Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
Här hemma sa jag: Bär! Och min sambo bar :rodna: Sen föredrar han ergon och jag sjal men det kan jag stå ut med, bara han bär! Till saken hör att vi har barn tätt och vägrade skaffa tvillingvagn...
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
Orkar inte citera och hålla på ;) men till er som tycker att det inte gör något att B får ligga på sängen lite... Saken är den att då blir det att ligga i sängen mest hela tiden.

Tack alla svar :)
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
medlawg skrev:Ok, det verkar som att jag är lite fel person att svara eftersom jag har svårt att se ett problem i att barnet får ligga på sängen medan man borstar tänderna, förutsatt att det inte är ledset. Men vi har alla olika sätt att se på saken.

Vad gäller det praktiska, Hur gammalt är barnet? Kan det funka att bära på höften eller ryggen så att han slipper trycket mot magen? Eller så får ni väl komma överrens om att han tar en större del av hushållssysslorna om du tar mer tid med barnet, så du kan sitta bekvämt och spara ryggen och inte göra allt bärandes.
B är 4 månader. Min sambo testar just nu att bära på ryggen. Ska fråga honom sedan :)
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
Emma_oh skrev:Min make vägrade sjal i början och vi hade ingen sele än. Det gick inte att prata sig till att han skulle prova.
Sen en dag så var krypet ledsen och kunde inte somna. Då sa jag att jag knyter upp henne så somnar hon. Då tittade min man på mig med valpögon och sa "näe jag vill ha henne, du får hjälpa mig med sjalen". Sagt och gjort. 5 min senare tittade min man in i sovrummet med en sovande bebis på magen och viskade: "ok då det här var jättemysigt"...
Det är kanske inte till så mycket hjälp i ditt fall men det kanske finns något korn i det du kan använda? Kanske kan din make prova ut en sjal eller en annan sele som han trivs bättre i?
Numer bär min make mest i manduca både inomhus och utomhus. Vagnen har stått övergiven i förrådet hela vintern.

Kanske kan ni hitta en knut som passar din man lite bättre? eller en sele som han gillar mer?
Hoppas min sambo kommer säga likadant någon gång. Han kanske bara måste vänja sig.

Ja, kanske får punga ut med en till bärsele, som bara han väljer... Sjal tror jag inte han vill ha :)
Av medlawg
EmelieNJ skrev:
medlawg skrev:Ok, det verkar som att jag är lite fel person att svara eftersom jag har svårt att se ett problem i att barnet får ligga på sängen medan man borstar tänderna, förutsatt att det inte är ledset. Men vi har alla olika sätt att se på saken.

Vad gäller det praktiska, Hur gammalt är barnet? Kan det funka att bära på höften eller ryggen så att han slipper trycket mot magen? Eller så får ni väl komma överrens om att han tar en större del av hushållssysslorna om du tar mer tid med barnet, så du kan sitta bekvämt och spara ryggen och inte göra allt bärandes.
B är 4 månader. Min sambo testar just nu att bära på ryggen. Ska fråga honom sedan :)
Hoppas det funkar! Att jag tyckte det var ok att barnet ligger på sängen var för att du skrev att det var "för att hämta något snabbt eller borsta tänderna". Blir det mest hela tiden kan jag mer se att du inte tycker det är ok.
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
Lindajv skrev:
EmelieNJ skrev:
Lindajv skrev: Vad bär du i när du blir trött? Jag vet att det är många här inne som har män som bär mycket och de kanske har bra tips och råd?
Jag bär i en Beci Gemini. Den är okej men nackstödet åker bak hela tiden för att spännena inte är av särskilt bra kvalite. Har nämnt det till Eden Baby som jag köpte från, få se om de tar tag i det snart! Än har inget hänt.

Ja, hade varit kul att höra från männen vad som gjorde dem frälsta!
Jag hade en Beco gemini först och den var guld värd i början när sonen var liten och var ovillig att bäras i sjal. Dock tyckte jag aldrig att den var lika skön att bära i som mina andra ergonomiska selar, så vi sålde den när sonen vuxit till sig lite. Tyckte heller inte att huvudstödet var optimalt. Nu när jag bär sonen i en Beco 4th eller Pikkolo orkar jag mycket mer. Har din man provat fler selar än Gemini? Eller känns trycket över magen med vad han än bär med?
Nej, han har inte provat några andra selar. Så trycket över magen vet jag inte vad det beror på tyvärr. Han får nog prova några andra selar :)
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
medlawg skrev:
EmelieNJ skrev:

Hoppas det funkar! Att jag tyckte det var ok att barnet ligger på sängen var för att du skrev att det var "för att hämta något snabbt eller borsta tänderna". Blir det mest hela tiden kan jag mer se att du inte tycker det är ok.

Nja, han tyckte att bära på rygg var jobbigt. Han säger att han är rädd för att klämma B, att B får det för tajt, men det är ju de som gör att det känns mer stabilt. Han vet att han inte klämmer honom, men det är hans känsla. Synd.

Hehe, förstår. Det jag menade var att han gärna lägger B på sängen medans hans ska göra "snabba" saker, men att det då blir mer och mer och tillslut så ligger B alldeles för länge enligt mig :)
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
UWO skrev:Min man fick köpa en sele han själv ville ha (vilket blev en som jag helst inte bär i, men det får man ju ta ;) och bär jag i den får jag tusen stirrande blickar, typ)

Sen håller jag med om att man inte måste bära hela tiden. Jag tror barn kan må gott av att ändra ställning och ligga på en säng ibland också. Så länge de är med på det. :heart:
Hehe, vilken sele är det han använder då?
Användarens profilbild
Av dolvis
EmelieNJ skrev:
dolvis skrev: Tror det kommer ändra sig lite med nästa barn faktiskt....
:
Varför tror du det kommer ändra sig till nästa barn? :)
Lite svårt att säga, en känsla jag har mest. Jag tror att via mitt myckna sjalbarnssurfande har maken liksom blivit lite mer hjärntvättad under de senaste två åren, trots att vi inte burit så himla mycket senaste året. Och så sista året vi bar mkt blev han rent ergonomiskt vän med mei-taien även om han fortfarande behövde hjälp att knyta. Han kommer nog att se det som lite mer naturligt att krångla in barnet i en sjal eller sele än han gjorde med första.
:wink:
Användarens profilbild
Av Mårbacka
Emma_oh skrev:Min make vägrade sjal i början och vi hade ingen sele än. Det gick inte att prata sig till att han skulle prova.
Sen en dag så var krypet ledsen och kunde inte somna. Då sa jag att jag knyter upp henne så somnar hon. Då tittade min man på mig med valpögon och sa "näe jag vill ha henne, du får hjälpa mig med sjalen". Sagt och gjort. 5 min senare tittade min man in i sovrummet med en sovande bebis på magen och viskade: "ok då det här var jättemysigt"...
Det är kanske inte till så mycket hjälp i ditt fall men det kanske finns något korn i det du kan använda? Kanske kan din make prova ut en sjal eller en annan sele som han trivs bättre i?
Numer bär min make mest i manduca både inomhus och utomhus. Vagnen har stått övergiven i förrådet hela vintern.

Kanske kan ni hitta en knut som passar din man lite bättre? eller en sele som han gillar mer?
:loving: :loving: :loving:

Så länge bebisen inte är missnöjd låter jag gubben bära som han vill. Han har burit båda gossarna i trikåsjal när de var små, men det verkar vara stopp vid vävd sjal. Ute väljer han manducan men inne bär han i famnen och det funkar att söva lillfis så, även om jag tycker att det ser vansinnigt tungt ut.
Användarens profilbild
Av emindy
Sambon lärde sig meitaien och trivs med den. Men han bär bara på magen, aldrig på ryggen. Och han har inte tyckt om varken trikåsjal eller vävd sjal. Sele har vi inte ens provat. Han ville ha enkelt och smidigt och bebis somnade inte enkelt i vagnen så det var inte så mycket att fundera på.

Och jag håller med de andra, om bebis trivs med att ligga själv och ändå bärs en del av tiden så tror inte jag att det är skadligt för den. Det går ju inte att bestämma precis allt när man är två om bebis, då blir du ju ensam om allt ansvar istället och det är väl inte det du vill?
Argumentera för din sak, förklara varför du tycker att det är viktigt men låt honom sedan göra sina egna val.
Användarens profilbild
Av Bebile74
EmelieNJ skrev:
Bebile74 skrev:När vi väntade vårt första barn sa min man att han inte ville bära bebisen i nåt bärdon men gärna i famnen och sedan dess har jag inte pratat om det med honom Han gör det på sitt sätt jag gör det på mitt det funkar för båda. Det är inte alla män som vill bära i sjal/sele. Idag har vi två barn tillsammans och det funkar bra han föredrar bära i famnen och nu när dem har blivit lite större på axlarna mina barn älskar det :loving:
Men när alla hushållssysslor måste göras då? Din sambo måste väl ha händerna fria då? Eller blir det mer du som både bär och tar hand om hushållet?

Ja det är jag som tar hand om hemmet barnen inköp och lite mer. Min man har haft egenföretag som han jobbade sju dagar i veckan från 8 till 21-22 på kvällen så han har inte kunnat hjälpa mig och jag har inte kunnat hjälpa honom.
Vi sålde restaurangen slutet av förra månaden och han har varit hemma i en hel vecka nu 8) Nu har han mera tid för mig och för sina barn :vågen: och för hemmet men nu är barnen stora och behöver inte bäras hemma så mycket
Användarens profilbild
Av Scharlott
EmelieNJ skrev:

Hoppas min sambo kommer säga likadant någon gång. Han kanske bara måste vänja sig.

Ja, kanske får punga ut med en till bärsele, som bara han väljer... Sjal tror jag inte han vill ha :)
Det är mycket möjligt att en annan bärsele passar honom bättre än Beco Gemini. Här finns en jämförande tabell som visar mått samt egenskaper för många av de bärselar som finns: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
Dessutom svar på de vanligaste frågorna som man kan ha i valet av bärsele. Visa gärna för sambon :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?