man ju som människa inte logisk alla gånger. Man silar mygg och sväljer kameler. Så tror jag att alla gör.

En sak som gör att jag stör mig lite extra på BB är nog att de är norm. det är BB som finns i alla barnbutikskedjor osv
Fanns det en massa sjalar och ergonomiska selar så folk "kunde" välja det som passade dem skulle jag nog inte störa mig lika mycket.
Om ni förstår hur jag menar?
Men jag kanske underskattar folk? :rodna:
Håller helt med. Det största problemet med BB och bärdon i allmänhet är att kunskapen om konkurrenter är så låg. Tänk er att alla barnvagnar var Emmaljunga. Rätt otänkbart nu va? Men så är det med Babybjörn, som till och med är mer accepterat än just bärdon (eller bärverktyg) för att beskriva vad man använder för något. Själv känner jag snarare föraktet från barnvagnsföräldrar när de undrar varför jag inte har vagn...Ajajaj vad det är synd om mitt barn då.
Av Clee
AislinCarys skrev: På vårt senaste sjalmöte (vi har dem en gång i månaden, och har en website där vi informerar om nästa möte, och vi håller en kort presentation på månadens tema, eftersom vi har många nyblivn mammor intresserade av sjalar som dyker upp), när temat var ergonomiska bärselar, var det ett föräldrapar som klagade efteråt, eftersom de hade en BB, och tyckte att den var toppen, och de tyckte att vi hade kritiserat den i onödan (vilket vi inte gjorde, vi jämförde de ergonomiska selarna med BB och elite, som är vanliga här, och visade på fördelarna med ergonomiska selar). Ironiskt nog var vi jätteförsiktiga när vi planerade presentationen, och såg till att undvika allt som kunde tänkas sårande.

Men det är svårt. Genom att säga att något är bra med Manduca (som BB inte har), så säger ju det att BB är sämre på det sättet.
Ja, jag kan ju tänka mig att en del tar åt sig oavsett just eftersom föräldraskap under första året-nånting rymmer så mycket osäkerhet kring att göra rätt och då är givetvis risken stor att folk tar konstruktiva förslag som kränkande kritik. Samtidigt, om folk faktiskt söker sig till ett möte med information, så känns det ju lite skillnad gentemot om någon får motta oinbjudna kommentarer om sitt bärande på stan, vare sig det rör inskränkta människor som kritiserar sjalbärande eller sjalfantaster som kritiserar BB-bärande.

Emma & Moggleif: Ja, jag har också tänkt mycket på hur (o)tillgängligheten på vettiga bärdon i babybutiker ställer till det för föräldrar som behöver något snabbt och inte är typen eller har tid att sätta sig och googla. Vad gäller sjal är det väl nästan dömt att bara finnas i specialbutiker, eftersom det kräver instruktioner och har en tröskel då det kräver viss övning (t o m för att få till en trikåsjal riktigt bra) men jag blev rätt beklämd när jag såg hur Babyproffsen här i Malmö hade en provdocka med BB och massa kringreklam (skyltar osv) medan Ergon låg nedstoppad i en låda, i en hylla, en bra bit in i en gång. Klart som tusan folk provar den sele som exponeras. Och där är väl också pudelns kärna: BB har (förutom sitt varumärke, som ju som sagt börjar likna vad Jeep är för terrängfordon och Google är för sökmotorer...) till synes obegränsade marknadsföringsresurser medan de andra märkena nog får klara sig på eldsjälar eller att de butiksansvariga fattat grejen.
Clee skrev:jag blev rätt beklämd när jag såg hur Babyproffsen här i Malmö hade en provdocka med BB och massa kringreklam (skyltar osv) medan Ergon låg nedstoppad i en låda, i en hylla, en bra bit in i en gång. Klart som tusan folk provar den sele som exponeras.
Måste bara infika att på Babyproffsen här ute där vi bor (också i Malmö) är det tvärtom, Ergon hänger på provdockan och BB ligger på hyllan. :D
Användarens profilbild
Av Bianca
Clee skrev:Vad gäller sjal är det väl nästan dömt att bara finnas i specialbutiker, eftersom det kräver instruktioner och har en tröskel då det kräver viss övning (t o m för att få till en trikåsjal riktigt bra) men jag blev rätt beklämd när jag såg hur Babyproffsen här i Malmö hade en provdocka med BB och massa kringreklam (skyltar osv) medan Ergon låg nedstoppad i en låda, i en hylla, en bra bit in i en gång. Klart som tusan folk provar den sele som exponeras.
Fast här i Uddevalla är det också tvärt om!
På provdockan sitter en ERGO :D . BabyBjörn hänger också synligt, men man ser att butiken velat visa upp ERGON först och främst!
När vi kom in och sade att vi ville prova sele så gick expediten direkt till ERGON. Jag hade min son i en trikåsjal vid det här tillfället, och hon var noga med att tala om att det inte fanns något som avlastar lika bra som sjal, men att ERGON kommer närmast utav de selar dom har. Affären har även ett litet sjalutbud såg jag, fast bara trikåsjalar. (Kanske någon ringsjal också, tittade inte så noga faktiskt :oops: )

/Bianca
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 37

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?