Trulsamin skrev:Titinea skrev:Trulsamin skrev:Moson skrev:Trulsamin skrev:Jag har suttit några timmar idag och graderat ner ett bodymönster för att kunna sy prematurkläder men jag får det inte att stämma alls
Att det blir brett på bredden kan jag förstå för prematurer är smalisar men att jag inte får till det på längden förstår jag inte, en prematur som är 40 cm lång är ju inte kortare för att den är prematur, den ÄR helt enkelt 40 cm. Men när jag mäter en prematurbody i storlek 40 här hemma mot det nedgraderade mönstret så är mönstret fortfarande ca 7 cm för långt om man mäter mot bodyn...
Hjälp??
Hur har du graderat?
Varifrån kommer mönstret, vilken storlek har det?
Varifrån kommer bodyn du jämför med, har du jämfört med flera olika?
Jag har bara fortsatt neråt i samma skala som grundmönstret som kommer från en ottobre. Jag har bara en body att jämföra med och den vet jag inte varifrån den kommer
Jag är lite hopplös tror jag 
Är inte Ottobre stora i storlekarna? Jag sydde en 50 utan sömsmån och det blev en 56?
Jo men så stora är de ju inte, inte så att det ska skilja typ 3 storlekar...
Johodå, sååååå stora är de! Jag syr oftast Ottobre-kläder i en storlek mindre än den storlek som står på storlekslappen jag syr i och i otvättat tyg = minst 3 storlekar mindre och ändå blir slutplagget i samma storlek eller rent av större än köpeplagg

.
Alla 50 och 56-plaggen jag sytt både från Ottobremönster och från "Sy kläder till barn 0-3 år"-boken har passat samtidigt som köpeplagg i stl 68

.
En av Ms favorittunikor är sydd efter mönster i stl 74 och den passar henne perfekt nu när hon har stl 92.
Alla deras modeller är inte så enorma men förvånansvärt många är. Barnen har faktiskt några vanliga tröjor sydda i otvättat tyg som är lika stora som köpetröjorna i samma storlek men hade dom varit sydda i tvättat tyg hade de varit säkert två storlekar större.
Not so much anymore..