Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cisco
Är så sugen på att sy och testa den av dessa skapelser!! De verkar så sköna och är så vackra i utformningen! Har plöjt genom trådar här på forumet och hittat Knyttets beskrivning som verkar toppen...

Men jag har aldrig burit i en mei tai, inte heller sett någon i verkligheten så har några frågor!

Finns det någon risk att barnet ramlar ut åt sidan....? På bilder är barnets huvud ju vid toppen av selen och har armarna under axelbanden på bäraren vilket ser ut att innebära en glipa med fallrisk...? Hur sitter barnet fast egentligen...?

Ni som sytt egna, hur högt har ni gjort ryggen? I förhållande till barnets längd eller passar ett standardmått de flesta..?

var hamnar barnets rumpa; är det på själva midjebandet eller på "ryggdelen"..?

Många frågor :oops:
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag kan inte svara på alla frågor men några!

Barnet hålls liksom fast genom att tyget är lite elastiskt och formar sig runt kroppen/rumpan/ryggen. När man drar åt axelbanden lagom så hamnar barnet stadigt tack vare stretchen i tyget. Många knytningar drar man dessutom banden bakåt över barnets ben på tillbakavägen, korsar och så under benen framåt igen innan man knyter, det ger extra stadighet.
Rumpan hamnar inte på midjebandet utan på sittdelen/panelen.
Jag har bara burit i meitai när dottern blev lite större, 2 år ca, och växt ur den sele vi hade då (patapum). Då skaffade jag en meitai med bredare sittdel än de flesta andra, eftersom jag tyckte det var sittbredden som hon inte var bekväm med längre. Annars har jag förstått det som vanligt att man gör en sele eller meitai längre i ryggen i stället för att anpassa den till att barnet är större.
Jag har sett knytningar där man anpassar en meitai som är lite för lång i ryggen till barnets längd genom att vika midjebandet över sitt/ryggdelen en gång, så den liksom blir invikt innanför midjebandet, och då automatiskt "en midjebandsbredd" kortare.
Andra kan säkert svara ännu bättre och komma med illustrativa länkar, jag är inte så snabb i att hitta såna, kan inte så många olika knytningar och så.
Användarens profilbild
Av Cisco
dolvis skrev:Jag kan inte svara på alla frågor men några!

Barnet hålls liksom fast genom att tyget är lite elastiskt och formar sig runt kroppen/rumpan/ryggen. När man drar åt axelbanden lagom så hamnar barnet stadigt tack vare stretchen i tyget. Många knytningar drar man dessutom banden bakåt över barnets ben på tillbakavägen, korsar och så under benen framåt igen innan man knyter, det ger extra stadighet.
Rumpan hamnar inte på midjebandet utan på sittdelen/panelen.
Jag har bara burit i meitai när dottern blev lite större, 2 år ca, och växt ur den sele vi hade då (patapum). Då skaffade jag en meitai med bredare sittdel än de flesta andra, eftersom jag tyckte det var sittbredden som hon inte var bekväm med längre. Annars har jag förstått det som vanligt att man gör en sele eller meitai längre i ryggen i stället för att anpassa den till att barnet är större.
Jag har sett knytningar där man anpassar en meitai som är lite för lång i ryggen till barnets längd genom att vika midjebandet över sitt/ryggdelen en gång, så den liksom blir invikt innanför midjebandet, och då automatiskt "en midjebandsbredd" kortare.
Andra kan säkert svara ännu bättre och komma med illustrativa länkar, jag är inte så snabb i att hitta såna, kan inte så många olika knytningar och så.
Det förklarar en del faktiskt! Har inte riktigt greppat vart rumpan hamnat förrän nu.. Trivdes du med mei tai?
Användarens profilbild
Av dolvis
Cisco skrev:Det förklarar en del faktiskt! Har inte riktigt greppat vart rumpan hamnat förrän nu.. Trivdes du med mei tai?
Ja, det gjorde jag! Jag är ingen långsjalsperson, har ej tålamod med riktiga knytningar. Mei tai var ganska smidigt och med bra avlastning :tumup: .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?