Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vet inte om jag lagt denna i rätt tråd.. hoppas det!

Min kära syster bor i Danmark och jag vill så otroligt gärna hälsa på henne! Det skulle innebära ca 6 timmars tågresa inklusive ett byte i Köpenhamn. Förmodligen skulle jag, tillsammans med min lilla 3 månaderstjej, åka själv.

Då ställs man inför några dilemman! Vågar man? Är det någon av er som har företagit sig en så lång resa med en liten knodd? Hur gör man med all packning man behöver ha med sig? Vagn? Kan ju tänkas att jag kan sjala dottern större delen av resan (om hon nu går med på det), men vagnen behöver jag ha med mig. Hur har ni gjort när ni åkt själva? Byta blöja på tåg, brukar man få plats i de små utrymmena?

Hur har era sjalbebisar betett sig på tåg? Och bytet i Köpenhamn... Ojoj, jag är inte säker på att jag vågar!!

Tar gärna emot tips och råd från er!! Tack :heart:
Jag tycker att det är en bra ålder att åka i, då vill de inte springa omkring än. :wink: Skötbord brukar finnas så det funkar fint. Jag brukar ha bäbisen i sele och väskorna i vagnen. Du kommer klara det!
Jag har åkt mycket tåg både med en o två barn från att de varit pyttebebisar.

Bor i Sundsvall, men har min familj i Göteborg vilket ger en tågresa på ca 7,5 timmar inklusive byte i Stockholm.

Jag tror det kommer gå jättebra för er! Helammar du?

Tänkte skriva lite tips jag har lärt mig men måste prioritera jobbet nu :wink: Återkommer ikväll
Jag har gjort många tågresor med S, från hon var en månad ungefär.
Jag tycker det är supersmidigt att resa med bebis på tåg. Det är liksom värre vid 1 -2 års åldern... Då måste man underhålla och sysselsätta på ett helt annat sätt.

När S var liten föredrog jag sele vid resa. (Trikåsjal hade jag ingen.)
Vagn hade jag ofta med mig. Jag brukade be någon medresenär om hjälp att lyfta på vagnen, om inte någon erbjudit sig självmant. Inga problem att få hjälp. :)
S fick sitta i selen vid på/ avstigning och packningen har jag försökt minimera till en väska + ett handbagage. (Ofta axelremsväska + mindre ryggsäck med blöjbyte, klädbyte, matsäck mm).
Visst, att byta blöja på tåg kan vara trångt, men det går det också.

Värsta tågresan S och jag gjort själva när hon var under året inkluderade 3 byten, varav ett ganska stressigt. Men det fungerade det också. Det bästa med att resa med bebis på tåg tycker jag är att S alltid sovit gott på tåget (i sjal eller sele). Det blir liksom en skön gungning. Och så kan man stå/gå lite i gången om det behövs.

Jag tror du vågar. :tumup:
Fru Fiske skrev:Jag tycker att det är en bra ålder att åka i, då vill de inte springa omkring än. :wink:
Du har en poäng där! Hon är ju relativt lätt att sysselsätta i den här åldern =)

UlleL skrev:Jag har åkt mycket tåg både med en o två barn från att de varit pyttebebisar.

Bor i Sundsvall, men har min familj i Göteborg vilket ger en tågresa på ca 7,5 timmar inklusive byte i Stockholm.

Jag tror det kommer gå jättebra för er! Helammar du?

Tänkte skriva lite tips jag har lärt mig men måste prioritera jobbet nu :wink: Återkommer ikväll
Skönt att här finns folk som är rutinerade md lite allt möjligt :tumup: Japp, jag helammar! Försökte precis amma i sjalen, tänkte att det kanske underlättar när man väl är på tåget. Men det krävs mer övning vill jag lovar! Haha, hon såg lite skojig ut där hon satt =)

Ser fram emot dina tips!! Tack 8)
ZaZi skrev:Vagn hade jag ofta med mig. Jag brukade be någon medresenär om hjälp att lyfta på vagnen, om inte någon erbjudit sig självmant. Inga problem att få hjälp.
S fick sitta i selen vid på/ avstigning och packningen har jag försökt minimera till en väska + ett handbagage. (Ofta axelremsväska + mindre ryggsäck med blöjbyte, klädbyte, matsäck mm).
Ja, folk finns det ju alltid att fråga om hjälp.. Får hoppas att folk ställer upp! Har du haft vagnen stående ute i vestibulen? Tillsammans med packning?
ZaZi skrev: Det bästa med att resa med bebis på tåg tycker jag är att S alltid sovit gott på tåget (i sjal eller sele). Det blir liksom en skön gungning. Och så kan man stå/gå lite i gången om det behövs.
Jag tänker mig också att gungningen borde göra under!
Vi bor i gbg, men har familjen i Stockholm och åkte första gången när L var runt 3 månader. Då var det först tåg, sedan byte till pendeltåg. Vi hade vagn, främst till packningen, L satt mestadels i sele. Det var dock ändå skönt med ryggsäck, så man vet att man kan ta sig fram med barn på magen, ryggsäck på ryggen och tom vagn om det skulle behövas. Om man åker x2000 är det smart att försöka få plats i vagn 6 för där finns det rullstolsutrymmen, där det ofta går att ställa vagnen, sen finns det ordentligt stor toalett med skötbord. L sov bra på tåget, särskilt sist vi åkte. Då ville hon inte längre sitta i selen och sova, men det funkade att rulla vagnen lite och sen sov hon där, med lagom gung. Det var bara attans att vi kom till Skövde så tåget stannade precis när hon sov lättsömn...
ZaZi skrev:
Vagn hade jag ofta med mig. Jag brukade be någon medresenär om hjälp att lyfta på vagnen, om inte någon erbjudit sig självmant. Inga problem att få hjälp.
Ja, folk finns det ju alltid att fråga om hjälp.. Får hoppas att folk ställer upp! Har du haft vagnen stående ute i vestibulen? Tillsammans med packning?
Folk ställer upp och hjälper till med att lyfta på och av vagnen, det är min erfarenhet. :D

På X2000 får vagnen ofta stå i vestibulen, men det som kan vara lite knixigt är att olika stationer har av/påstigning på olika sidor, så konduktören kan vilja att du flyttar vagnen (mot andra utgången) innan ett visst stopp.
På IC tåg finns oftast bättre plats för vagnar (X2000 byggdes ju som tåg för affärsresande i första hand).
Ibland vill de absolut att man fäller ihop vagnen, men ibland går det bra att ha den uppfälld. Det kan dock vara bra att räkna med att man måste fälla ihop den.
Jag åkte från Alingsås till Uppsala när M var knappt 2mån. Då hade jag dessutom fortf lyft/bärrestriktioner efter operationen, fick bara bära M. Lyckades tjata mig till assistans av SJ vid bytet i stockholm men det var ingen självklarhet. Sen var hissarna på stockholm C trasiga så det slutade med att jag iaf var tvungen att bära mer än jag borde vilket jag kände av senare samma dag. Och vi hann med nöd och näppe till tåget jag skulle ta till Uppsala och tågvärden där hade noll förståelse för att jag behövde hjälp och vägrade låta assistansen hjälpa mig på tåget mer än att lyfta på vagnen (och då menar jag lyfta på, inte få den till en plats där den kunde stå under resan, det hjäpte inte heller tågpersonalen till med utan snälla medresenärer.
Nu var det ju ingen nöjesresa vi var på utan jag skulle träffa kirurgen på Akademiska som skulle operera mig en dryg månad senare. Själva resan gick bra, M sov mestadels på sätet bredvid mig.

NÄr jag åkte en dryg månad senare gick det bättre då kunde jag bära mer själv men hade mer packning med mig så en snäll vän mötte mig i sthlm och följde med till U-a. Nu var det lite meckigare med mat under resan eftersom amingen var avslutat så det var termos med varmvatten och ersättning som gällde.
Mikaela skrev:Vi bor i gbg, men har familjen i Stockholm och åkte första gången när L var runt 3 månader. Då var det först tåg, sedan byte till pendeltåg. Vi hade vagn, främst till packningen, L satt mestadels i sele. Det var dock ändå skönt med ryggsäck, så man vet att man kan ta sig fram med barn på magen, ryggsäck på ryggen och tom vagn om det skulle behövas. Om man åker x2000 är det smart att försöka få plats i vagn 6 för där finns det rullstolsutrymmen, där det ofta går att ställa vagnen, sen finns det ordentligt stor toalett med skötbord. L sov bra på tåget, särskilt sist vi åkte. Då ville hon inte längre sitta i selen och sova, men det funkade att rulla vagnen lite och sen sov hon där, med lagom gung. Det var bara attans att vi kom till Skövde så tåget stannade precis när hon sov lättsömn...
Ryggsäck är en bra idé! Hade först planer på att ta rullväska, men det låter ju smartare att ha något som man kan slänga upp i vagnen om bebis är på magen!
ZaZi skrev:
ZaZi skrev:
Vagn hade jag ofta med mig. Jag brukade be någon medresenär om hjälp att lyfta på vagnen, om inte någon erbjudit sig självmant. Inga problem att få hjälp.
Folk ställer upp och hjälper till med att lyfta på och av vagnen, det är min erfarenhet. :D

På X2000 får vagnen ofta stå i vestibulen, men det som kan vara lite knixigt är att olika stationer har av/påstigning på olika sidor, så konduktören kan vilja att du flyttar vagnen (mot andra utgången) innan ett visst stopp.
På IC tåg finns oftast bättre plats för vagnar (X2000 byggdes ju som tåg för affärsresande i första hand).
Ibland vill de absolut att man fäller ihop vagnen, men ibland går det bra att ha den uppfälld. Det kan dock vara bra att räkna med att man måste fälla ihop den.
:tumup:

Jag jobbade på X2000 förr så jag är med på vestibulproblemet där! :) Blir tyvärr inte X2000, utan Skånetrafikens X31. Men kanske ändå ska öva på att fälla ihop vagnen samtidigt som hålla bebis!
ericah skrev:Jag åkte från Alingsås till Uppsala när M var knappt 2mån. Då hade jag dessutom fortf lyft/bärrestriktioner efter operationen, fick bara bära M. Lyckades tjata mig till assistans av SJ vid bytet i stockholm men det var ingen självklarhet. Sen var hissarna på stockholm C trasiga så det slutade med att jag iaf var tvungen att bära mer än jag borde vilket jag kände av senare samma dag. Och vi hann med nöd och näppe till tåget jag skulle ta till Uppsala och tågvärden där hade noll förståelse för att jag behövde hjälp och vägrade låta assistansen hjälpa mig på tåget mer än att lyfta på vagnen (och då menar jag lyfta på, inte få den till en plats där den kunde stå under resan, det hjäpte inte heller tågpersonalen till med utan snälla medresenärer.
Nu var det ju ingen nöjesresa vi var på utan jag skulle träffa kirurgen på Akademiska som skulle operera mig en dryg månad senare. Själva resan gick bra, M sov mestadels på sätet bredvid mig.

NÄr jag åkte en dryg månad senare gick det bättre då kunde jag bära mer själv men hade mer packning med mig så en snäll vän mötte mig i sthlm och följde med till U-a. Nu var det lite meckigare med mat under resan eftersom amingen var avslutat så det var termos med varmvatten och ersättning som gällde.
Det låter tufft! Det är synd att man ska behöva tjata till sig hjälp när man behöver! Jag var själv tågvärd på x2000, och minns att vi inte skulle vara skadeförsäkrade om vi skulle skada oss om vi hjälpte någon att lyfta väska eller vagn... Lite dumt, men jag gjorde det oftast inte heller :? Det berodde iofs delvis på att min rygg redan är lite knasig.. Däremot brukade jag be någon resenär att hjälpa till om jag såg att någon behövde hjälp.
Jag har åkt många gånger mellan Stockholm och Malmö. Från att V var två månader och upp till nu.
Tycker att det har gått supersmidigt varje gång. Bäst tycker jag att det är att boka plats i vagn 6. Där finns det bra utrymme för eventuell vagn. Stor toalett med skötbord. Och mindre förbipasserande eftersom det är den sista (eller första) vagnen.
Egentligen är det lättare utan vagn, så man kan ta sig upp på tåget lätt själv. Men å andra sidan är det lätt att få hjälp att bära upp den. Ibland blir det helt fullt med bagage och vagnar, men då brukar de flesta hjälpas åt att stuva om.

Min son, som inte gillat vagn eller att man sitter ned när han sover, sover gott på tåget.
Jag har alltid beställt ett eget säte till honom, och där kan man ställa vagninsatsen och sätta ner barnet en stund.
*Tåg är toppen att åka med småbarn! :tumup: Vi gillar det fortfarande och tycker att det är det smidigaste sättet att resa. Jag har oftast med vagn när jag åker + sele/sjal. Sele är toppen på tåget, då man inte alltid har utrymmet som kan krävas med sjal. Jag brukar ha R i sele, väska i vagnen + ryggsäck.
*Toaletterna får man plats att byta blöja på även om det inte direkt är jättestort utrymme. Jag gillar att ha en liten skötväska/handväska med de viktigaste sakerna i för att ha plats när vi kör ombyten (eller jag gjorde det när R var mindre).
*Köpa plats till bebisen rekomenderas varmt, det är inte kul att trängas med någon som sitter bredvid en och brer ut sig.
De flesta gånger får man bra hjälp på tåget, men jag har även dålig erfarenhet av det. Tex så har jag upplevt hur man tar sig ur tåg med pyttebebis + oväckbar 3,5åring + stor tung väska o alla låtsats inte höra när jag bad om hjälp. Men det är ett undantag. Oftast får man hjälp.

Mina åka tåg tips med barn:
* Tiden. Fundera på när på dygnet bebis skulle tycka bäst om att åka. Jag tex brukar se till att vi äter lunch eller middag i stockholm alternativt åker vid 5 på morgonen.

* Ha med eget fika. Kanske Inte nödvändigt med en lite bebis. Men med fler barn är det skönt att slippa styra barn o balansera mat o kaffe från reasturangvagnen genom tåget

* undvik att ha med vagn. De gånger jag har haft vagn med har jag varit helt slut när jag kommit fram. Jag brukar låna vagn av kompisar.

* öva att gå på toa med bebis i sele/sjal. ;-)

* Väskor. Ryggsäck eller rullväska spelar ingen större roll men jag föredrar en väska framför flera mindre. En stor väska + en liten med det som behövs under resan.

Det är vad jag kan komma på nu
Jag har åkt själv med bebis i den åldern. Efter några resor kom jag dessutom på att en extra sittplats för barn under två tror jag det är, kostade typ tio kronor :tumup:
Och som tidigare sagts så är vagn 6 bäst om man åker X2000.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?