Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
linafelicia skrev:
melon skrev:
tk81 skrev:
ellla skrev:
tk81 skrev:börjar nu närma mig slutet på min sjal och undrar hur man maskar av på bästa sett så det blir lagom elastiskt
Jag gör oftast virkad avmaskning :tumup:
låter bra men hur gör man virkad avmaskning
Jag stickar oftast med minskning, det tycker jag blir bra elastiskt: *1rm, flytta tillbaka m, 2m tills* (Om man vill sticka det riktigt snabbt kan man sticka maskorna tillsammans i bakre maskbågen för då slipper man byta hålla på stickan efter lyftet. )
Jag gör som melon, det tycker jag blir bra. Virkad avmaskning har jag inte hör talas om tidigare och undrar också hur man gör?
Ja, antingen gör man så att man tar en virknål och stoppar in den i första maskbågen, hämtar upp tråden bakom, in i nästa maskbåge hämtar upp tråden bakom och drar den genom båda maskorna på virknålen. In genom nästa maska, hämta tråden bakom och dra igenom båda. Upprepa sista meningen tills maskorna tar slut.
Jag gör oftast med stickan och då blir det så att jag stickar två maskor, gör ett omslag på stickan och drar igenom båda, stickar en och gör ett omslag och drar igenom båda. Och så vidare.
Eller så gör jag det där omslaget varannan gång om jag vill ha det mindre löst. Men oftast på sjalar vill jag ha en lös kant.
Användarens profilbild
Av tofka
Hej alla stickfantaster! Kan jag slänga in en fråga här?

Jag har snöat in på spetssjalar, och jag har problem med att uppläggningen oftast blir alldeles för stram. Jag använder "vanlig" uppläggning över två stickor av samma storlek som jag stickar med sen. Är det bästa sättet att byta till större stickor när jag lägger upp, eller finns det nån annan teknik för uppläggning som jag borde lära mig?

Jag har gjort den här:
Bild

Och den här:
Bild

Nu ska jag göra den här:
http://www.ravelry.com/projects/reginah ... unce-shawl 8)
tofka skrev:Hej alla stickfantaster! Kan jag slänga in en fråga här?

Jag har snöat in på spetssjalar, och jag har problem med att uppläggningen oftast blir alldeles för stram. Jag använder "vanlig" uppläggning över två stickor av samma storlek som jag stickar med sen. Är det bästa sättet att byta till större stickor när jag lägger upp, eller finns det nån annan teknik för uppläggning som jag borde lära mig?
Nu vet inte jag hur du stickar sjalarna, men jag vet att MuuM hade en bra variant när man stickar från mitten av nacken som hon förklarade. Det var nåt om att lyfta första maskan på varje varv eller nåt sånt. Jag hoppas att hon kommer in och förklarar själv.

Grymt fina sjalar förresten!
Användarens profilbild
Av Mosan
Bild
Bild
Bild
När jag köpte lampfoten någon gång i höstas så sa en gubbe på bussen hem till sitt sällskap, det var den fulaste lampan jag sett. :lol: Sen dess har jag slipat och målat och såklart stickat klart skärmen. Under tiden har jag gått och spanat på diverse loppisar efter den perfekta stålställningen till skärmen. Jag har varit på väg att ge upp och bestämt mig för att måttbeställa en ny men nu i söndags dök den äntligen upp. Idag på sjalbarnssyjuntan blev den klar. Jag är så nöjd! :D
Användarens profilbild
Av MuuM
zandrama skrev:

Nu vet inte jag hur du stickar sjalarna, men jag vet att MuuM hade en bra variant när man stickar från mitten av nacken som hon förklarade. Det var nåt om att lyfta första maskan på varje varv eller nåt sånt. Jag hoppas att hon kommer in och förklarar själv.

Jättesnygga!

Jag stickade efter mönstret, och det var att lyfta första och sista maskan eller nåt. :hmm: men det var en sån där uppläggning där man börjar med tre maskor och stickar 12 varv och sen tar upp längs kanten... Allt enligt beskrivning, som sagt.
Användarens profilbild
Av sofin
Mosan skrev:Bild
Bild
Bild
När jag köpte lampfoten någon gång i höstas så sa en gubbe på bussen hem till sitt sällskap, det var den fulaste lampan jag sett. :lol: Sen dess har jag slipat och målat och såklart stickat klart skärmen. Under tiden har jag gått och spanat på diverse loppisar efter den perfekta stålställningen till skärmen. Jag har varit på väg att ge upp och bestämt mig för att måttbeställa en ny men nu i söndags dök den äntligen upp. Idag på sjalbarnssyjuntan blev den klar. Jag är så nöjd! :D
:love:
Superfin!! Bra jobbat Mosan!
Användarens profilbild
Av tofka
zandrama skrev:

Den blå var inga problem, eftersom den stickades från kant till kant, men den orangea (skiraste sjalen) blev väldigt stum i överkanten, och mitt nya projekt ska stickas i olika delar och sen ska det plockas maskor och sys ihop, så det känns extra viktigt att kanterna blir elastiska... Har för mig att det finns nåt som heter "elastisk uppläggning" eller nåt...?
Användarens profilbild
Av Mosan
zandrama skrev: Grymt fina sjalar förresten!
:iagree:
Användarens profilbild
Av Moson
Har börjat på en Pippitröja till Edith och stickat ett par varv förbi första randen. Såklart är de första två varven på randen mycket hårdare än resten eftersom jag inte stickat så med två färger förut. Kommer jag störa mig på det i all evighet och borde repa upp och göra om, eller ska jag låta det vara? :hmm:
Moson skrev:Har börjat på en Pippitröja till Edith och stickat ett par varv förbi första randen. Såklart är de första två varven på randen mycket hårdare än resten eftersom jag inte stickat så med två färger förut. Kommer jag störa mig på det i all evighet och borde repa upp och göra om, eller ska jag låta det vara? :hmm:

Jag hade repat upp.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 291

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?