Alecsandra skrev:Oh bra tips, har du något bra recept på kristyr?
Blev inte så nöjd med orchidéerna så tror inte jag lägger upp nå kort på dom :-S
Asch! Vi vill ju se ändå!

All sockerkonst är konst!
Mitt kristyrrecept är:
Med meringe powder / egg albumen / äggvitepulver.
Ovanstående tre ingredienser är alla namn på samma sak. Med äggvitepulver får du mer exakta mått och ett säkrare sätt att få samma konsistens varje gång än med äggvitan.
3 msk äggvitepulver
6 msk varmt vatten (5 msk för hård kristyr eller 5,5 för medium)
! Här använder jag halva mängden vatten och halva citron (säger man saft?) eller lime. Det fungerar bäst för mig.
600 gram florsocker
Med hushållsassistent.
Blanda äggvitepulvret med florsockret. Tillsätt vattnet och vispa alltsammans i din hushållsmaskin (7-10 minuter på låg hastighet).
Men det finns ju en uppsjö. Fördelen att göra på äggvitepulver tycker jag är enkelheten att man har mått man håller sig till så blir det densamma varje gång. Äggvitan är ju alltid olika stor.
För äggvite-kristyr har jag använt följande:Jag gör kristyr av äggvita, florsocker och lite citronsaft.
Låt en äggvita stå framme över natten (upp till 24h) innan den ska användas, (övertäckt i en skål). Då frigörs ett ämne (albumen) i äggvitan som gör att kristyren blir elastisk och det du spritsar blir hållbart.
Rör (vispa ej) i florsocker utan stärkelse genom en sikt så att det inte bildas klumpar. Ta lite i taget och rör ordentligt. Den ska röras väldigt länge, så att den slutar vara glansig och bli liksom lite matt på ytan. Någon gång under rörandet har du i en tsk citronsaft. Rätt konstistens på kristyren beror på vad du ska använda den till. T.ex. ganska fast för spritsning av fina mönster och blommor etc. och lösare för Runouts.
Det är viktigt att du använder florsocker utan stärkelse, och inte det vanliga florsockret du köper i dagligvaruhandeln. Det blir inte alls samma resultat annars. Tårtdecor har sådant florsocker och det finns säkert att köpa via andra tårtdekoreringsbutiker. Panduro har det också.
Också viktigt att du rör och inte vispar, eftersom det annars kan komma luft i kristyren och dina kreationer kan falla samman när de torkar.
Hoppas det hjälper.
/Gunilla
Och här är Tårtdecors Agnetas funderingar:
Hej!
Lite kristyrfunderingar, kanske för sent vid det här laget...
När det gäller kristyr så finns det många olika recept och idéer om hur en "riktig" kristyr skall vara. Det beror oftast på vad man först har lärt sig. Min idé om kristyr är att det blir bäst om den rörs för hand. Skall man göra kristyr på många äggvitor kan det bli lite tungt och då använder jag "vingen" till hushållsmaskinen, alternativt kan man också använda degkrokarna. Men kör den på låg hastighet.
Kristyr bör röras långsamt eftersom det då bildas långa albuminmolekyler. Kör man en kristyr på kall äggvita och full hastighet blir den inte alls lika hållbar som om man rört den långsamt.
Ju mer man arbetar med kristyr desto mer lär man känna konsistensen. Det är vanligt att man vispar i för mycket luft och då kan kristyren verka okej men det saknas ofta socker i vilket gör att den lätt säckar ihop när man skall spritsa byggda blommor som t ex rosor och liljor etc. När det gäller drop-flowers fluffar de lätt upp om det är för mycket luft i och de får inte den distinkta form som tyllen är tillverkad för.
När det gäller stärkelse så innehåller ju vanligt florsocker maltodextrin som gör att florsockret inte klumpar sig. Men stärkelsen slår sönder kristyren som antingen blir alltför rinning eller också måste man ha så mycket florsocker i kristyren så det nästan inte går att spritsa. Men visst kan man göra kristyr på vanligt florsocker - allt handlar ju om vad man vill uppnå för resultat. Och vad man har för uppfattning om hur blommor och kantspritsningar skall se ut.
Gör man kristyr på äggvitepulver så innehåller det komponenter som binder kristyren och stärkelsens inverkan blir inte lika påtaglig.