Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av nakum
Finns det någon här som stickat Revontuli sjal från ravelry? Jag har stora problem med att få allt att stämma i mönstret. :gaah:

Till saken hör att jag fick med ett mönster till garnet jag köpte på syfestivalen som är väldigt likt den sjalen, men inte helt identisk ser jag i diagramen, som stämmer jättebra fram till varv 16 i diagrammet eller något sådant, så jag håller på att bli rätt galen på den här sjalen nu. :wink:
nakum skrev:Finns det någon här som stickat Revontuli sjal från ravelry? Jag har stora problem med att få allt att stämma i mönstret. :gaah:

Till saken hör att jag fick med ett mönster till garnet jag köpte på syfestivalen som är väldigt likt den sjalen, men inte helt identisk ser jag i diagramen, som stämmer jättebra fram till varv 16 i diagrammet eller något sådant, så jag håller på att bli rätt galen på den här sjalen nu. :wink:
Jag håller på med den nu. Jag hade problem med första varven men sen har det rullat på. Vad är det för problem?
Användarens profilbild
Av nakum
telistant skrev:
nakum skrev:Finns det någon här som stickat Revontuli sjal från ravelry? Jag har stora problem med att få allt att stämma i mönstret. :gaah:

Jag håller på med den nu. Jag hade problem med första varven men sen har det rullat på. Vad är det för problem?
Det är väl att börja jag verkligen inte förstår hur man gör.. Det står ju att man ska lägga upp 5 maskor, sticka bara räta maskor, sedan börja på diagrammet. Men diagrammet och de två kantmaskorna man ska göra i vardera kant blir ju sammanlagt 7 maskor. Jag får det liksom inte att gå ihop. :hmm:
nakum skrev:
telistant skrev:

Det är väl att börja jag verkligen inte förstår hur man gör.. Det står ju att man ska lägga upp 5 maskor, sticka bara räta maskor, sedan börja på diagrammet. Men diagrammet och de två kantmaskorna man ska göra i vardera kant blir ju sammanlagt 7 maskor. Jag får det liksom inte att gå ihop. :hmm:
Kryssen som kantmaskor räknas inte med som i diagrammet, tolkar jag det som.
Sen i diagrammet är en ökning och en centermaska och sen ökning för diagrammet en andra gång. Förutom kantmaskorna visar diagrammet alltså bara egentligen en maska - centrummaskan, och två ökningar. Väl?
nakum skrev:
telistant skrev:

På första varvet i diagrammet har du två ökningar, en på vardera sida om mittmaskan.
Användarens profilbild
Av nakum
Hmm, det står ju inte helt hur man ska öka, så jag kanske ökar fel? :hmm: Jag ökar som jag gjorde i förra mönstret jag hade, sticka två maskor i en maska. Men man ska kanske plocka upp en maska? Isåfall förstår jag ju. Jag bara antog att det var två maskor i en maska eftersom förra mönstret, det nästan identiska, är så. :hellu:
nakum skrev:Hmm, det står ju inte helt hur man ska öka, så jag kanske ökar fel? :hmm: Jag ökar som jag gjorde i förra mönstret jag hade, sticka två maskor i en maska. Men man ska kanske plocka upp en maska? Isåfall förstår jag ju. Jag bara antog att det var två maskor i en maska eftersom förra mönstret, det nästan identiska, är så. :hellu:
Fast det spelar ju ingen roll hur du ökar, du har 5 maskor, ökar 2 = 7 maskor när du stickat första varvet.. Eller.. :hmm: Nu är jag helt förvirrad.. :D
pulibus skrev:
nakum skrev:Hmm, det står ju inte helt hur man ska öka, så jag kanske ökar fel? :hmm: Jag ökar som jag gjorde i förra mönstret jag hade, sticka två maskor i en maska. Men man ska kanske plocka upp en maska? Isåfall förstår jag ju. Jag bara antog att det var två maskor i en maska eftersom förra mönstret, det nästan identiska, är så. :hellu:
Fast det spelar ju ingen roll hur du ökar, du har 5 maskor, ökar 2 = 7 maskor när du stickat första varvet.. Eller.. :hmm: Nu är jag helt förvirrad.. :D
I det diagram jag har är det olika symboler för ökningar som lutar åt höger och vänster..
Plocka upp tråden mellan maskorna och sticka den vriden åt olika håll (minns inte, måste själv alltid googla för att få det rätt).
Kaffemoster skrev:
pulibus skrev:
I det diagram jag har är det olika symboler för ökningar som lutar åt höger och vänster..
Plocka upp tråden mellan maskorna och sticka den vriden åt olika håll (minns inte, måste själv alltid googla för att få det rätt).
Såklart, det är det ju i mitt mönster också. :duh:
Användarens profilbild
Av nakum
Kaffemoster skrev:
pulibus skrev:
Ah, jamen dåså. Då stämmer det ju. :tumup: Tack!
Var bara så fast i tänket från det andra mönstret, som förutom att se nästan precis likadant ut har exakt samma symboler i diagrammet, så jag bara fortsatte så.
Användarens profilbild
Av nakum
pulibus skrev:
Men när man ökar genom att sticka två maskor i en maska så stickar man ju samtidigt en maska, det gör man ju inte när man bara plockar upp den och stickar den. Då hade man ju behövt sticka två kantmaskor, två i en maska, mittenmaska, två i en, två kantmaskor. Då hade det varit för få maskor med bara 5.
Användarens profilbild
Av nakum
Bara för det var jag dum nog att börja kolla upp det här med vänster och högervridet... När man stickar sådana ökningar SKA man ju sticka det i en annan maska. Och då får jag ännu en gång inte ihop det. Vilken maska ska det vara? Den innersta av de två kantmaskorna? Eller ska jag strunta i det och bara plocka upp tråden mellan maskorna och öka på det viset?
Mycket mönstertjat från min sida här. :Hahaa:
nakum skrev:Bara för det var jag dum nog att börja kolla upp det här med vänster och högervridet... När man stickar sådana ökningar SKA man ju sticka det i en annan maska. Och då får jag ännu en gång inte ihop det. Vilken maska ska det vara? Den innersta av de två kantmaskorna? Eller ska jag strunta i det och bara plocka upp tråden mellan maskorna och öka på det viset?
Du plockar upp en maska mellan mittmaskan och kantmaskan på vardera sida om mittmaskan.
Här finns video på både M1R & M1L http://www.knittinghelp.com/videos/increases
Användarens profilbild
Av nakum
pulibus skrev:
nakum skrev:Bara för det var jag dum nog att börja kolla upp det här med vänster och högervridet... När man stickar sådana ökningar SKA man ju sticka det i en annan maska. Och då får jag ännu en gång inte ihop det. Vilken maska ska det vara? Den innersta av de två kantmaskorna? Eller ska jag strunta i det och bara plocka upp tråden mellan maskorna och öka på det viset?
Du plockar upp en maska mellan mittmaskan och kantmaskan på vardera sida om mittmaskan.
Här finns video på både M1R & M1L http://www.knittinghelp.com/videos/increases
Tack! Jag satt en stund och försökte inse att det faktiskt inte går att öka genom att sticka i en annan maska, och därför måste man plocka upp mellan maskorna, och då var det ju ganska enkelt egentligen, bara att jag ska surra till det. :oops: Tack! Nu tassar jag ut lite härifrån och går och stickar vidare istället. :tumup:
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?