Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bianca
Hej!
Jag är helt ny här på sjalbarn, hittade hit av en händelse och tycker det verkar vara ett väldigt trevligt ställe :D

Jag har lite frågor om vävda långsjalar, kanske kan någon van "sjalare" komma med lite svar. Nu bär jag i en trikåsjal i bambu och jag är SÅ nöjd, Arve älskar den och jag kan bära länge utan problem.
På sista tiden har jag märkt att han börjar bli lite tung för den, han väger runt 7 kg (strax över 4 månader gammal) och när jag bär länge så hamnar han till slut långt ner vilket gör att det blir tungt, såklart.
Än så länge är det inget stort problem, utan bara å knyta på nytt så funkar det.

Vi har också precis köpt en ERGO bärsele, mest för sambons skull som inte riktigt gillat sjalen, samt med tanken att man kan bära länge och att det är bekvämt att slippa knyta.
Dock är ju selen betydligt större, en fördel med sjalen är ju att den alltid hängt med i skötväskan oavsett om vi har tagit vagnen eller bilen. Och det är ju så MYSIGT med sjal....
Så trots nya selen så kan jag inte låta bli att kika lite på sjalar :oops:

Men hur väljer man? Vad skall man tänka på när man tittar på sjal? Och är det mycket svårare att knyta vävd sjal? Har ju varit skönt med trikåsjalen att man kan knyta på sig den innan man åker hemifrån och sedan bara stoppa i barnet när man kommer fram till affären tex. Eller skall man kanske ha is i magen och prova selen ett tag? Ni som bär i både sjal och sele, vad är fördelarna/nackdelarna med sjal/sele?

Tankar, erfarenheter och tips mottages gärna :)

/Bianca
Av sjaltokan
hej o välkommen hit

Klart du ska ha en vävd :lol: välj en du tycker är snygg, begagnat (kika under säljes eller lägg ut en köpes annons)är ju billigare och oftast ingosat och klart.
Välj en lagom lång runt 4,6-4,7 om du är normal lång o bred och 5,2-5,4 om du är lång eller större.

En vävd sjal är liiiiite mer beroende av att man knyter bra men du kan ju redan grunden då du knutit trikåsjal. Annars tycker jag de flesta sjalar är likvärdiga vill du ha en du kan bära med hela bärperioden välj en diagonalvävd, aningens tjockare än t ex gauze som är en bra sommarsjal men avlastningen är bättre speciellt med större barn.

Köper du en begagnad kan du säkert sälja den för samma peng och det du förlorar är portot (60 kr) så kanske en sommarsjal (gauze eller tuskaft vävd) nu och en diagonalvävd att ha i höst och vinter?

Finns ju vävda med bambu också om du gillat det i din trikåsjal
Användarens profilbild
Av Bianca
Tack för svaret! Kommer med lite följdfrågor....

Jag är rätt lång (173cm) men smal, räcker 4,6-4,7 m då eller borde jag ha en längre?
Det låter som att jag skall kika på en diagonalvävd, jag har ju trikåsjalen som är sval och skön, och den borde funka ok över sommaren också. Hur vet man hur en sjal är vävd, står det alltid när man köper? Eller är det olika märken som är vävda på olika sätt?
Kan man knyta en sådan sjal både på mage och rygg?

Någon som kan komma med lite input om sjal vs sele ?

/Bianca -sjal novis
Av sjaltokan
Jag tycker att en 4,6 m borde räcka bra sen är ju frågan om du har en partner som bär också? Men man kan ju knyta kunten på ryggen i värsta fall.

De tunnaste vävda sjalarna är vävda typ som lakan med ganska lite stretch och upplevs ofta som de skär in när barnen blir större (över året).

De stora märkena är:
Storchenwiege (stork)
Hoppediz (Hoppe)
Didymos
Ellevill (Zara, Jade, Paisley)
Dolcino
Natibaby
Easy Care
Lenny Lamb
Girasol
BB-slen
Bebina
(Amazonas)

Med en vävd sjal kan du bära både på magen, ryggen eller höften. Personligen tycker jag sjal är mycket mer mångsidig, dels är den skönare att få till precis som du vill ha den rent avlastningsmässigt för dig, samtidigt som om du kan använda sjalen till solskydd, insynsskydd, filt, kudde.. :lol:
Av sjaltokan
Vill du ha en riktigt tunn men vävd sjal så är det ju en jaquardvävd eller en i blandmaterial typ siden/bambu som är säkraste kortet.
Av sjaltokan
Men som skrivet tidigare välj den du tycker är snyggast :tumup:
Av mammatillE
Bianca skrev:Tack för svaret! Kommer med lite följdfrågor....

Jag är rätt lång (173cm) men smal, räcker 4,6-4,7 m då eller borde jag ha en längre?
Det låter som att jag skall kika på en diagonalvävd, jag har ju trikåsjalen som är sval och skön, och den borde funka ok över sommaren också. Hur vet man hur en sjal är vävd, står det alltid när man köper? Eller är det olika märken som är vävda på olika sätt?
Kan man knyta en sådan sjal både på mage och rygg?

Någon som kan komma med lite input om sjal vs sele ?

/Bianca -sjal novis
Ja nu är jag ju ingen expert direkt.. Men vi har en Beco Butterfly 2 (sele) och en Didymos (vävd sjal) och jag bär mycket hellre länge i sjal. Tycker det blir tungt för axlar bla fortare i sele. Men selen är mycket lättanvänd - en fördel vid ryggbärande tex. Den är svalare och snabbare. Medan sjal är mysigare, mer avlastande och min unge tycker det är lättare att koppla av i sjal. Jag säger nog att det är bra med både och!

Om du bär en del på höften kan det vara idé att satsa på en ringsjal också! :wink:
Det går snabbt att sätta upp barnet i den och din arm blir avlastad plus att du bär även med (ena) axeln också. Bra vid snabbbärande hemma, i affären och sådär.
Användarens profilbild
Av Bianca
Tack för svaren!
Det får bli en vävd sjal framöver, helt klart! Jag är smått nervös inför knytandet, men det lär man sig säkert med lite träning =).

Min sambo är kortare än mig, bredare över axlarna iofs men jag tror nog att 4,7 m räcker tills oss båda. (även om jag inte lyckats få honom att gilla trikåsjalen, lite därför vi köpte selen faktiskt).

Får bli lite "sjalsurfande" nu ett tag alltså :app:

/Bianca
Av sjaltokan
mammatillE skrev:
legenden29 skrev:Det är tur att det finns såna som thowida som kan typ ALLT! :loving:
Håller med! :heart:
:rodna:
Användarens profilbild
Av Bianca
Idag kom min första vävda sjal! (eller, *harkel* det blev visst två..... :oops: )
Arve sover så det fick bli provknytning på nallen, och det kändes inte så krångligt. I helgen får det bli sjalpromenad så vi får prova på ordentligt :D

/Bianca
Av legenden29
Bianca skrev:Idag kom min första vävda sjal! (eller, *harkel* det blev visst två..... :oops: )
Arve sover så det fick bli provknytning på nallen, och det kändes inte så krångligt. I helgen får det bli sjalpromenad så vi får prova på ordentligt :D

/Bianca
:vågen: :tumup: :app:
Härligt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?