Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jos
Jag behöver tips om hur man kan amma i sjal. Speciellt är det när jag lagar middag, och bebis samtidigt vill äta. Helst någon väldigt snabb knytning, eftersom jag inte vill ta paus i matlagandet för att knyta. Helst vill jag inte köpa ngt nytt, utan det ät nog trikåsjalen som gäller. Eller ringsjalen? Har en Manduca också som jag använder mycket. Har läst om ngn som ammade i Manduca, men fattar inte hur det skulle gå till? Har försökt, men bebisen sitter ju alldeles för högt?

Hon som bärs är ca 2,5 mån, 4,5 kg o 56 cm. Så hon kanske är för liten för ringsjal?
Användarens profilbild
Av SCSI
nu blev min unge (som just fyllt tre månader) stadig i nacken väldigt tidigt, men det var inte förrens dess jag riktigt fattade storheten med ringsjalen.

Jag sjalammar med barnet sittande i trikåsjalen (bara att sänka krysset så att huvudet kommer tillräckligt långt ner) eller i meitai. Nu när han har lite mer styrsel funkar ringsjal oxå men det kräver att jag stoppar in huvudet på honom och det är inte så poppis. Jag bär "japanskt" i ringsjalen.

Vet inte hur manducan är konstruerad, men går den inte att släppa efter så att barnet sitter längre ner? Eller lägg henne i vagga eller nåt? det har jag gjort i MT nån gång när jag ammat...

Jag tycker dock att det funkar lite sådär att GÖRA saker samtidigt som han diar, eftersom ju mer jag rör mig ju troligare är det att han blir störd och släpper greppet. Däremot är det toppen att kunna promenera och amma samtidigt! :vågen:
Användarens profilbild
Av KATARINA
I ringsjal har jag ammat i vagga och i trikåsjal i vagga eller upprätt och ha lite längre ned än annars. I sele har man axelbanden lite lösare så att barnet kommer längre ned.
Av Jos
Tack för svar! Vi ska öva!
KATARINA skrev:I ringsjal har jag ammat i vagga och i trikåsjal i vagga eller upprätt och ha lite längre ned än annars. I sele har man axelbanden lite lösare så att barnet kommer längre ned.
Vagga i ringsjal - har du någon bild på det? Jag har aldrig sett eller testat det.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jos skrev:Vagga i ringsjal - har du någon bild på det? Jag har aldrig sett eller testat det.
Här kommer en bild...
Bild
Det är verkligen supersmidigt att amma i vagga i ringsjal :tumup:
Användarens profilbild
Av KATARINA
Scharlott skrev:
Jos skrev:Vagga i ringsjal - har du någon bild på det? Jag har aldrig sett eller testat det.
Här kommer en bild...
Bild
Det är verkligen supersmidigt att amma i vagga i ringsjal :tumup:
Tack :) Du stoppar i din bebis upprätt ovanifrån och sedan lutar du kroppen, huvudet mot sidan där ringarna inte sitter först och sedan rumpan benen och ringhållet. Justera sedan om sjalen behöver dras åt. Oftast kan det vara överkanten som är lite lös.
Användarens profilbild
Av keah
SCSI skrev:nu blev min unge (som just fyllt tre månader) stadig i nacken väldigt tidigt, men det var inte förrens dess jag riktigt fattade storheten med ringsjalen.

Jag sjalammar med barnet sittande i trikåsjalen (bara att sänka krysset så att huvudet kommer tillräckligt långt ner) eller i meitai. Nu när han har lite mer styrsel funkar ringsjal oxå men det kräver att jag stoppar in huvudet på honom och det är inte så poppis. Jag bär "japanskt" i ringsjalen.

Vet inte hur manducan är konstruerad, men går den inte att släppa efter så att barnet sitter längre ner? Eller lägg henne i vagga eller nåt? det har jag gjort i MT nån gång när jag ammat...

Jag tycker dock att det funkar lite sådär att GÖRA saker samtidigt som han diar, eftersom ju mer jag rör mig ju troligare är det att han blir störd och släpper greppet. Däremot är det toppen att kunna promenera och amma samtidigt! :vågen:
Oooh. Måste testa japanskt. :-) :notes:
Av MariaKB
Jag ammar fortfarande min 18-månaders i sjal. Jag knyter den som vanligt (på sidan eller framme) och sänker ner den lite grann/drar upp bröstet.
Av ika i rutan
Jag upplever det som mycket svårare att amma i sjal/sele när man är väldigt storbystad.
Fast jag kanske bara inte hittat rätt teknik? :hmm:
Av Jos
Och jag tycker det är svårt med mina små bröst... De går liksom inte att "dra upp bröstet" så mycket som någon föreslog. Optimalt för sjalammande borde väl vara långsmala och böjliga tuttar. :Hahaa:
Av LotusMar
Jos skrev:Och jag tycker det är svårt med mina små bröst... De går liksom inte att "dra upp bröstet" så mycket som någon föreslog. Optimalt för sjalammande borde väl vara långsmala och böjliga tuttar. :Hahaa:
:Hahaa: Jag känner mig lite träffad av bröstbeskrivningen. Jag har ganska långa bröst (vägrar säga hängbröst, jag är ju bara 24 år) och väldigt lätt att böja dem åt något håll för att hitta till munnen. Jag tycker det är smidigt att amma i manducan. Jag sänker midjebandet lite och lossar lite på axelbanden. Men också i vävd sjal med krysset på utsidan är det jättesmidigt.
Användarens profilbild
Av diddeldi
mina bröst går inte att flytta så mycket men det funkar ändå. jag släpper ut axelbanden så att barnet hamnar på rätt höjd, och lutar sen barnet mot bröstet.

ett tips jag hört för stora tunga bröst är att rulla ihop en liten tvättlapp och lägga under bröstet som stöd.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?