Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jenny med Emiliten skrev:
glis skrev:Jag håller på att sy enklast tänkbara grundset för medeltiden till kisen. Vad kul det är! Det var ju liksom där min sykarriär började en gång i tiden. Att få mata in ylle i symaskinen sprider lycka från händerna uppför armarna, och att sedan sy fållar och jox med vaxad lintråd är bra för hjärtat.
Så poetiskt! Och sant: att sy är bra för hälsan, särskilt naturmaterial. Vaxad lintråd måste jag prova. Jag stickade just en halslinning för hand med lintråd så jag tror att jag vet ungefär vad du menar.
När man skall sy normala kläder får man vaxa själv, färdigvaxad finns bara i grovlekar som passar skosömnad tror jag. Det är ett helt annat kapitel, och lika roligt det...
Användarens profilbild
Av Stark
Jag har en fråga om att sy i "slinkigt" material. Maken har ett par boxerkalsonger från HM som resåren har pajjat på. Själva kalsonen är i något silkesliknande material som är stickat (tänk trikå fast i konstgjord silke). Resåren är bred resår som är coverlockad på byxan räta mot aviga. Dvs rätan på byxan ligger ca 0,5 cm upp på baksidan av resåren och det hela sitter fast med en coverlock söm. Nu har jag fått tag på en ny resår (slaktat några gamla trosor med bred resår) och måste då sy fast den nya resåren på kalsonbyxan. Hur gör jag det snyggt? JAg har ingen coverlock, men en Huskvarna med många olika sömmar.

En tanke är en sick-sack med wolly nylon, men det vet jag inte om man kan använda i vanliga symaskiner. Vad skulle ni använda?
Användarens profilbild
Av Moson
Cilia skrev:Jag har en fråga om att sy i "slinkigt" material. Maken har ett par boxerkalsonger från HM som resåren har pajjat på. Själva kalsonen är i något silkesliknande material som är stickat (tänk trikå fast i konstgjord silke). Resåren är bred resår som är coverlockad på byxan räta mot aviga. Dvs rätan på byxan ligger ca 0,5 cm upp på baksidan av resåren och det hela sitter fast med en coverlock söm. Nu har jag fått tag på en ny resår (slaktat några gamla trosor med bred resår) och måste då sy fast den nya resåren på kalsonbyxan. Hur gör jag det snyggt? JAg har ingen coverlock, men en Huskvarna med många olika sömmar.

En tanke är en sick-sack med wolly nylon, men det vet jag inte om man kan använda i vanliga symaskiner. Vad skulle ni använda?
Jag skulle nog hellre valt någon av stretchsömmarna.
Av annbom
Jenny med Emiliten skrev:
SCSI skrev:
annbom skrev:Jag har sytt min första träningsbyxa, men det är för krångligt att få bilden hit så ni får titta i min blogg i stället. Jag är mycket nöjd med den :)
Bild
*hjälper till*

Fin! ser bekväm ut.
Vilken bra hjälp :-)

Jättefin bralla. Ser ut att vara ett bra mönster till ullbrallor också!
Det har jag inte ens tänkt på, men det tror jag faktiskt att det är :)
Användarens profilbild
Av Stark
Moson skrev:
Cilia skrev:Jag har en fråga om att sy i "slinkigt" material. Maken har ett par boxerkalsonger från HM som resåren har pajjat på. Själva kalsonen är i något silkesliknande material som är stickat (tänk trikå fast i konstgjord silke). Resåren är bred resår som är coverlockad på byxan räta mot aviga. Dvs rätan på byxan ligger ca 0,5 cm upp på baksidan av resåren och det hela sitter fast med en coverlock söm. Nu har jag fått tag på en ny resår (slaktat några gamla trosor med bred resår) och måste då sy fast den nya resåren på kalsonbyxan. Hur gör jag det snyggt? JAg har ingen coverlock, men en Huskvarna med många olika sömmar.

Fast vilken?
http://www.husqvarnaviking.com/se/media ... E_2009.pdf

Jag har nr 2 (som jag inte gillar), 7 (som ska vara för tunna elastiska tyger) och 12. Eller, egentligen har jag alla sömmarna, men det är dessa som ska vara för tunna elastiska tyger.

Och kan jag använda wolly nylon eller ska jag ta vanlig polyester tråd?
Användarens profilbild
Av SCSI
Cilia skrev:
Moson skrev:

Fast vilken?

Jag har nr 2 (som jag inte gillar), 7 (som ska vara för tunna elastiska tyger) och 12. Eller, egentligen har jag alla sömmarna, men det är dessa som ska vara för tunna elastiska tyger.

Funkar wooly nylon skulle jag köra på det, har aldrig testat själv men det borde ju bli schysst tycker jag? - sen skulle jag välja antingen 12:an eller trestegszigzag (som jag ändå skyr som elden, då det är ett helvete att sprätta. Men jag tycker det är en suverän söm jusst för resår).
Användarens profilbild
Av Moson
SCSI skrev:
Cilia skrev:
Moson skrev:

Fast vilken?

Funkar wooly nylon skulle jag köra på det, har aldrig testat själv men det borde ju bli schysst tycker jag? - sen skulle jag välja antingen 12:an eller trestegszigzag (som jag ändå skyr som elden, då det är ett helvete att sprätta. Men jag tycker det är en suverän söm jusst för resår).
Tycker också 12:an ser ut att kunna funka men det ska tilläggas att inte sytt mycket på Husqvarna så jag gissar egentligen. Provsy med wolly nylon och se om det funkar.
Användarens profilbild
Av glis
Jag skulle alla gånger tagit trestegssicksack, det var också Lisas "LG-trosan" förstahandsval när jag jag gick underklädeskurs hos henne. Jag sydde ett par kallingar med sådan resår till maken och tog en lite dekorativare söm, men det var inte värt det!
Användarens profilbild
Av Stark
glis skrev:Jag skulle alla gånger tagit trestegssicksack, det var också Lisas "LG-trosan" förstahandsval när jag jag gick underklädeskurs hos henne. Jag sydde ett par kallingar med sådan resår till maken och tog en lite dekorativare söm, men det var inte värt det!
Det blev trestegssicksack med vanlig polysetertråd. Och faktiskt hyfsat snyggt. Lite vågigt, men maken blev nöjd och de passar bra. Så nu har han ett par fungerande kallingar till. :tumup:
Användarens profilbild
Av karro54
SCSI skrev:Jag bara misslyckas med ALLT jag försöker sy just nu! :hopmad: :gaah: Inte fan blir det några sommarpyjamasar åt ungen i alla fall! :|
:klappa:
Ta det lugnt, kanske en kopp iste och gör något annat en stund så går det nog bättre närdu sätter dig igen...
Användarens profilbild
Av imsel
Trulsamin skrev:Jag har rrengjort min maskin idag och plötsligt syr den ordentligt igen :Hahaa: Innan såg det ut som att övertrådspänningen var dålig men det hjälpte inte att ändra trådspänningen...
Precis så var det för mig med! :lol: :roll:
imsel skrev:
Trulsamin skrev:Jag har rrengjort min maskin idag och plötsligt syr den ordentligt igen :Hahaa: Innan såg det ut som att övertrådspänningen var dålig men det hjälpte inte att ändra trådspänningen...
Precis så var det för mig med! :lol: :roll:
Häromdagen satte jag mig och började sy utan att kolla trådspänningen igen och det blev INTE bra... Inte undra på när något litet barn uppenbart ändrat trådspänningen till 0!!
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?