Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av malin85
Jag är intresserad av att köpa en ergonomisk sele, och har kollat lite på ergo sport carrier. Finns det andra selar ni (som är mer insatta) rekomenderar?

Min sambo som inte vill använda sjal, vill ha en sele. Så den ska passa mig som är ganska liten (162 cm runt 60 kg) och sambon (190 cm 100 kg). Lilla T är 10v,ca 60cm lång, väger ca 7,2kg.
Användarens profilbild
Av Marina
Det finns ju ganska många olika selar, hur tänker du att ni kommer att använda den? Vad känner du är viktigt?

Eden Baby har en bra översikt över de selar de säljer: http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

För pyttebebisar tycker jag att beco butterflyt är en väldigt bra sele eftersom man kan ta på sig selen först och sedan sätta ner barnet, den är också väldigt enkel att använda på ryggen. Den passar små personer bra men jag skulle tippa att vadderingen är i kortaste laget för pappan här.

Manducan är svår för smala personer, den har mer vaddering så då blir det svårt att justera tillräckligt litet, manducans midjebälte tycker jag annars är riktigt skönt.

Ergon är en bra sele som passar många, den blir ganska skrymmande ihopvikt eftersom den är vadderad.

Det finns också många "hybrid"-er (hemmasydda), dvs en slags sele där axelbanden knyts istället för att använda spänne, som en korsning mellan en sele och en mei tai (knytsele).
Av malin85
Marina skrev:Det finns ju ganska många olika selar, hur tänker du att ni kommer att använda den? Vad känner du är viktigt?

Eden Baby har en bra översikt över de selar de säljer: http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

För pyttebebisar tycker jag att beco butterflyt är en väldigt bra sele eftersom man kan ta på sig selen först och sedan sätta ner barnet, den är också väldigt enkel att använda på ryggen. Den passar små personer bra men jag skulle tippa att vadderingen är i kortaste laget för pappan här.

Manducan är svår för smala personer, den har mer vaddering så då blir det svårt att justera tillräckligt litet, manducans midjebälte tycker jag annars är riktigt skönt.

Ergon är en bra sele som passar många, den blir ganska skrymmande ihopvikt eftersom den är vadderad.

Det finns också många "hybrid"-er (hemmasydda), dvs en slags sele där axelbanden knyts istället för att använda spänne, som en korsning mellan en sele och en mei tai (knytsele).
Tack för info, jag kommer att kolla hemsidan och se om jag blir lite klokare :)
Jag kommer att använda den när jag gör ärenden på stan. Alltså situationer där i och ur-plockningen ska ske ganska snabbt och smidigt, och kanske när jag tar en promenad med hunden.
Användarens profilbild
Av diddeldi
det blir svårt att hitta en sele som sitter optimalt på er båda, eftersom ni är så olika storlek. om ni ska välja den som passar din sambo bäst så tror jag mest på manduca. den kan dock vara svår för dig att dra åt tillräckligt. på dig skulle exempelvis en beco gemini kunna sitta bra, den kan han också ha men vadderingen blir inte riktigt lika skön på honom (eftersom den har kortare vaddering än manduca). dessa är de två selar som jag spontant tänker kan vara möjliga val, utgå gärna i så fall ifrån vem som kommer att använda den mest och välj utifrån det.
Användarens profilbild
Av Kharmion
Vi har en Ergo sport och den passar oss båda bekvämt, jag är 168/50 och pappan är 185/100. Däremot har den inte alltid passat barnet, så under ett par månader använde vi den knappt. Det blev liksom ett glapp mellan när hon var liten nog att rymmas i inlägget och när hon var stor nog att sitta utan. Men nu funkar det bra. Tycker man att vadderingen gör den stor kanske en Ergo performance, som sägs vara av samma mått som sport, är något att fundera över? Den har tunnare vaddering.
Av malin85
Tack för era tips, jag tror att det kommer bli en ergo till att börja med. Tror att den passar min sambo rätt bra (det är främst han som vill ha en sele) plus att jag kommer kunna använda den. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?