Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Ja, hur gör ni för att få upp barnen på ryggen?
När J väl sitter på ryggen så sitter hon väldigt bra, men der är riktigt makligt att få upp henne och jag klarar det knappt själv och definitivt inte ute.

Så, jag behöver lite tipps i svingtekniker eller andra bra sätt :D
Av Hell Cat
Mitt svar kanske är tråkigt men svaret är iaf träna, träna, träna..
Det tog lång tid för mig att lära mig men en dag så gick det plötsligt! Det är bra att träffa andra sjalare som kan visa, det är svårt att beskriva svingteknik i text. Sök på youtube efter sjalknytningar, det finns många instruktionsvideor på olika knytningar. Lycka till!
Användarens profilbild
Av millla
Precis, det är bara att öva. Det känns läskigt i början men för varje gång blir man lite säkrare. Håll dig över något mjukt i början, en säng eller soffa eller åtminstone en mjuk matta.

Det finns en aspekt till med detta övande och det är att barnet också blir vant vid svingandet. Det är stor skillnad att svinga upp ett barn som är vant och med på vad som ska hända, det gör det hela mycket lättare.
Mina barn kan jag svinga upp i sömnen om det behövs men jag skulle känna mig mycket mer osäker om jag skulle behöva svinga upp något annat barn.
Av sjaltokan
Användarens profilbild
Av Clärchen
Ett tips är att svingandet inte behöver vara särskilt snabbt men att man ändå är bestämd. Dvs håller ett noggrant tag med båda händer under/runt barnets axlar och lyfter och lägger barnet på plats på ryggen. Sen brukar jag böja mig framåt, ta tag om barnets ben med ena handen för att skifta till rätt plats om det inte blivit helt rätt från början medan den andra handen är utbredd över barnets skulderblad och håller det "på plats" upptill

Lycka till :D
Användarens profilbild
Av KATARINA
Om barnet sitter/står kan man ha sjalen från barnets nacke och ta tag i både sjalen och ena axeln med ena handen och andra axeln och sjalen med andra handen.

Tex: Barnet sitter med magen mot dig, ta din högra arm runt barnets högra axel, håll vänster arm ovanför din högra arm och ta tag i barnets vänstra axel. För barnet och sjalen åt höger och bak på ryggen.
Av FruFrid
Hihi, jag kan svinga men inte knyta... få upp ungen på ryggen tycker jag inte är svårt men att få dit sjalen sen... :whut: :lol:
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Vilka schysta tipps ni kommer med, J är van vid de flesta former av bärande och skall nog gå med på det här också. Det blir ett projekt att läära sig de kommande veckorna!!
Av Lillblomma
KATARINA skrev: Tex: Barnet sitter med magen mot dig, ta din högra arm runt barnets högra axel, håll vänster arm ovanför din högra arm och ta tag i barnets vänstra axel. För barnet och sjalen åt höger och bak på ryggen.
Så gör jag med, och jag gör också så att min högerhand fattar underifrån runt barnets överarm och sjal, så barnet "ligger" mot ovansidan på min högra underarm, så blir det inte så mycket "drag" i barnets armar/axlar.. Vet inte om det gick att förstå hur jag menar?

Och så är det ju smidigt om man har balans nog att ha barnet sittande grensle över högerknät som en startposition, om man tex är ute och barnet inte kan stå själv. Då blir det ju inte så mycket "lyft" (uppåt alltså) utan mer att man (jag iaf) lyfter barnet lite uppåt och själv vrider in mig/svänger runt så jag får vänsterarmen över mitt huvud och hamnar "framför" barnet med min rygg mot det. På det sättet, genom att vrida sig själv och inte svinga runt barnet så slipper man att sjaländarna släpar runt onödigt mycket. Det går tex att göra ute i leran, bara man har lagt upp sjaländarna på en parkbänk/buske/staket/bil etc.
(Hårfint då om vår bil är renare än marken, men ni förstår vad jag menar... Hoppas jag!)

:D

//A
Användarens profilbild
Av mari_tres
FruFrid skrev:Hihi, jag kan svinga men inte knyta... få upp ungen på ryggen tycker jag inte är svårt men att få dit sjalen sen... :whut: :lol:
Sjalen lägger man över ryggen på barnet innan man svingar :tumup: Sen gäller det bara att hålla sjalen relativt spänd så känns det inte så läskigt sedan.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?