Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mosan
Vi får peppa här så kommer vi snart igång igen! :tumup:
CrazyMagpie skrev:Ska precis till att lägga upp lovikka-kärleksvantar till mina vänner som gifter sig nu i vår - någon som har bra tips om hur jag ska forma dubbelvanten?

Funderar på att antingen sticka den i formen som ett hjärta där man stoppar in var sin hand i var sin båge på hjärtat eller sticka den i formen som en vanlig vante, fast utan tumma och med två "skaft" - några tips och tankar?! :D

(ja, lovikkavantar passar kanske inte så bra på våren/sommaren - men det kommer garanterat fler höstar och vintrar tänker jag... :lol: )
Jag stickade ihop ett par vanliga vantar (hoppas att det syns tydligt) då behövde jag inte modifiera nästan någonting utan det enda som behövde anpassas var avmaskningen....
Bild
Användarens profilbild
Av Edith
SaraLj skrev:
CrazyMagpie skrev:Ska precis till att lägga upp lovikka-kärleksvantar till mina vänner som gifter sig nu i vår - någon som har bra tips om hur jag ska forma dubbelvanten?

Funderar på att antingen sticka den i formen som ett hjärta där man stoppar in var sin hand i var sin båge på hjärtat eller sticka den i formen som en vanlig vante, fast utan tumma och med två "skaft" - några tips och tankar?! :D

(ja, lovikkavantar passar kanske inte så bra på våren/sommaren - men det kommer garanterat fler höstar och vintrar tänker jag... :lol: )
Jag stickade ihop ett par vanliga vantar (hoppas att det syns tydligt) då behövde jag inte modifiera nästan någonting utan det enda som behövde anpassas var avmaskningen....
Bild
Å vad smart! Och jättesnyggt! :love:
SaraLJ - Åh, vilka fina vantar! :app:
Känner lite att mina lovikkavantar ligger lite i lä där, men jag lånar gärna dubbelvanten-varianten som du gjort! :tumup:

(sen får vi se om det blir var sitt komplett par + en dubbelvante, eller bara var sin vante + dubbelvanten, beroende på hur långt garnet räcker... köpte nämligen de allra sista härvorna som butiken hade hemma... :lol:)
Jag har kommit till det breda på min babywrap (av modell dambinda med vingar :app: ) och är lite fundersam.
Det är mosstickad kant (5m) och slätstickad mitten. När man kommer till det breda står det så här:
*I samband med färgbytet görs ett kortvarv på de 5 kantmaskorna enligt följande: Sticka 5m mosstickning, ta garnet framför arbetet, lyft 1m, ta garnet bakom arbetet, sätt tillbaka maskan, vänd, sticka 5m mosstickning, sticka både omslaget och maskan genom att sticka in höger sticka nerifrån och upp i omtaget och i maskan som vanligt ohc sticka 1rm, sticka varvet ut som vanligt.
*Nästa varv med kortvarv från avigsidan; Sticka 5m mosstickning, ta garnet framför arbetet, lyft 1m, ta garnet bakom arbetet, sätt tillbaka maskan, vänd, sticka 5m mosstickning, vänd, sticka 5m mosstickning, sticka både omtaget och maskan genom att sticka in höger sticka nerifrån och upp i omtaget på baksidan av arbetet och i maskan som vanligt, sticka 1 am, sticka varvet ut som vanligt.
Färg byts var 10cm och kortvarven görs alltid i samband med det. Men varför?
Jag har fått en tidig födelsedags present (så där 3 månader bara). Syrran har fyndat garn i en butik som säljer ut pga stägning. Fick 400g bomullsgarn Bianca, kommer väl till andvändning nu när solhatts säsången stundas. Sen fick jag något helt underbart, 100g Manos Lace, 70% babyalpaca, 25% silk, 5 % casmere + ett tillhörande sjal mönster :love:
Sicken syrra man har :loving:
Användarens profilbild
Av MuuM
Juliusdotter skrev:Jag har fått en tidig födelsedags present (så där 3 månader bara). Syrran har fyndat garn i en butik som säljer ut pga stägning. Fick 400g bomullsgarn Bianca, kommer väl till andvändning nu när solhatts säsången stundas. Sen fick jag något helt underbart, 100g Manos Lace, 70% babyalpaca, 25% silk, 5 % casmere + ett tillhörande sjal mönster :love:
Sicken syrra man har :loving:
:tumup: Verkligen! Har du något bra solhattsmönster? Skulle behöva göra såna jag med.
ellla skrev:
tk81 skrev:börjar nu närma mig slutet på min sjal och undrar hur man maskar av på bästa sett så det blir lagom elastiskt
Jag gör oftast virkad avmaskning :tumup:
Hur många virkmaskor gör du per stickmaska då?

Annars kan man ju göra omslag typ mellan varannan maska om man gör vanlig stickad avmaskning. Jag gjorde omslag mellan varje maska på en sjal men den blev väldigt lös.
Användarens profilbild
Av ellla
telistant skrev:
ellla skrev:
tk81 skrev:börjar nu närma mig slutet på min sjal och undrar hur man maskar av på bästa sett så det blir lagom elastiskt
Jag gör oftast virkad avmaskning :tumup:
Hur många virkmaskor gör du per stickmaska då?

Annars kan man ju göra omslag typ mellan varannan maska om man gör vanlig stickad avmaskning. Jag gjorde omslag mellan varje maska på en sjal men den blev väldigt lös.
Varje eller varannan, beroende på hur lös jag vill ha kanten.
Det blir ju lite som att göra ett omslag..
Har ni tips på nåt riktigt mjukt garn att sticka en babymössa i? Kompisar ska få sin första här i dagarna och jag vill nog sticka en Sweet babycap till dem.

Jag har stickat två i Zauberball med det är i stickigaste laget. Ev blir det Zauberball iallafall och så får de en bomullshjälm också.
Användarens profilbild
Av ellla
telistant skrev:Har ni tips på nåt riktigt mjukt garn att sticka en babymössa i? Kompisar ska få sin första här i dagarna och jag vill nog sticka en Sweet babycap till dem.

Jag har stickat två i Zauberball med det är i stickigaste laget. Ev blir det Zauberball iallafall och så får de en bomullshjälm också.
Jaghar lite silkesgarn i lådan hemma... och lite rött malabrigo lace... Kom och kika om du vill!
ellla skrev:
telistant skrev:Har ni tips på nåt riktigt mjukt garn att sticka en babymössa i? Kompisar ska få sin första här i dagarna och jag vill nog sticka en Sweet babycap till dem.

Jaghar lite silkesgarn i lådan hemma... och lite rött malabrigo lace... Kom och kika om du vill!
Gärna! imorgon?
Användarens profilbild
Av ellla
telistant skrev:
ellla skrev:

Gärna! imorgon?
Okej! När?
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?