Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag ska sy en klänning till min syster. Det är ett vintagetyg vi hittat, 70-talsgrönt med oregelbundet mönster. Jag har aldrig sytt en klänning förut så jag behöver lite hjälp och kommer nog behöva mer...

http://www.tradera.com/Stuvbit-tyg-retr ... _127871729

Problemet är att mönstret vi hittat på en ärmlös klänning kräver kantband vid ärmhål och ringning. Men tyget räcker inte till det om man måste klippa det 45 grader mot trådlängden. Hur gör jag då? kan jag köpa ett grönt kantband? I satin eller bomull när klänningen inte är i något av det?

Hur tolkar jag detta? Ska trikåtyger klippas på helsnedd också?
För fasta/vävda tyger som klipps på helsnedd: 2 klänningslängder. Tänk på att om du vill göra klänningen längre än mönstret kan det bli nödvändigt att skarva klänningen, eftersom den då inte går ut på tygbredden. För färdigstickade/trikåtyger: 1 klänningslängd.
Senast redigerad av karro54 den ons maj 18, 2011 21:28, redigerad totalt 2 gång.
Kantband kan du köpa., man kan ju klippa flera kortare bitar och skarva ihop om man vill ha samma tyg som klänningen, eller räcker det ändå inte??

Vad jag förstår så verkar det som att klänningen ska klippas på snedden om tyget är vävt. Det finns det ingen bild på hur mönsterdelarna ska placeras ut på tyget som kan vara till hjälp?
stinen skrev:Kantband kan du köpa., man kan ju klippa flera kortare bitar och skarva ihop om man vill ha samma tyg som klänningen, eller räcker det ändå inte??

Vad jag förstår så verkar det som att klänningen ska klippas på snedden om tyget är vävt. Det finns det ingen bild på hur mönsterdelarna ska placeras ut på tyget som kan vara till hjälp?
Jag har inte fått hem mönstret än så då blir jag kanske klokare... Men ska kantbandet jag gör av stretchtyg klippas 45 grader mot tråden eller går det ändå? För i så fall funkar det nog.
Till det mönstret skulle i alla fall jag använda ett enfärgat kantband i någon av färgerna som finns i tyget. Bomull eller satin beroende på vilket intryck man vill att klänningen ska ha (finklänning = satinband, mer vardagsklänning = bomullsband).
Jag tycker det skulle bli snyggare än att ha mönstrade kantbant...
camsch skrev:Till det mönstret skulle i alla fall jag använda ett enfärgat kantband i någon av färgerna som finns i tyget. Bomull eller satin beroende på vilket intryck man vill att klänningen ska ha (finklänning = satinband, mer vardagsklänning = bomullsband).
Jag tycker det skulle bli snyggare än att ha mönstrade kantbant...
Ja jag får nog gå till min tygaffär och se bilka färger de har på kantband för det blir nog ändå både snyggare och enklare... :)
Av tumbler
karro54 skrev:Såhär blev den! Syrran blev nöjd och jag blev nöjd!

Bild
:love: Wow, så fin! Den påminner mig väldigt mycket om en klänning min mamma hade när jag var liten, på början av 70-talet altså. Det blev en flashback till en klänning jag inte visste att jag kom ihåg. :lol:
tumbler skrev:

Bild
:love: Wow, så fin! Den påminner mig väldigt mycket om en klänning min mamma hade när jag var liten, på början av 70-talet altså. Det blev en flashback till en klänning jag inte visste att jag kom ihåg. :lol:
Tyget är retro köpt på tradera, det skulle ju vara fullt möjligt att din mamma hade en i exakt samma tyg.

Jag har aldrig sytt vuxenkläder förut så jag blev lite förvånad över att den blev så bra!
stinen skrev:

Bild
:D Jätte fin! :vågen:
Tack! Och tack för hjälpen!
Jinxan skrev:Är den sydd på skrådden eller vad det nu än heter? Riktigt fin
Nej, den är stickad så den är stretchig åt alla håll så jag har inte sytt den på skrådden. Men om tyget varit mer stumt hade jag gjort det.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?