Ketronya skrev:
Jag har båda garnerna i samma hand, men det ena garnet lite längre upp på pekfingret och det andra lite längre ner än vanligt, då funkar det bra tycker jag
Jag kommer aldrig kunna vänja mig vid att ha ett garn i vardera hand, känns jättekonstigt tycker jag, därför fungerar det här bäst för mig!
Det man inte får glömma är att dra lite i maskorna efter lite längre partier med den ena färgen, så att det garn som löper på baksidan inte blir för spänt. Och om man stickar lite längre partier med en färg bör man åtminstone var femte maska vrida det andra garnet om så att det inte blir för långa lösa trådar på baksidan.
Hoppas du hänger med på hur jag menar 
Jag har provat att ha båda garnerna i en hand, så som första drops-instruktionsvideon visar. Det är nog den enda filmen i ämnet jag har sett när jag tänker efter. Men det GÅR inte. Jag kan inte hålla en tråd så långt ner på fingret som nedanför knogen, de glider ihop och hamnar jämte varandra, alternativt att den ena tråden är omöjligt att hålla spänd vilket leder till att pekfingret blir rakare och rakare och tills slut brakar det ihop.
Sen får jag så klart inte ihop det med hur spända trådarna är, men det känns mer som något man behöver öva sig fram till, precis som att få aviga maskor lika hårda som jämna vid slätstickning.
Den andra dropsvideon, med trådarna hängandes, kändes segt som sirap, det har jag nog inte tålamod till haha. Att hålla en tråd i varje hand får jag väl testa, känns som att det är lite knepigt.
Men det är väl bara till att övaövaöva. Fast det är tråååååkigt att inte få börja direkt! (säger hon som aldrig gjort en provlapp i hela sitt liv)