Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vill gärna ha råd, tips, stöd och peppning för att få till bärandet med sele och/eller sjal. Har stort behov av avlastning för min rygg, mina armar och händer. Har en liten tjej som gärna vill bli buren och sällan är nöjd med att vara stilla.

Vi köpte tidigt en Beco Butterfly II och en elastisk sjal (Tricot-slen). Var så sugen på att använda dem och hade verkligen laddat. Men inget har blivit som jag tänkt!

Dottern är strax över 4 månader gammal, väger en bit över 6 kilo och är lång i ryggen. Har först nu börjat bli riktigt stadig i nacken.

Sjalen: Har försökt lära mig knyta men får nog inte riktigt till det bra, i alla fall tror jag inte det. Tränar och tränar. Dottern skriker som besatt så fort jag sätter henne i den, trots att jag gungar, vaggar, vyssjar och sjunger... försöker allt för att hon ska komma till ro! Men inte då. Dessutom är hon en kräkis och det slår aldrig fel att hon kräks så fort sjalen kommer på. Ganska mycket dessutom, så vi blir blöta båda två. Så jag tar av sjalen för att byta kläder och vid det laget har jag en jättearg bebis och själv är jag helt svettig och slut så jag ger upp. Samma sak varje gång.

Selen: Blir katastrof den också. Hon börjar gråta innan jag ens har fått den på plats och slutar sedan inte förrän jag tagit ur henne och tröstat. Bebisinlägget får jag inte till alls! Har det så lågt ner som det går enligt bruksanvisning men hon hamnar ändå för högt upp med huvudet. Så har det varit hela tiden. Nu när hon väger lite mer och är stadigare så testade jag utan inlägg men hon bara skriker och skriker så tårarna sprutar. Precis som att det gör ont. Så det funkar inte (än)!

Övrigt:

- Dottern vill helst bli buren framåt, för att titta på saker här hemma. Verkar ogilla att bli buren mage mot mage just nu i alla fall, det gick bättre tidigare. Skulle inte vilja bära henne framåt utomhus dock, för mycket intryck för någon så liten! Men finns det någon vettig lösning inne? Det är ändå mest akut att bära här hemma. Ute fungerar vagnen så bra (hon älskar den och somnar direkt). Har haft innevagn (liggvagn) tills nyligen men hon slutade vara nöjd i den och den tog ofantligt mycket plats i vår trånga lägenhet.

- Jag har väldigt dåliga händer (reumatism) och är svag i ryggen i allmänhet. har svårt att knyta/spänna/greja.

Har någon nått tips till oss? Borde vi prova nått helt annat bärredskap? Känns lite trist att bara köpa och köpa om inget fungerar.

Becon kanske blir bättre när hon blir lite större? Eller är det önsketänkande?
:heart: :heart: :heart:

Du råkar inte bo i närheten av Södertälje? Du är i så fall väldigt välkommen att komma till min butik. Kanske jag skulle kunna hjälpa till med att titta och tänka och komma med lite tips.

Bästa alternativet till framåtvänt bärande är på rygg eller höft för de som blir oroliga av att sitta mage mot mage. Du kan enkelt bära på höften med trikåsjalen och om du har köpt tricotslen ny bör du fått med ett häfte med knytinstruktioner för både höft och framåtvänt bärande.

Sen kan det ju vara så att hon inte trivs med att bli buren och att det blir bättre längre fram.

Kram Anna
Jag förstår att du inte vill köpa fler bärprylar om de ändå inte kommer till användning... MEN en grej som jag tar till just när sonen inte vill sitta fast i en sjal/sele men jag behöver avlastning eller en ledig hand, är HippyChick Hip Seat. Det är som en liten sittdyna på din höft, som barnet sitter på. Barnet sitter alltså inte fast alls och du behöver stödja och hålla med ena armen.

Mer info här: http://www.hippychick.com/index.cfm/chi ... ck_hipseat

Dyr att köpa ny men de dyker upp på Tradera med jämna mellanrum (eller så kanske du kan få tag på en här) - jag fick min för typ 135kr på Tradera.
Minns att jag för flera år sedan sett knytinstruktioner för hur man placerar barnet framåtvänt i sjal på magen, tror nog att det var en finsk sida. Vill minnas att den kallades buddha. Barnet satt liksom med benen som en buddha, fast med knäna uppåt än mer platt ut som buddor, skräddare sitter. Ingen aning om hur den funkar att bära i/med.

Edit: finns ju faktiskt en instruktions film här på sb hemsida http://www.sjalbarn.se/?page_id=308
Fann denna också http://www.sjalar.nu/menysidor/knyt-buddha.htm lik den som jag tidigare tänkte på, knyts med långsjal.
Hej! Jag förstår din frustration.Vi hade liknande med min lillbebis, som nu snart blir 8 månader. Han ville inte sitta i sjal eller sele. Han ville liksom inte sitta groda. Precis som för din dotter, så verkade det nästan göra ont. Jag har en tvååring också, så jag fick lite smått panik ett tag och testade flera selar. Till slut köpte vi Beco gemini och den fungerade hjälpligt. Jag tror att det började vända när bebben blev 5 månader :vågen: och helt plötsligt accepteras alla bärdon!

Med detta ville jag säga att det kan förändras och det snabbt! Håll ut med sjalen och selen (förresten kunde bara min lillbebbe sitta med inlägg när han var några veckor, sedan var han för lång) och testa kanske lite av de finfina tips du fått! Hoppas att ni får till det!
Det är många bebisar som just i åldern runt 4 mån ogillar att bäras mage mot mage. Ofta är de lite mera nyfikna på sin omgivning och vill kunna se sig om lite mera. I vissa fall räcker det med att man låter de ha armarna utanför när de bärs. Du kan också testa att bära på höften. Bekvämare än att bära framåtvänt och dessutom kan barnet vända sig inåt dig som bär de gånger det blir för mycket intryck. Då är det skönt att kunna gömma sig hos mamma/pappa :heart:

Du funderar på om ni kanske skulle prova nåt annat bärredskap... Ett alternativ skulle vara en vävd bärsjal, som funkar perfekt för höftknytning. Knyter du höftkryss kan du ha bärsjalen påknuten och sätta i och ta ur dottern efter behov.

Du funderar även på om din Beco kanske blir bättre när dottern blir lite större... Precis som du är inne på varierar bärbehoven med barnens ålder, vad som passar nu kanske inte passar senare och vice versa. Jag tror mycket väl att din dotter kan trivas i Becon när hon blir lite större. Kanske är det så att hon trivs bättre när hon blir lite äldre och bärs på ryggen.
mammagumman skrev:Du råkar inte bo i närheten av Södertälje? Du är i så fall väldigt välkommen att komma till min butik. Kanske jag skulle kunna hjälpa till med att titta och tänka och komma med lite tips.
Och bor du i västsverige är du hjärtligt välkommen till min butik. Jag hjälper dig gärna visa lite knytningar som passar just dina behov och ger dig de där extra tipsen som inte står i knytbeskrivningarna. Jag hjälper dig också gärna med din Beco (såg att du hade lite problem med hur du skulle placera dottern i bärselen). Ofta kan det vara suveränt att få lite hands on-hjälp av en annan van sjalmamma/sjalpappa.
Tack så hemskt mycket för alla era svar!

Jag tror absolut att bära på höften kan vara bra, men dottern är inte så stabil i ryggen ännu så jag vet inte om det funkar. Kanske ändå är bra trots att jag får stötta med armen? Ska testa och se, annars får det bli längre fram. Och om jag själv blir lite bättre i höfterna först, har så gräsligt ont. (Är reumatiker så jag har problem med många leder i kroppen och svårt för belastning)

Framåtvänd Buddha hade jag aldrig sett, tack för tipset! Den ska vi testa. I tricot-slen manualen finns en framåtvänd variant, dock inte Buddha-position utan med benen mer "hängande". Den såg inte lika skön ut men om hon accepterar den så kanske det ändå kan vara ett alternativ för kortare stunder.

Skönt att höra att det finns fler barn som vägrat först men ändrat åsikt senare! Jag hoppas på det.

Och tack till er som erbjudit hjälp "på plats". Jag bor dock i Umeå så det är en bit bort!
Ville bara säga att lösningen för oss blev en BabyBjörn Comfort Carrier! Hon älskar att vara framåtvänd i den här hemma när jag grejar med städning och sånt en kort stund, och det fungerar även att bära henne mer ergonomiskt vänd mot mig med grodposition och bredare sitsen uppfälld (hon blir lite grinigare vänd mot mig men vi tränar på det och snart kanske det godkänns jämt så vi kan ha den längre stunder och även ute). Av någon anledning funkar den bättre än Becon, i alla fall just nu.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?