Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej på er!

Fick sån bra hjälp här när jag skaffade min sino när dottern var liten. Nu är hon 3,5 år och vi har tänkt ta med henne på en vandring i sommar. Det handlar om kanske 4h på ryggen per dag, främst min man som ska bära. Men jag vet inte i vad vi ska bära henne. Har läst lite om bär-ryggsäckar osv, men inget verkar funka om de är mer än 3 år. Visserligen är hon ganska liten, skulle tippa på att hon väger 14 kg. Men ändå, jag skulle jättetackamt ta emot tips och förslag!!

Tack på förhand!!
Ett fjortonkilos barn bär man lätt med en ergonomisk sele. Själv har jag haft en Ergo som jag varit mycket nöjd med. När det gäller vilken sele man ska använda finns det säkert andra som kan tipsa, men Ergon har både jag (165cm och tämligen rund) och min man (185cm och bredaxlad) burit bra med. Mindre att bära de stunder barnet går själv kan man få om man väljer en MeiTai, men där jag inte så mycket ytterligare tips att komma med. Vet bara att min bror bar sin stora tvååring i en som jag sytt, och den hade bara smala band, men det gick också bra. En bärstol tycker jag är onödigt klumpig, och blir tungre att bära för mig, eftersom tyngdpunkten flyttas upp och ut.
Enda orsaken jag ser till att ha en bärstol är om man har ett behov av att bära annan packning samtidigt och därför behöver spänna på saker på ryggen.
Mikaela skrev:Enda orsaken jag ser till att ha en bärstol är om man har ett behov av att bära annan packning samtidigt och därför behöver spänna på saker på ryggen.
Ergos ryggsäck använder jag både då jag bär i sjal och i sele, den hamnar likssom såpass långt ner så den tynger inte på barnet. Och så kan man kompletera med ryggsäck fram på magen eller nån midjeväska om det skulle behövas.
mari_tres skrev:
Mikaela skrev:Enda orsaken jag ser till att ha en bärstol är om man har ett behov av att bära annan packning samtidigt och därför behöver spänna på saker på ryggen.
Ergos ryggsäck använder jag både då jag bär i sjal och i sele, den hamnar likssom såpass långt ner så den tynger inte på barnet. Och så kan man kompletera med ryggsäck fram på magen eller nån midjeväska om det skulle behövas.
:iagree: Men nu verkar det ju som att ni är två, så då kanske en kan ta eventuell packning medan den andra bär barnet.
Ergonomisk sele funkar bra till barn i den storleken. Boba har lite större panel än Ergo och Beco. Passar inte de allra längsta eller kraftigaste bärarna men har ett superskönt midjebälte. Jag tycker det är en toppensele :tumup:

Sen vet jag att många (inklusive jag själv) tycker att bärsjal avlastar bättre. Men den tar lite längre tid att få till om barnet vill i och ur och gå lite för egen maskin mellan varven. Och så blir det faktiskt även varmare när man bär de större barnen tycker jag.

Måste också nämna att jag är partisk eftersom jag säljer. Men Boba säljs hos flera kollegor :D
Patapum toddler är också en bra sele för lite större barn, som dessutom finns att få tag på ganska billigt begagnat. VÅr dotter är i och för sig bara 1,5 år, men väger omkring 13 kilo, och hon sitter bra i den. Vilken sele som passar bäraren bäst är nog omöjligt att säga utan att prova.
Greeneyes skrev:Tack för svaren!

Min man är 195 lång, begränsar det valet?

Ja, jag kan ta annan packning eftersom vi bara tar dagsturer, så det behövs inte plats för sånt.
Min erfarenhet är att Ergo passar bättre på långa personer även om panelen är lite lägre än vad den är på Boban. Ergosport är väl den som har allra längst vaddering på axelbanden. Beco kan också passa men då behöver ni en 4th dvs utan insats iom att barnet är så pass stort.

Finns det ngn butik i närheten där ni bor? Alltid bra att prova IRL... :D
boba 2g eller manduca brukar passa bra till så stort barn. av dem så är helt klart manduca bästa valet om din man är 195 cm lång, den brukar passa bäst på större personer.

obs, även jag är partisk, har dock en hel del olika selar jag kan rekommendera och jag tror ändå mest på manducan som inte är dyrast :wink:
Min man köpte sig en ergo när Siri var liten och har slitit ut den nu på två barn. :lol: Han är inte lika lång men ganska kraftig. Han gillar det mjuka midjebältet på ergon och har dissat alla andra selar jag visat.

Har ni någon möjlighet att åka på sjalträff och prova selar, eller bor ni nära någon affär där ni kan prova ut en sele?
Greeneyes skrev:Tack för svaren!

Min man är 195 lång, begränsar det valet?

Ja, jag kan ta annan packning eftersom vi bara tar dagsturer, så det behövs inte plats för sånt.
Du kan bära i de flesta ergonomiska bärselar upp till 3-4 års ålder (16-20 kg). Eftersom din man är lång skulle jag vilja tipsa om ERGObaby Sport och Performance, vilka är speciellt framtagna för långa personer och har därför långa remmar. Fler bärselar med långa remmar är Beco och Patapum och Tuli. Det är en smakfråga vilken av dem just du och din man föredrar. Titta också gärna på denna tabell som jämför bärselar: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98, den kan förhoppningsvis vägleda dig lite i valet :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?