Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag har en dotter som är 1 månad gammal och har just skaffat mig en Sino. Så både jag och hon är nybörjare när det gäller sjal :) Jag har provat lägga i vagga och mage mot mage men det fungerar inte så bra. Så fort jag stoppar henne i sjalen vill hon ammas (även om hon åt nyss) och börjar skrika om hon inte få tutte. Jag lättar på knytningen, ammar henne och hon somnar inom kort. MEN sedan lyckas jag inte dra åt sjalen så att det går att bära henne bekvämt. Antingen vaknar hon och skriker eller så blir det för löst och jag får ont av att bära :( Har ni några tips till oss? I vilken position är det lättast att amma för att sedan kunna dra åt sjalen? Vet inte om det spelar någon roll men jag är ganska smal och har stora bröst, kan det vara svårare pga det?

Och en till fråga. När brukar det gå bättre att stoppa bebisen som är så liten i sjalen? Jag har provat följande:
- direkt efter amningen, men då spyr hon om jag håller på för länge;
- en stund efter amningen när hon har somnat, det fungerar ibland (fast är svårare att göra men en helt avslapnad bebis) men oftast vaknar hon;
- för amningen (se föregående fråga)

Hon har än så länge inga långa vakenhetsperioder när hon är pigg och inte vill ammas, det är tvärtom, hon vill alltid ligga vid bröstet och småsnutta. Det tycker jag är jättemysigt det med, men det börjar kännas som att jag håller på att växa fast i soffan...

Tacksam för alla tips jag kan få.
Hej och välkommen!

Generellt sett tror jag att de flesta haft svårt både att bära i vagga och att amma i sjal (jo, det finns undantag! Hoppas de kommer in och svarar i tråden). Precis som du misstänker jag att det kan vara lite knöligare om man har större bröst att amma i sjal (iallafall för mammans bekvämlighet 8) ) . När jag burit pyttisar har det oftast varit när jag behövt gå någonstans, till exempel för hämta syskon på dagis, och då har pyttisen snabbt somnat av att jag rört mig (och oftast varit nyammad och nybytt). Kan det vara en idé, att röra på sig istället för att amma direkt pyttisen kommit ner i sjalen? När du skriver att du lättar på knutningen, menar du då att du lossar knuten eller bara att du föser undan tyget? Om du lossar på knuten kanske du kan testa att istället bara fösa undan tyget lite grann?

Sen kommer jag inte ihåg när det gick som enklast att stoppa ner mina barn, men dels så blir de stadigare och vänjer sig, dels blir man själv säkrare i handlaget så kanske vid två månader? Jag har mest stoppat ner dem i sjalen när jag behövt göra saker, oftast har det sammanfallit med att jag tröttnat på soffan och att de ätit färdigt :wink: . Men sällan har jag stoppat ner en sovande bebis, då har det varit alldeles väldigt bråttom någonstans (om de sovit på sängen har jag sovit bredvid eller duschat istället :mrgreen: ). Nu har jag inte haft några kräkbebisar, så den biten kanske någon annan kan svara på....
Jag skulle också säga att prova att inte ge bröstet direkt utan gå omkring och "skumpa" lite lätt och se om hon inte nöjer sig och somnar ändå. Kanske ge henne ett lillfinger att suga på en stund?

Generella tips för avlastningen är att man ska knyta mycket hårdare än man tror, det blir speciellt viktigt med en så tunn och smal sjal som Sinon! Du ska precis få ner armen innanför sjalen, du ska alltså behöva sträcka tyget för att få ner barnet, annars är det för löst och då blir det inte skönt. Se också till att tyget är rejält utspritt på ryggen.

Kolla också om det finns nån bärsjalsträff i din närhet snart, så kan du få handfast hjälp :)
Vad du än gör, ge inte upp än! Många här som kommer stötta dig över tröskeln! En fantastisk värld finns på andra sidan. Är såååå mysigt att bära sin bebis i sjal! Och då är jag pappa...

Prova napp och ut och gå. Lita på sjalen och dig själv, agera självsäkert så litar bebisen på dig. Om du tvekar så märker bebisen det, var så säker.
Tack för alla tips och uppmuntran! Jo, de senaste dagarna har det gått ganska bra. Hon gick med :D på att ligga i sjalen 2 ggr, båda gångerna var hon nyammad och höll på att somna på min axel efter att jag har rapat henne. Men i vaket tillstånd VÄGRAR hon att ligga i sjalen :( Jag tror att hon inte gillar att hennes rörelsefrihet begränsas i sjalen, men att sova i sjalen går bra. När jag köpte sjalen ville jag att hon skulle vara där under största delen av dagen, men jag får väl respektera hennes val. Det kanske blir bättre när hon kan sitta framåtvänd och slippa ha tyget över huvudet.

En sak funderar jag på. Båda gångerna när hon var i sjalen gick vi promenad och efteråt var hennes vader och fötter iskalla trots kläder och varmt väder. Jag blir orolig att jag knyter för hårt och att hennes blodcirkulation försämras i benen pga det. Vad tycker ni? Hon satt mage mot mage med benen utanför sjalen alltså. Är det för tidigt för henne att sitta så? Hon är 1 månad gammal.

Jag kan också säga att ha henne mage mot mage funkar bättre än i vagga pga av min kroppsbyggnad, tack för tips AislinCarys! Och när det gäller ammning har jag provat göra så här - http://www.babyheaven.se/info/knyta/amma_trika.htm, det funkar bäst trots att jag inte kan låta henne ligga kvar så efter ammningen men jag kan iaf amma och äta frukost samtidigt :)
Nadin skrev:Det kanske blir bättre när hon kan sitta framåtvänd och slippa ha tyget över huvudet.
Försöker du ha tyg över huvudet på henne när hon är vaken? Prova utan det i så fall och stötta nacken med handen om det behövs. Mina barn har då absolut inte velat ha huvudet fast i vaket tillstånd, bara som absolut nyfödda om ens då..
Kristina skrev:
Nadin skrev:Det kanske blir bättre när hon kan sitta framåtvänd och slippa ha tyget över huvudet.
Försöker du ha tyg över huvudet på henne när hon är vaken? Prova utan det i så fall och stötta nacken med handen om det behövs. Mina barn har då absolut inte velat ha huvudet fast i vaket tillstånd, bara som absolut nyfödda om ens då..
Du kan också se till att hennes armar är utanför :tumup:
Jag får väl prova att göra så, att stödja med handen istället för tyget alltså. För det är ju så himla mysigt att bära bebis i sjal :)

Vad tycker ni hennes kalla vadar och fötter kan bero på? Hon klagar inte när hon vaknar i sjalen men jag är ändå tveksam...
Nadin skrev:Jag får väl prova att göra så, att stödja med handen istället för tyget alltså. För det är ju så himla mysigt att bära bebis i sjal :)

Vad tycker ni hennes kalla vadar och fötter kan bero på? Hon klagar inte när hon vaknar i sjalen men jag är ändå tveksam...
ser benen blåaktiga ut är blodcirkulationen strypt, kolla när du burit henne ett tag. Mer troligt är att hon är liten än och inte värmer upp underben och fötter så bra, ta på ett par extra tjocksockar och så kan du dra ner mittbältet på sjalen över benen och fötterna för extra värme. Spädbarn är ju ofta kalla om fötter och händer även fast de har det varmt.
Min dotter gillade inte heller att "sitta fast" i sjalen när hon var spädis. Det gick bra om jag stoppade ner henne precis när hon skulle somna, eller sovandes efter amning, och sedan kunde hon sova där ganska länge, upp emot 1-2 timmar, så länge jag var i rörelse. Oftast använde vi trikåsjalen för att komma ut på promenad, fixa ute hos djuren, gå på stan. Men när hon vaknade, vilket hände antingen när jag slutade gå omkring, eller ändå förr eller senare, så blev hon hysterisk på ganska kort tid, men nöjd igen när hon kom loss. Hon började inte uppskatta vakenbärning förrän hon var runt halvåret och började bäras på ryggen i sele, och kunde heller inte sövas i sjal innan dess, utan då skulle man stoppa ner henne när hon nästan redan somnat.
Någon här nämnde napp, det tror jag hade hjälpt oss om hon accepterat det, hon spenderade sin mesta tid vid bröstet.
Så jag tror som du skrev ovan, att fortsätt pröva ibland om det funkar, men så länge hon visar tydligt att hon inte vill vara i sjalen, så får man nog respektera henne i det.
Till dolvis: jag känner verkligen igen mig i din berättelse! Inte alltid blir det som man hade tänkt sig, det är bara att gilla läget. Nu blir jag jättelycklig att jag kan gå en promenad när hon sover i sjalen. Annars kan jag inte göra det själv med barnvagnen, orkar inte ta barnvagnen upp och ner för trappan i vårt hus (pga kejsarsnitt). Så sjalen räddar mig verkligen från att känna sig inlåst. Och i andra situationer under dagen använder jag sjalen som en extrahand (att hålla/lägga bebis i). Jag förstår inte hur man klarar sig utan sjalen! :)

Till Kristina: benen ser inte blåaktiga ut, så jag kan nog andas ut. Jag har provat att ha mittbältet över hennes fötter och det fungerade bra! Det tar ett tag att lära sig göra rätt, jag är bara otålig hehe.
Nadin skrev:Till Kristina: benen ser inte blåaktiga ut, så jag kan nog andas ut. Jag har provat att ha mittbältet över hennes fötter och det fungerade bra! Det tar ett tag att lära sig göra rätt, jag är bara otålig hehe.
:tumup:
Sen kan jag tycka att det är ganska vanligt att barnen skriker och verkar hemskt missnöjda med när man sätter dem i sjalen men det är ofta för att man krånglar med dem och om man bara ser till att få ner dem och börjar röra på sig och bebisen då blir nöjd så behöver man inte oroa sig så mkt över att den skriker just när man sätter i den...
Trulsamin skrev:Sen kan jag tycka att det är ganska vanligt att barnen skriker och verkar hemskt missnöjda med när man sätter dem i sjalen men det är ofta för att man krånglar med dem och om man bara ser till att få ner dem och börjar röra på sig och bebisen då blir nöjd så behöver man inte oroa sig så mkt över att den skriker just när man sätter i den...
Eller så fortsätter de skrika och spjärna tills de blir helt röda och hysteriska och slutar inte förrän man tar ut dem igen. :wink:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?