Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av schnappi
Jag har fortfarande efter många knytningar problem med att göra ett xomslut. Det som är svårt är att få tyget runt magen att sitta åt och det blir ofta obekvämt för axlarna och jag får dra ner tyget i ryggen hela tiden. Är det någon som har tips om hur man ska gå till väga för att spänna tyget? :shock: :?:
Användarens profilbild
Av Anso
När du lägger smokingbältet kring din mage-se till att det går upp till armhålorna på dig.

Kom ihåg att barnet ska sitta som en groda men knäna lite uppdragna och med lite rundad rygg.

Och sedan när du har satt i barnet-tajta till den övre delen på smokingbältet ordentligt (annars kommer barnet att luta ut ifrån din kropp) och se även då till att det går upp emot dina armhålor. Spänn ett axelband i taget genom att dra det snett framåt/uppåt mot taket så att säga (Chaka chaka griff eller vad det heter i Hoppediz instruktionshäfte).
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=

MEN mitt i allt detta att dra åt ordentligt så får du även se till att den kant som ligger närmast din hals inte är för hårt spänd får då kan det skära in lite.
Senast redigerad av Anso den fre nov 04, 2005 06:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Nova
Anso skrev:MEN mitt i allt detta att dra åt ordentligt så får du även se till att den kant som ligger närmast din hals inte är för hårt spänd får då kan det skära in lite.
Alternativt får man en valk där så småningom och då känns inte det som ett problem längre om det skär in lite. :wink:

Chacka...
Bild
Senast redigerad av Nova den fre nov 04, 2005 06:12, redigerad totalt 1 gånger.
Av schnappi
hur spänner man nertill i smokingbältet när barnet väl sitter där? Ska hans armar vara innanför tyget eller kan man stoppa in dem senare?

Det blir ofta tajt vid axeln och kanten närmast halsen. Hur vikar man upp tyget från axlarna så att den inte behöver hänga över axlarna. Det vore bra om man kunde lyfta på armarna. :P
Användarens profilbild
Av Anso
När jag väl har lagt smokingbältet kring magen så samlar jag ihop sjalen till en hyfsat prydlig bunt/korv och lägger över vardera axeln och är noga med att låta sjalens långsidor ligga ytterst och innerst denna bunt så att jag inte tappar bort dem.

Sedan sättar jag i barnet innanför bältet. Justerar sedan smokingbältets övre kant genom att dra ordentligt i den sjalkant som ligger närmast min egen hals. Sedan tar jag tag i större delen av den yttre sjalbunten och gör det berömda Chaka Chaka för att spänna resten ordentligt. Tycker man att det i alla fall blir löst i smokingbältets nederkant så får man helt enkelt dra lite extra i den långsida som ligger ytterst på din axel.

Antingen så låter man sedan sjalen ligga som en bunt/korv på axeln eller så kan man dra i den yttre långsidan och dra ner sjaln över sina överarmar för att sedan vika den uppåt igen över sin axeln och då ligger sjalen alltså dubbel på dina axlar.

Hoppas att du får något tips men det bästa är att öva och pröva så hittar man till slut något som passar. :wink:
Av schnappi
jag har testat att dra ner tyget över axlarna för att sedan vika det dubbelt men problemet är att det korvar sig i ryggen. När jag försöker dra ut tyget i ryggen så blir det obekvämt vid axlarna och tygkanten ligger för nära halsen..... vad är det som blir fel där? :?
Användarens profilbild
Av Anso
Prova att låta tyget ligga som en prydlig bunt istället på axeln. Värt ett försök. Man kan ju också se till att själva fållen/långsidan inte är det tyget som ligger absolut närmast sin egen hals utan försöka att lossa den lite och pilla iväg den lite utåt axeln.
Har du någon chans att gå på en sjalträff eller träffa någon som är van att knyta så är det guld värt. :D
Av schnappi
jo.... jag ska iväg på sjalträff nästa onsdag.... så får de visa mig. Jag tror jag nästan har fått till det med knytningen men det är de där småknepen som jag behöver för att inte behöva knyta om allt när grabben väl sitter i. Men tack för alla tips.... ska ta och öva på ett gosedjur... lillen sover ju.. :D
Av luxia
schnappi skrev:jo.... jag ska iväg på sjalträff nästa onsdag.... så får de visa mig. Jag tror jag nästan har fått till det med knytningen men det är de där småknepen som jag behöver för att inte behöva knyta om allt när grabben väl sitter i. Men tack för alla tips.... ska ta och öva på ett gosedjur... lillen sover ju.. :D
Öva på gosedjur är inte alls dumt! Även om de inte har samma kroppsform och tyngd, så har de i alla fall tålamod så det räcker! :D
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
När jag var på knytkurs så poängterade Ingrid (BabyDesign) att man skulle bre ut tyget över ryggen ordentligt när man gör X-et på ryggen. Det är svårt att få det bra annars, inte så lätt att bre ut efteråt. Sen kan man dra ihop tyget på axlarna när man väl knutit färdigt om man vill.

Jag tror att det kan bero på mycket vilken sjal man har också, vilka egenskaper just ditt sjaltyg har. Men kanske värt ett försök :wink:

Hoppa gärna lite när du tightar åt sjalen också, det brukar underlätta (och min son tycker det blir roligare då :lol: ).
Användarens profilbild
Av Helena
Vad har du för sjal? Är det x-omslut med smokingbältet innanför du gör? Gör du x-omslut 2 med smokingbältet utanför, kan det vara lite svårt att vika upp sjalen över axlarna. För att få smokingbältet tajt med x-omslut 2 (smokingbältet utanpå) måste man ha det rätt tajt från början tycker jag.

Man tänker ju inte riktigt på hur man gör längre, så det är svårt att förklara. Men så här gör jag när jag gör x-omslut (med smokingbältet innanför):
När jag tar på mig sjalen, har jag tyget utbrett ordentligt, när jag gör korset bak, så att tyget inte blir snott. Men sedan har jag det samlat på axlarna medan jag korsar sjalen runt bebisen. Sedan drar jag ner sjalen till armbågen och viker upp. Och ser till att den inte ligger mot halsen. Jag tycker att på något vis blir det rätt proportioner, ifall jag har tyget samlat på axlarna medan jag knyter korset runt barnet, för att sedan dra ner och vika upp, men det kan ju vara inbillning också.

Sen beror det ju mycket på vilken sjal man har också, vissa är lite mjukare och där gör det inte så mycket ifall sjalen ligger mot halsen, med andra får man vara mer noga så att man inte får ont.

Känns det för hårt efteråt eller för korvigt eller för löst, så kan du ju lossa på sjalen igen och justera.
Användarens profilbild
Av Anso
Helena skrev: Jag tycker att på något vis blir det rätt proportioner, ifall jag har tyget samlat på axlarna medan jag knyter korset runt barnet, för att sedan dra ner och vika upp, men det kan ju vara inbillning också.
Instämmer.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Man kan oxå träna utan barn o försöka få det att sitta tajt på en själv som en tröja ... kan man få till det bra så brukar man kunna även dra till den med barn i oxå :lol: . Jag roade mig med det en kväll Axel blir så rastlös ... han är ju van vid att det ska gå fort !!! o då gäller det att tränat innan :lol:
Av Petra
trollmamma skrev:Man kan oxå träna utan barn o försöka få det att sitta tajt på en själv som en tröja ... kan man få till det bra så brukar man kunna även dra till den med barn i oxå :lol: . Jag roade mig med det en kväll Axel blir så rastlös ... han är ju van vid att det ska gå fort !!! o då gäller det att tränat innan :lol:
Ja vet man hur sjalen ska viras så går det mycket lättare att göra det med barn i.

Har själv gjort många knytningar utan barn i. Men nu så sitter det. Behöver inte se eller ens tänka på vad man gör längre. Finns trötta dagar man kommer på att det sitter en unge fast knuten på ryggen. Hur har den smygit sig dit. :lol:
Av schnappi
Jag har en hoppediz och jag gör oftast xomslut med smokingbältet innerst. Jag fick faktiskt till en bra knytning idag när jag handlade på Kvantum. Fast det är inte riktigt perfekt vid ryggen än men nästan... så jag ska testa att sprida ut tyget i ryggen mer innan jag korsar sjalen runt lillens ben.
Det är väl bara att fortsätta att öva framför spegeln.... :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?