Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SCSI
Enid skrev: Alla 50 och 56-plaggen jag sytt både från Ottobremönster och från "Sy kläder till barn 0-3 år"-boken har passat samtidigt som köpeplagg i stl 68 :whut: .
Ja, Joel har precis vuxit i 56cl-overallen från Sy kläder till barn 0-3 år"-boken, så 68cl stämmer bra där...
Panakeia skrev:proportionerna på ett barn ändras ju. 40 cm är ju hela kroppslängden... det kan inte vara det som felar?
Tror inte det, jag menar bodyn jag har här hemma är ju inte 40 cm men passar perfekt på en 40-cm docka som min dotter har... För det är ju precis samma sak, eller hur... :Hahaa: (Or not!)
Användarens profilbild
Av Panakeia
Trulsamin skrev:
Panakeia skrev:proportionerna på ett barn ändras ju. 40 cm är ju hela kroppslängden... det kan inte vara det som felar?
Tror inte det, jag menar bodyn jag har här hemma är ju inte 40 cm men passar perfekt på en 40-cm docka som min dotter har... För det är ju precis samma sak, eller hur... :Hahaa: (Or not!)
förstår inte riktigt din jämförelse med dockan.

Det jag menar är att om benen och huvud växer mindre än bålen från storlek 40 till 56 (eller vad du nu nedgraderat från?) så stämmer det ju inte riktigt att gradera? eller är jag :hellu: ?

En annan sak kan vara Att kolla på vad för material som mönstret är anpassat för? kke strechar det mindre än det du har i boddyn hemma och det kan förklara lite av skillnaden - men, 7 cm är jättemycket på ett så litet plagg. Men passform är ju en annan sak som också påverkar....

är det lika stor skillnad på ärmlängden?
Panakeia skrev:
Trulsamin skrev:
förstår inte riktigt din jämförelse med dockan.

Det jag menar är att om benen och huvud växer mindre än bålen från storlek 40 till 56 (eller vad du nu nedgraderat från?) så stämmer det ju inte riktigt att gradera? eller är jag :hellu: ?

En annan sak kan vara Att kolla på vad för material som mönstret är anpassat för? kke strechar det mindre än det du har i boddyn hemma och det kan förklara lite av skillnaden - men, 7 cm är jättemycket på ett så litet plagg. Men passform är ju en annan sak som också påverkar....

är det lika stor skillnad på ärmlängden?
Jämförelsen med dockan konstaterade jag ju var en total flopp ;) Så det är inget att förstå för det gjorde uppenbarligen inte jag heller ;)

Mönstret är kort ärm och bodyn är med lång ärm men när jag graderat ner den så stämmer bredden iallafall. Jag ska nog ge upp det där med att gradera ner det mönstret. ska ta och fixa ett riktigt mönster i stället så kan jag modifiera det i fortsättningen i stället för att hålla på och joxxa med saker jag ändå inte får till... :roll:
Av Marine78
Trulsamin skrev: Jämförelsen med dockan konstaterade jag ju var en total flopp ;) Så det är inget att förstå för det gjorde uppenbarligen inte jag heller ;)

Mönstret är kort ärm och bodyn är med lång ärm men när jag graderat ner den så stämmer bredden iallafall. Jag ska nog ge upp det där med att gradera ner det mönstret. ska ta och fixa ett riktigt mönster i stället så kan jag modifiera det i fortsättningen i stället för att hålla på och joxxa med saker jag ändå inte får till... :roll:
Hur lång är din body i axel-grenmått? Nu har jag bara gjort mönster på body ner till stl 44 och har inte jättebra koll på hur väl storleken stämmer med köpeplagg så kanske är mina bodysar också förstora. Men kanske kan vi hjälpas åt att klura ut det hela om vi jämför ;-)
Och Ottobres mönster är verkligen stora, men framför allt breda tycker jag. Använder i regel bara tidningarna som inspiration, men syr väldigt sällan rakt av deras mönster.
Marine78 skrev:
Trulsamin skrev: Jämförelsen med dockan konstaterade jag ju var en total flopp ;) Så det är inget att förstå för det gjorde uppenbarligen inte jag heller ;)

Hur lång är din body i axel-grenmått? Nu har jag bara gjort mönster på body ner till stl 44 och har inte jättebra koll på hur väl storleken stämmer med köpeplagg så kanske är mina bodysar också förstora. Men kanske kan vi hjälpas åt att klura ut det hela om vi jämför ;-)
Och Ottobres mönster är verkligen stora, men framför allt breda tycker jag. Använder i regel bara tidningarna som inspiration, men syr väldigt sällan rakt av deras mönster.
Utan att dra en massa i den är den 26 cm från nacke till grenflärpen (Alltså oknäppt) 23 cm när den är knäppt (bakflärpen är ju längre än fram.
Den är 17 cm bred och jag tycker att den ser bred ut men jag har inte haft någon prematur så jag har ganska dålig koll själv. Min intention var ju att försöka ta fram ett mönster själv egentligen för att ha om det är någon som får prematurer i närheten eller om det är någon som vill få prematurkläder uppsydda...
Får man göra en efterlysning här? Jag försökte i köp och säljtråden men fick inget napp där.
Jag undrar om någon har ett bra mönster på en singoallaklänning/top i stl 104, för vävt tyg och med resår i ärm/hals. Jag skulle isåfall bli jätteglad för en kopia.
Användarens profilbild
Av Stark
Trulsamin skrev:
Marine78 skrev:

Utan att dra en massa i den är den 26 cm från nacke till grenflärpen (Alltså oknäppt) 23 cm när den är knäppt (bakflärpen är ju längre än fram.
Den är 17 cm bred och jag tycker att den ser bred ut men jag har inte haft någon prematur så jag har ganska dålig koll själv. Min intention var ju att försöka ta fram ett mönster själv egentligen för att ha om det är någon som får prematurer i närheten eller om det är någon som vill få prematurkläder uppsydda...
Påminn mig om jag glömmer... Jag kan mäta de prematurkläder vi har här hemma. Vi har ett gäng till dockorna som är smala i modellen och som ser ut som kläder jag skulle satt på mina barn om jag fått prematurer (jag har smala barn).
Hade en pyjamas i 44 här i närheten. Den är 30 cm från axel-gren (lite diagonalt sådär) och ca 27 om jag mäter från hals till gren men det beror ju mest på hur ringad den är.
Tvärsöver bröstet är den 20 cm.
Det är en köpepyjamas från Kappahl (köpt beggad så den ser ut att vara tvättad några gånger och def. färdigkrympt/omformad). Kanske inte helt jämförbart med en body men det ger väl en hum om mått gissar jag.
Användarens profilbild
Av Stark
Cilia skrev:
Trulsamin skrev:
Marine78 skrev:

Påminn mig om jag glömmer... Jag kan mäta de prematurkläder vi har här hemma. Vi har ett gäng till dockorna som är smala i modellen och som ser ut som kläder jag skulle satt på mina barn om jag fått prematurer (jag har smala barn).
En är 17 cm bre, 31 cm lång oknäppt och 28 cm lång knäppt. Den andra är 28 cm lång okäppt och 26 cm lång knäppt samt 15,5 cm bred.

Utifrån detta låter den du beskriver ovan lite kort och tjock...
Användarens profilbild
Av Stark
Cilia skrev:En är 17 cm bred, 31 cm lång oknäppt och 28 cm lång knäppt. Den andra är 28 cm lång okäppt och 26 cm lång knäppt samt 15,5 cm bred.

Utifrån detta låter den du beskriver ovan lite kort och tjock...
De är båda kortärmade bodys.
Av Marine78
Angående omlottbodyn i stl 44: min egensydda är 17 cm bred över bröstkorg och ca 30-31 cm axel-gren. Utifrån era mått låter det som att jag har ok proportioner på min body, men den skulle ev kunna kortas med fördel på längden med ett par cm. Fast jag är nog för lat för det :-) så det får helt enkelt vara en stor 44:a (samtliga plagg jag syr är långsmala i modell så den går i alla fall i linje med allt annat. Jag skall försöka smyga för polarn & pyret och jämföra ngn dag tror jag.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?