Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sockertopp
ganesha skrev:
melon skrev:
ganesha skrev:Bah!

Knit pro virknålar, erfarenhet?
20 maskor och den hade gått av. 3.0 bara dog. Nog för att den såg lite vek ut, men inte sååå vek!?
Trä? :( Reklamera. Jag har deras krokningsnålar (som virknålar fast man kan skruva på en vajer, bra till krokning såklart men även när man ska plocka upp maskor till stickning :tumup: ) men min minsta är nog 3.5 och de har aldrig känts veka. Tråkigt!

Ja, de i sånt där supervackert trä.
71kr inköpt idag. De kostar ju mongomassa liksom, det känns lite snopet. Virkade drops muskat som i alla fall stick-wise är tänkt till 3-4, men jag är inte den som virkar/stickar HÅRT och den satt verkligen inte fast. Bara knack rakt av ändå. :|
Får försöka ta mig tid imorgon, det är ju inte direkt så att garnbutikerna är kedjor så man kan gå till samma butik i annan stad...(för jag är så klart bortrest och åker hem på onsdag och har en del att göra innan dess...)
Nu är jag sent ute kanske och kanske OT men i ett sånt fall skulle jag ringt dem så hade de fått fixa en reklamation per post faktiskt. En reklamation skall avhjälpas utan större olägenhet (tror jag det står) för kunden. Hoppas att det gick bra om du varit där och annars - ring dem.
Användarens profilbild
Av nalimea
Sockertopp skrev:
ganesha skrev:
melon skrev:
ganesha skrev:Bah!

Knit pro virknålar, erfarenhet?
20 maskor och den hade gått av. 3.0 bara dog. Nog för att den såg lite vek ut, men inte sååå vek!?
Trä? :( Reklamera. Jag har deras krokningsnålar (som virknålar fast man kan skruva på en vajer, bra till krokning såklart men även när man ska plocka upp maskor till stickning :tumup: ) men min minsta är nog 3.5 och de har aldrig känts veka. Tråkigt!

Ja, de i sånt där supervackert trä.
71kr inköpt idag. De kostar ju mongomassa liksom, det känns lite snopet. Virkade drops muskat som i alla fall stick-wise är tänkt till 3-4, men jag är inte den som virkar/stickar HÅRT och den satt verkligen inte fast. Bara knack rakt av ändå. :|
Får försöka ta mig tid imorgon, det är ju inte direkt så att garnbutikerna är kedjor så man kan gå till samma butik i annan stad...(för jag är så klart bortrest och åker hem på onsdag och har en del att göra innan dess...)
Nu är jag sent ute kanske och kanske OT men i ett sånt fall skulle jag ringt dem så hade de fått fixa en reklamation per post faktiskt. En reklamation skall avhjälpas utan större olägenhet (tror jag det står) för kunden. Hoppas att det gick bra om du varit där och annars - ring dem.

Hann in innan jag åkte hem igen.
Det var in och ut på typ tio sekunder. Hon kände igen mig, sket i kvittouppvisning bytte ut den gamla mot den nya och så var det klart.
...utom att jag stannade kvar och tittade på hennes hjärtekattshuvud också. :wink: Så det blev mer än 10 sekunder ändå.
Av lilla trasdockan
Nu behöver jag er hjälp. Har viskat en kanin som tog ca 4h att göra om inte mer. Den ska läggas ut till försäljning. Brukar ta 100kr/arbetstimme men den blir ju rätt dyr då. Vad skulle ni betala för en sådan?
Den är gjord efter ett mönster i en amigurumibok
Av No_
Alecsandra skrev:Nu behöver jag er hjälp. Har viskat en kanin som tog ca 4h att göra om inte mer. Den ska läggas ut till försäljning. Brukar ta 100kr/arbetstimme men den blir ju rätt dyr då. Vad skulle ni betala för en sådan?
Den är gjord efter ett mönster i en amigurumibok
Får du ens sälja den då?
Det brukar inte uppskattas av mönsterskaparna.
Av lilla trasdockan
Hittar ingen text om att jag inte får sälja plus att jag vet att hon som skrivit boken med detta mönster inte är den egentliga skaparen av det
Av MikaelaJL
Alecsandra skrev:Hittar ingen text om att jag inte får sälja plus att jag vet att hon som skrivit boken med detta mönster inte är den egentliga skaparen av det
Hm, jag hade nog betalt en hundring. Men det kanske inte känns värt när man har lagt ner så mycket tid på det.
Av lilla trasdockan
En hundring är iaf nått. Håller på med ett projekt där alla pengar för allt stickat och virkat kommer gå till forskning, har ännu inte bestämt inom vilket specifikt område ännu
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
MikaelaJL skrev:
Alecsandra skrev:Hittar ingen text om att jag inte får sälja plus att jag vet att hon som skrivit boken med detta mönster inte är den egentliga skaparen av det
Hm, jag hade nog betalt en hundring. Men det kanske inte känns värt när man har lagt ner så mycket tid på det.
För mig är storleken och utseendet (hantverket) avgörande för hur mycket jag skulle lägga. :kamera: kan hjälpa (eller är ett måste när man berättar om färdiga alster :) )
Av lilla trasdockan
skulle uppskatta den till ca 25cm lång.
tycker den blev lite söt utan ansikte, men vad tycker ni? ska jag brodera dit ögon?

Bild
Av No_
Alecsandra skrev:skulle uppskatta den till ca 25cm lång.
tycker den blev lite söt utan ansikte, men vad tycker ni? ska jag brodera dit ögon?
Nämen, en sån håller jag på att virka, i mörkblått :D
Jag tror iaf det är samma...
http://booip.blogspot.com/ ?
Av tumbler
Alecsandra; jag skulle definitivt ge den ögon. Den är söt. :D

Men egentligen får man inte sälja något som är gjort utifrån en annans mönster/ett mönster från en bok om man inte har fått upphovsmannens tillåtelse til det. Det framgår även av de flesta kreativa bloggar och av texten i många (nya/alla?) sömnadsböcker.
Av lilla trasdockan
No__: ja men precis. köpte dock detta mönster av en kvinna från hmm ja vad hette stället nu då :hmm: ja nå japanskt som jag inte kommer ihåg nu, för flera flera år sedan, tappade bort de i en flytt å så poff hitta jag denna bok med just de mönstret, blev både glad och snopen kan jag väl säga

tumbler: kvinnan jag köpte det av sa att många köpte mönster av henne för att virka och sälja och ja men skit samma. får ändra lite i mönstret å göra det till min egen istället. denna får väl bo kvar.
Av tumbler
Alecsandra skrev:No__: ja men precis. köpte dock detta mönster av en kvinna från hmm ja vad hette stället nu då :hmm: ja nå japanskt som jag inte kommer ihåg nu, för flera flera år sedan, tappade bort de i en flytt å så poff hitta jag denna bok med just de mönstret, blev både glad och snopen kan jag väl säga

tumbler: kvinnan jag köpte det av sa att många köpte mönster av henne för att virka och sälja och ja men skit samma. får ändra lite i mönstret å göra det till min egen istället. denna får väl bo kvar.
Jag tror det hände mycket och ofta. Sen... hur många nya mönster kan man hitta på liksom? Det mesta är gjort i någon form. Hon på bloggen har själv gjort mönstret genom att ändra lite här och där på ett mönster i en japansk bok. Jag vet inte ens hur mycket man ska ändra för att få kalla ett mönster ens eget. Hur ska man tex kunne sy en barnklänning utan att samma klänning har sytts massor med ggr förut? Det finns en gräns för hur mycket man kan ändra en klänning. Eller formen på en kanin. Jag skrev det för att ämnet redan var uppe. :)
Av lilla trasdockan
Hon kan inte ändrat mycke så om jag gör t.ex en popmaska som nos borde räcka. Jag förstår din tanke men tycker att det hela kan kännas lite löjligt att man inte får tillverka och sälja.
Av tumbler
Alecsandra skrev:Hon kan inte ändrat mycke så om jag gör t.ex en popmaska som nos borde räcka. Jag förstår din tanke men tycker att det hela kan kännas lite löjligt att man inte får tillverka och sälja.
Nä, hon har inte själv ändrat mycket. Som jag skrev så kan det inte vara mycket ändring som krävs. Fast jag tycker inte generellt att upphovsrätt på mönster är löjligt - lika lite som upphovsrätt på musik är det. Man får inte heller spela in och sälja en cd med en annan artists sånger utan att ha fått tillåtelse och ange vem som har skrivit musiken. Det är ju samma sak egentligen - fast mer reglerat. Där räcker det inte att ändra ett ord här och där i texten. :wink:
OT, förlåt.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?