Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
Jag bär väldigt sällan på rygg - önskar att jag var bättre på det för det är ju praktiskt att ha framsidan fri men idag konstaterade jag att fånigt nog har det här med att vilja behärska ryggbärande mycket handlat om något slags prestige från min sida tror jag, att avancerade sjalare bär på rygg och så är det bara, ju snarare desto bättre typ. :fnissa: :hide: I mitt fall har väl just den praktiska aspekten förtagits mycket av att det inte alls varit praktiskt för mig att knyta upp barnen, de älskar att dra ihop benen så att innerstycket hamnar typ i nacken, så jag har bara kunnat knyta omslutet kryss med knyt ovanför bröstet och det har inte varit särskilt komfortabelt heller faktiskt, jag vet aldrig var jag ska göra av händerna/armarna osv. I alla fall, nu väger mina barn inte jättemycket än, de är lite längre än 80 cm och väger runt 10 kg men än så länge har jag inget problem direkt av att ha dem på magen. Tvärtom faktiskt, idag gick jag 1 mil med en av dem på magen med alldeles utmärkt avlastning, trots att jag ett antal kilometer bar med barnets överkropp fri, dvs med armarna ute. Om jag burit honom på rygg hade jag dels haft problemet med att jag inte kunnat trycka in huvudet när han somnade, dels inte kunnat bära så länge eftersom han tröttnat på bristen på samspel efter ett tag. Är det bara jag som upplever de negativa aspekterna av ryggsjalande? Och är det bara jag som tycker att det är lite väl mycket hype kring just ryggsjalande, att äkta SB:are bär på rygg typ (ett resonemang som ju t ex verkar råda inne i "Vem var det jag såg"-forumet :fnissa: ) Sagt med glimten i ögat förstås. :wink:
Jag bär Agnes på magen alltid när vi är i väg någonstans där det är mycket folk tex Stockholm. Här i hålan vi bor väljer allt oftare att bära henne på ryggen, men så är det inget folkvimmel här heller :wink:
Kyltsi skrev:Jag bär Agnes på magen alltid när vi är i väg någonstans där det är mycket folk tex Stockholm. Här i hålan vi bor väljer allt oftare att bära henne på ryggen, men så är det inget folkvimmel här heller :wink:
Om du skulle göra en +/--lista på att bära på rygg vs bära på mage, hur skulle den se ut på ett ungefär? :) Dvs har du hittills känt ett verkligt behov av ryggbärande?
Jag har börjat bära på rygg för att jag har klen rygg och upplever att det avlastar bättre. Jag kan dessutom plocka saker ur frysdisken i affären utan problem, se var jag sätter fötterna i trappor och kan dricka kaffe utan att vara rädd för att spilla. :mrgreen:
Men jag har inga vettiga kläder för ryggbärande om det är kallt. Ska jag åka kollektivt får jag ha dottern fram eller stå hela vägen. Och jag måste planera in amningar om jag har henne på ryggen, sitter hon fram så är det ju bara att lyfta på tröjan.

Så det är både för och nackdelar, men jag älskar att kunna variera mig mellan olika knytningar och att kunna ha henne på mage, höft eller rygg beroende på vad som är mest praktiskt för stunden.
hillalilla: Ja, det där med ätande/drickande är ju verkligen en fördel! Men samtidigt vill våra barn nästan alltid äta själva också om vi äter (såvida de inte sover) så det brukar ändå inte funka att sjala då längre. Håller också med helt om att böja sig ned i kundvagnar och frysdiskar (eller överhuvudtaget men särskilt när det är en kant en böjer sig över) - det är bökigt värre med en bebis på magen. Håller också med om "nackdelarna" som du nämner!
Jag bär mycket på magen men F är ju ganska liten med sina 8,2 kg. Jag bär på magen vid amning och nattning samt vid förflyttning från bilstol om hon sover. Jag kan inte lägga henne i sängen om jag har henne på ryggen och hon somnar. Ska vi ut och hon inte behöver äta bär jag helst på ryggen.
Båda mina barn har vägrat sjal + ryggbärande under långa perioder när de varit 1,5år+ Just nu är I 2 år och ska alltid Sitta med tuttarna som hon säger :heart: För mig blir avlasntingen när jag knyter minst lika bra på mage som på rygg. :hmm:
Jag slutade bära A på magen för att han blev för lång. Jag såg ju ingenting... E kan jag egentligen fortfarande bära på magen, men jag tycker att det är obehagligt. Jag bär helst i mei tai eller sele på ryggen dock, inte sjal.
jag har burit precis som du, alltid på mage. förutom vid dammsugning. jag älskar att bära på magen, så nära :heart:
och jag har burit så länge länge. jag har aldrig känt någon hype om att det skulle vara finare att bära på ryggen men jag kan knyta upp på rygg också, utan problem :wink:
Nu är ju min lilla snart 9 månaders inte så lång, men rätt tung med 11,5 kg och honom bär jag på mage. Samma med brorsan hans, som nog vägde uppåt 15 kg under den tiden dagligt bärande begav sig. Jag har försökt att gilla ryggbärande, särskilt när jag läser om att det avlastar så bra. Jag tycker att det känns lika bra på mage, eller tom snäppet bättre, men nackdelarna finns ju där. Svårt att bära storebror, som alltid tar tillfället i akt och går sin egen väg, svårt att böja sig osv.

Samtidigt älskar jag att jag kan krama om och pussa på den burne, fixa mössor osv.

OT, det är samma för mig med ryggbärning, som med sjal (jag bär helst i sele)- jag läser om att det ska vara så avlastande och bra och försöker och försöker, men gillar ändå sele på magen bäst. Det är midjebältet som gör det tror jag.
Nu bär jag förvisso en del på ryggen också (men inte i sjal ;-) ), men jag bär fyraåringen en del på magen också, för hon älskar att åka på magen och det funkar trots att hon är 1m lång och väger 17 kg.
Lindajv skrev:Nu är ju min lilla snart 9 månaders inte så lång, men rätt tung med 11,5 kg och honom bär jag på mage. Samma med brorsan hans, som nog vägde uppåt 15 kg under den tiden dagligt bärande begav sig. Jag har försökt att gilla ryggbärande, särskilt när jag läser om att det avlastar så bra. Jag tycker att det känns lika bra på mage, eller tom snäppet bättre, men nackdelarna finns ju där. Svårt att bära storebror, som alltid tar tillfället i akt och går sin egen väg, svårt att böja sig osv.

Samtidigt älskar jag att jag kan krama om och pussa på den burne, fixa mössor osv.

OT, det är samma för mig med ryggbärning, som med sjal (jag bär helst i sele)- jag läser om att det ska vara så avlastande och bra och försöker och försöker, men gillar ändå sele på magen bäst. Det är midjebältet som gör det tror jag.
Haha, ja vi verkar tycka precis samma då! :tumup: Håller också med så klart om att det inte är så lätt att ha hand om två barn samtidigt när en sitter på magen - men lättare än att inte ha bärdon alls så klart, hehe. Jag brukar ta den bebis som inte sitter uppe på höften när jag har en i sjal på magen.

Abunai: Nej, med dig minns jag att du sagt att du tycker det blir ett obehagligt tryck att bära på framsidan. Jag kan ibland känna att trycket över lungorna blir stort, så att det blir svårt att gäspa t ex. :hmm:
Ja, är den som ska lyftas lite medgörlig då går det ju att bära lite snyggt på sidan, men oftast så blir den lilla personen ifråga som en hösäck (näst intill omöjlig att lyfta) eller sprattlig som en fisk.

Fast vill man så går det! Kanske inte omgående då..

Nä, samtidigt gör jag ju valet att ha gossen i sele på magen för att jag vill. Ibland har jag tagit ut vagnen till och med, men då blir det värre. Det slutar alltid att jag bär honom för hand, håller koll på vagnen och jagar storebror :D . Ändå säger folk då, men vad skönt för dig att ha honom i vagn, så att du får vila axlarna :siishah:
Jag såg att du hade tvillingar, spännande! Hur fungerar bärandet då? Då är de ju lika stora. Jag har ju än så länge en liten fördel att den ena inte kan ta sig fram och den andra gör det mycket väl. Stora gillar vagn också.
mina barn somnar lättare på ryggen än magen, annars gillar jag också magbärning, nära och ögonkontakt, mer gos helt enkelt. fast nu bär jag alltid både och. ;)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?