Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tumbler
6-åringen tycker att klasskompisens mamma är så fin i sin jilbab (tror jag det heter) och vill ha också. Jag tänkte dock ge henne den typen av bandanas som man kan sätta i håret, fast jag vill sy den så den är färdig till att sätta på med resår insydd. Eller nåt.

Men jag hittar inte ens bild av det jag vill göra. Vet inte vad det heter heller, och det kommer inget upp när jag söker på danska.

Någon som kan hjälpa mig med bild, sybeskrivning, ord?
Av Tyche
Mirjam skrev:Heter det inte hijab :P :D
:tumup:
Av tumbler
Tyche skrev:
Nej, jag googlade det och hijab skulle vara alla typer, jilbab skulle vara den man endast har om huvudet och som inte täcker mun eller så.
Användarens profilbild
Av Mirjam
tumbler skrev:
Tyche skrev:
Nej, jag googlade det och hijab skulle vara alla typer, jilbab skulle vara den man endast har om huvudet och som inte täcker mun eller så.
Coolt, då har jag lärt mig nåt nytt! Dvs sjaletten som är den man ser oftast här iallafall?
Av tumbler
Mirjam skrev:
tumbler skrev:
Tyche skrev:
Coolt, då har jag lärt mig nåt nytt! Dvs sjaletten som är den man ser oftast här iallafall?
Det var vad jag kom fram till i alla fall.
På danska tørklæde, på svenska tydligen sjalett?

Kommer ni ihåg den som svenska flickor hade om håret på 80-talet? Vad kallas det?
Av tumbler
hijab ska visst betyda det att man tildækker sig. Blir galen av att inte alls veta vad det heter på svenska!!
Användarens profilbild
Av Lojse
Hijab är väl benämning på en sjal som täcker just hår och axlar. elelr ljuger wiki för mig? :lol:

det finns ju varianter med en eller två sjalar, lite som en nunne"hyckle" kan jag tänka mig.
jag vet oxå att jag har sett såna med resår, just när det är extra noga att håret inte syns..

men kanske är det smidigast att du frågar mamman hur hon bär sin sjal så får du säkert tips på hur du skulle kunna sy?
Av Sofie
Menar du en sån här modell? Som täcker håret helt, och halsen?
Bild
(bild tagen från http://www.tradenote.net/keyword/Jilbab/)
Sån har min klasskompis och hon har en undersjal som liknar en elastisk bandana typ och så har hon en fint tygstycke över som är kvadratiskt. Tex en sjal som en pasmina eller så. Hon bara virar den på ett speciellt sätt och sätter en knappnål vid tinningen, den är inte sydd alls.
Senast redigerad av Sofie den tor maj 19, 2011 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Av tumbler
Lojse skrev:Hijab är väl benämning på en sjal som täcker just hår och axlar. elelr ljuger wiki för mig? :lol:

det finns ju varianter med en eller två sjalar, lite som en nunne"hyckle" kan jag tänka mig.
jag vet oxå att jag har sett såna med resår, just när det är extra noga att håret inte syns..

men kanske är det smidigast att du frågar mamman hur hon bär sin sjal så får du säkert tips på hur du skulle kunna sy?
Nämen jag vill ju inte fixa en sån men en annan typ av sjalett om håret bara, det är det jag vill hitta beskrivning på hur jag syr. En sån som är sådär typisk svensk.
Av tumbler
Sofie skrev:Menar du en sån här modell? Som täcker håret helt, och halsen?
Bild
Sån har min klasskompis och hon har en undersjal som liknar en elastisk bandana typ och så har hon en fint tygstycke över som är kvadratiskt. Tex en sjal som en pasmina eller så. Hon bara virar den på ett speciellt sätt och sätter en knappnål vid tinningen, den är inte sydd alls.
Jag tror det är en sån mamman har, men jag vill sy något lte annat till min flicka. JAg hittar bara inte sybeskrivning. :gaah: :gaah: :gaah:
Av Sofie
En trekantsjalett är ju lätt att sy. En triangel som fållas och en kanal med resår i som man syr fast mellan spetsarna till lagom längd.
Av tumbler
Sofie skrev:En trekantsjalett är ju lätt att sy. En triangel som fållas och en kanal med resår i som man syr fast mellan spetsarna till lagom längd.
:D Där var något! FAst jag förstår inte helt. :oops:

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?