Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaGrodan
Hej hej!

Jag har två "stora" pojkar på lite drygt 3 år respektive snart 2 år. För tillfället bär jag huvudsakligen vår yngsta i en boba som jag är väldigt nöjd med och som vi haft ett bra tag. Nu är jag lite småsugen på något nytt, men vet inte om jag bara är "dum". Är lite sugen på oh snapens breda sittyta och när jag stötte på Wompats toddler så blev jag lite halvförälskad. Jag är kluven av olika orsaker. Är det någon som provat dessa? Jag är väl framför allt intresserad av hur de sitter på en liten person. Jag är liten på alla håll och kanter och har haft svårt att hitta bärselar som sitter riktigt bra.....boban gör det.

Tacksam för lite input :-)
Användarens profilbild
Av June
Länkar till två andra trådar där de diskuterar Oh snap och Wompat, http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=181940 och http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=179371
Av LillaGrodan
June skrev:Länkar till två andra trådar där de diskuterar Oh snap och Wompat, http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=181940 och http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=179371
Tack, har frågat i en av dem , men har inte fått svar :( .
Av sjaltokan
Jag har snabbprovbruit i wompat

Min uppfattning som jag delar med Kvarnvik var att den vadderade delen av midjebältet var ganska kort och kanske lite klent vadderat för riktigt stora barn, den borde passa en nätt person bra, likaså var det inte vadderat speciellt långt på axelbanden så den borde gå att dra ihop ganska mycket.

Min stora 9-månaders satt som en smäck i babyvarianten, jag tycker den kändes stabil och bra, den finns ju i en toddler variant också, vet dock inte om det bara är ryggpanelen som skiljer dem åt.

Jag skulle rekommendera wompat till större barn (9-månader eller äldre)

Oh snap ska jag förhoppningsvis få prova första helgen i april :tumup:
Av LillaGrodan
thowida skrev:Jag har snabbprovbruit i wompat

Min uppfattning som jag delar med Kvarnvik var att den vadderade delen av midjebältet var ganska kort och kanske lite klent vadderat för riktigt stora barn, den borde passa en nätt person bra, likaså var det inte vadderat speciellt långt på axelbanden så den borde gå att dra ihop ganska mycket.

Min stora 9-månaders satt som en smäck i babyvarianten, jag tycker den kändes stabil och bra, den finns ju i en toddler variant också, vet dock inte om det bara är ryggpanelen som skiljer dem åt.

Jag skulle rekommendera wompat till större barn (9-månader eller äldre)

Oh snap ska jag förhoppningsvis få prova första helgen i april :tumup:
Vad glad jag blev över svar :-)

Jag har egentligen alltid varit lite småsugen på oh snap, men när min yngsta behövde något rejälare än AP:n och inte längre hade tid att bli uppknuten i sjal på ryggen så var han så liten att han sov väldigt mycket på bärandes fot, så då var boban bästa alternativet.....bra huvudstöd och dessutom kunde jag prova den. Nu sover han egentligen aldrig när jag bär längre och fotstöden på boban använder vi inte heller för han tar spjärn och då tänker jag lite på att bredare sittyta kanske vore käckt.......+ att jag är sugen på något nytt bara sådär lite onödigt :-). Wompats toddler tror jag hade en ännu bredare sittyta än oh snap......får dubbelkolla det. Såg i en annan tråd att någon hade både boban och oh snap men oftast valde boban......har inte fått svar på varför. Det viktiga är ju att man kan dra åt ordentligt också då jag är liten. Helt värdelöst avlastningsmässigt annars.....

Om du ska testa oh snap snart så kanske du kan sprida lite erfarenheter åt mitt håll :-).
Av LillaGrodan
Ingen som vet hur oh snap sitter på en liten bärare......eller wompat toddler?
Användarens profilbild
Av Droppen
har missat denna tråd!

hinner inte testa nu men senare kan jag kolla hur jag tror den kan passa en mindre bärare. :D
Användarens profilbild
Av tweed
Om man behöver längre vaddering i wompaten kan man säkert be om det, de sys upp efter beställning, jag hade önskemål om dominerande färgskala på min och det var inga som helst problem.
Thowida har svarat bra om wompaten i övrigt, fast jag provade med min 4 månaders igen igår och då satt han riktigt bra, så jag tror att det kommer funka riktigt bra om någon månad. I min bildtråd finns ju bilder med min snart treåring i samma sele också, hon sitter helt ok i den hon också. Ska jag tänka om wompat till lite större barn så är det nog att den kanske är lite för mjuk i midjebältet, känns som att det kan knöla ihop sig när man har ett tungt barn i den. Sen tycker jag att det är lite synd att huvan är så stor och inte går att fälla in, för den döljer ju hela ryggpanelen på selen :?
Användarens profilbild
Av Droppen
jag tycker det är svårt att säga hur den skulle sitta på en mindre bärare...är själv typ normalbyggd och jag kan verkligen tajta till den mer än jag behöver. men funderar på om det finns risk att den upplevs som bylsig då den är rätt välvadderad. :hmm:
Av LillaGrodan
Åh, vad trevlig med fler svar :app:

På boban drar jag åt höftbältet så mycket det går och mäter jag så blir det cirka 70 cm. Problemet är ju att jag är kort också - 1.60 - sitter här och känner mig lite halvförvirrad över hur jag ska mäta.....(???)......går ju inte enbart att mäta axelbanden för det beror ju på hur högt/lågt de är fästa på sidan av ryggpanelen......någon klok?

Önskar jag kunde prova........tja, är vadderingen för klen på wompaten för "klen" för ett större barn så är det ju inget vidare.......men är det samma på de olika varianterna? Toddlern är ju tänkt för barn från 2-4 år.......

Får kanske ta kontakt med företaget.....

Kanske bättre med en oh snap......eller helt enkelt fortsätta med boban.... :?
Användarens profilbild
Av Lindajv
Hej! Hoppar in lite.. Har absolut inget att komma med vad gäller någon av selarna. Däremot såg jag att du hade en Boba Lilla grodan. Jag är lite sugen på den. Jag har en pojke på två och ett halvt och en snart åttamånaders. Hur gammal var din yngsta när ni började bära med den? Hur tycker du att midjebältet och axelbanden är i förhållande till Angelpack (för visst bar du i den först?). Orkar du svara blir jag glad!
Av LillaGrodan
Lindajv skrev:Hej! Hoppar in lite.. Har absolut inget att komma med vad gäller någon av selarna. Däremot såg jag att du hade en Boba Lilla grodan. Jag är lite sugen på den. Jag har en pojke på två och ett halvt och en snart åttamånaders. Hur gammal var din yngsta när ni började bära med den? Hur tycker du att midjebältet och axelbanden är i förhållande till Angelpack (för visst bar du i den först?). Orkar du svara blir jag glad!
Min yngsta var cirka året....strex innan om jag inte missminns mig. Ganska säker på att den fungerat fint när han var 8 månader också. Vet andra här inne som haft den från 7 månader. Avlastar väldigt mycket bättre än angelpacken. Både axelbanden och midjebältet är kraftigare så den är ju mer anpassad för att tyngre barn. Allt går att dra åt mer också om man är liten som jag. Jag tycker som sagt att det är väldigt stor skillnad avlastningsmässigt. Vad som kan tänkas negativt med Boban.....ja, om man är kort som jag så kan det vara lite småjobbigt att knäppa spännet bakom nacken eftersom det finns en "spärr" så att man inte kan flytta nackspännet hur högt som helst upp mot nacken längst axelbanden......om du förstår vad jag menar. jag har fått lossa rejält och sedan dra åt efter knäppning. Eftersom min yngsta var så pass "stor" så har det huvudsakligen blivit ryggbärande så det har inte varit något större "problem". Kanske hade retat mig lite på det annars......eller så hade man fått i bra teknik.......men den är urskön att bära i.....tycker jag :-).
Användarens profilbild
Av Lindajv
LillaGrodan skrev:
Lindajv skrev:Hej! Hoppar in lite.. Har absolut inget att komma med vad gäller någon av selarna. Däremot såg jag att du hade en Boba Lilla grodan. Jag är lite sugen på den. Jag har en pojke på två och ett halvt och en snart åttamånaders. Hur gammal var din yngsta när ni började bära med den? Hur tycker du att midjebältet och axelbanden är i förhållande till Angelpack (för visst bar du i den först?). Orkar du svara blir jag glad!
Min yngsta var cirka året....strex innan om jag inte missminns mig. Ganska säker på att den fungerat fint när han var 8 månader också. Vet andra här inne som haft den från 7 månader. Avlastar väldigt mycket bättre än angelpacken. Både axelbanden och midjebältet är kraftigare så den är ju mer anpassad för att tyngre barn. Allt går att dra åt mer också om man är liten som jag. Jag tycker som sagt att det är väldigt stor skillnad avlastningsmässigt. Vad som kan tänkas negativt med Boban.....ja, om man är kort som jag så kan det vara lite småjobbigt att knäppa spännet bakom nacken eftersom det finns en "spärr" så att man inte kan flytta nackspännet hur högt som helst upp mot nacken längst axelbanden......om du förstår vad jag menar. jag har fått lossa rejält och sedan dra åt efter knäppning. Eftersom min yngsta var så pass "stor" så har det huvudsakligen blivit ryggbärande så det har inte varit något större "problem". Kanske hade retat mig lite på det annars......eller så hade man fått i bra teknik.......men den är urskön att bära i.....tycker jag :-).
Hmm, låter nästan som att jag måste investera i en :lol: . Min lilla är rätt så tung och Becon jag har nu har rätt lite vaddering. Kan man korsa axelbanden när man bär på magen?
Av LillaGrodan
Lindajv skrev:
LillaGrodan skrev:
Hmm, låter nästan som att jag måste investera i en :lol: . Min lilla är rätt så tung och Becon jag har nu har rätt lite vaddering. Kan man korsa axelbanden när man bär på magen?
Det är inte tänkt att man ska göra det. Axelbanden är inte helt raka utan något svängda för att sitta bättre, så det blir nog konstigt om man korsar......
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?