Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en ringsjal sydd av en Indio med lin, vet inte den exakta fördelningen men antar att den är i bomull/lin. Det är en Marble Gray för de som vet hur den ser ut.

Eller förresten, så här ser den ut:
Bild

Jag är sugen på att färga den men vet inte om jag vågar. Är det något särskilt att tänka på då det är lin i den? Hur påverkar det färgningen?
Och kan jag färga med ringarna i? Kan dom bli förstörda? Jag orkar inte ta bort dom och sy dit dom igen efteråt, då får det nog vara.

Någon som har några råd?

EDIT:
Resultatet:

Bild
Senast redigerad av millla den fre apr 08, 2011 18:59, redigerad totalt 3 gång.
Det är möjligt att bomullen och linet tar åt sig färgen lite olika, men inte mer än att den inte skulle gå att färga. Hur det funkar med ringarna vet jag inte (jag hade nog sprättat och sytt om, iaf om det är en hemsydd sjal, bara för att vara på den säkra sidan, och det brukar gå rätt fort) men med tanke på att folk färgat hela selar utan problem så borde det väl funka att färga med ringarna på?
Risken är väl dock att det skrammlar rätt bra i trumman, för att trä in ringarna i sjalen och trä över en strumpa eller två känns inte som nån bra idé om du vill få färgen snygg... :hmm:
Tror du att resultatet blir flammigt eller att ojämnheten i färgen följer mönstret? För om mönstret skulle bli mer framträdande så är det positivt tycker jag. Flammigt däremot vill jag inte ha.
spännande! :D

jag tror så här:
om du blöter ordentligt innan så bör det inte bli flammigt. beroende på hur materialen är fördelade i varp och väft kan det möjligen bli en aning mer kontrast i mönstret.

ringarna är jag lite osäker på, jag skulle nog också ta loss och sy fast igen. eller kan man typ tejpa eller linda dem på nåt sätt kanske? det borde väl gå bra att lägga hela ringsjalen i en rymlig tvättpåse?
Jag får väl kolla lite närmare på hur den är sydd och kanske ta bort ringarna...

Har ni något förslag på vilken färg som skulle kunna bli snygg? :D
Nu har jag köpt färg, Herdins Plommon blev det. Nu börjar jag dock tveka om vilken sjal jag egentligen ska färga. Jag har ju en Marble Gray och en Kisel och dom är ju rätt lika. Undrar vilken av dom som kommer att behålla mest kontrast i mönstret efter färgning...?
Av sjaltokan
millla skrev:Nu har jag köpt färg, Herdins Plommon blev det. Nu börjar jag dock tveka om vilken sjal jag egentligen ska färga. Jag har ju en Marble Gray och en Kisel och dom är ju rätt lika. Undrar vilken av dom som kommer att behålla mest kontrast i mönstret efter färgning...?
troligen kommer båda te sig ganska enfärgade eftersom du valt en såpass mörk färg.
thowida skrev:
millla skrev:Nu har jag köpt färg, Herdins Plommon blev det. Nu börjar jag dock tveka om vilken sjal jag egentligen ska färga. Jag har ju en Marble Gray och en Kisel och dom är ju rätt lika. Undrar vilken av dom som kommer att behålla mest kontrast i mönstret efter färgning...?
troligen kommer båda te sig ganska enfärgade eftersom du valt en såpass mörk färg.
Men jag tänkte halvera mängden färg för att få en ljusare nyans.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?