Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av NannaW
Nu är min tjej strax över 4 månader och 7 kilo. en stadig tjej! =)

hittills bara burit på magen och det funkar ju. men en gång satte vi upp henne på ryggen i selen och OJ vad lätt det kändes. som att hon inte fanns. dock vart hon jätte sur (kan berott på yttre omständigheter!) så hon fick åka ner igen! sen har jag inte provat, för känns ju inte som nån ide att ha henne där om man inte kan få upp och ner henne själv...

så hur ska jag våga bära henne på ryggen? är det lite tidigt kanske....?
sjal eller sele (ergo)... vilken knytning om sjal?

får väl prova mig fram lite genom youtube filmer och så... men ändå, tips alltid välkomna!
Användarens profilbild
Av hillalilla
Jag provade också på ryggen när dottern var 4 mån, men det kändes alldeles för läskigt och även om hon var stadig så räckte det inte. När hon kunde sitta själv så kunde jag hissa upp henne på ryggen, sittandes på/i sjalen, när hon satt bakom mig i soffan, och knyta henne i ryggsäck. Att kasta henne över axeln eller greja runt höften kändes inte tillräckligt säkert, men långsamt hissande kändes okej. I början fick min sambo stå bredvid och hålla en hand på henne medan jag knöt, men nu vågar jag mig på att knyta upp henne själv om jag står vid ett mjukt underlag. Spegel är en bra grej så att man ser vad man gör.
Skaffa fula halsband med träpärlor eller häng nån leksak på ett nyckelband så finns det underhållning för barnet på ryggen.
Användarens profilbild
Av verre
det går, issa var nog om jag minns rätt 2 månader. jag fick öva lite och jag hade henne korta stunder till att börja med..

men bära i kanga kanske är bäst..

öva öva öva i sängen eller där det finns spegel, och ha mjukmadrass eller liknande..

eller sjalträff och få lite tips..
eller komma hem till någon och öva och se på när någon sätter upp sitt barn.. eller så...
Av NannaW
hillalilla skrev:Jag provade också på ryggen när dottern var 4 mån, men det kändes alldeles för läskigt och även om hon var stadig så räckte det inte. När hon kunde sitta själv så kunde jag hissa upp henne på ryggen, sittandes på/i sjalen, när hon satt bakom mig i soffan, och knyta henne i ryggsäck. Att kasta henne över axeln eller greja runt höften kändes inte tillräckligt säkert, men långsamt hissande kändes okej. I början fick min sambo stå bredvid och hålla en hand på henne medan jag knöt, men nu vågar jag mig på att knyta upp henne själv om jag står vid ett mjukt underlag. Spegel är en bra grej så att man ser vad man gör.
Skaffa fula halsband med träpärlor eller häng nån leksak på ett nyckelband så finns det underhållning för barnet på ryggen.
hm, kanske får vänta lite då. nu känns det som jag skulle kunna ha henne på ryggen om nån sätter dit henne och att man har nån med sig som kan kolla att allt är okej och så.
fast, verkar ändå lite svårt att ha henne på ryggen nu i kylan om man inte har nån bärjacka. så avvaktar kanske till sommaren, fast kan ju vara bra att övaa.... =)
Av NannaW
verre skrev:det går, issa var nog om jag minns rätt 2 månader. jag fick öva lite och jag hade henne korta stunder till att börja med..

men bära i kanga kanske är bäst..

öva öva öva i sängen eller där det finns spegel, och ha mjukmadrass eller liknande..

eller sjalträff och få lite tips..
eller komma hem till någon och öva och se på när någon sätter upp sitt barn.. eller så...
är kanga lättare tro? kanske värt att prova.... nån som sa att det är det svalaste också. och ska ju till Brasilien och bära...

fysisk hjälp är såklart det bästa!
Användarens profilbild
Av idamlolsson
Jag har burit lillebror, som är väldigt stadig, på ryggen sedan han var 4-5 veckor. I början främst i sele (Beco Butterfly) men sen mer och mer i sjal. Om jag ska bära honom en längre stund så gör jag helst omslutet X. Ibland bär jag i ryggsäcksknytning oxå, men det funkar bättre nu när han nästan kan sitta själv. Han är strax över 4 månader. Och så ska jag tillägga att jag nästan bara bär på ryggen hemma och inomhus. Har börjat ha honom på ryggen i Becon när vi bara ska till dagis och hämta ibland också. Ute tänker jag att det kan vara lite läskigt (och kallt) att sitta på ryggen. Jag kan ju inte prata med och klappa på honom då.

Antingen kan man ju ta lite assistans av någon annan när man ska görja öva på att sätta upp på ryggen.
När sonen var riktigt liten fick pappan ofta vara med när jag skulle knyta. Nu gör jag det oftast över soffan eller sängen. Fast vi börjar bli ganska modiga 8)
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag bar storasyster på ryggen från fyra månader i sele, med andra barnet vågade (och kunde) jag bära på ryggen tidigare, och med sjal dessutom :D

Bara att öva tills du känner dig trygg med det, och ta gärna hjälp av någon. Det finns olika sätt att få upp dem på ryggen, prova olika och se vad du/ni trivs bäst med (över axeln, under armen, sittandes i soffa...).
Av NannaW
På sätt och vis känns det som det skulle vara lättare och säkrare att bära på ryggen med sjal, då kan man lixom ta hjälp av den för att hålla fast liten när man får bak henne och knyter fast..
sele kan jag inte riktigt se framför mig. när jag provade satte sambo bara dit henne, det var ju lätt!

tycker under armen ser rätt bra ut, iallfall när de som kan gör det. får väl prova ikväll kanske!
spännande.....

dock har C aldrig varit mycket för att åka sjal när vi är hemma och ute får det nog bli fram än så länge..
men öva var det ha.. :hmm:
Användarens profilbild
Av Mikaela
Jag sätter L (8 mån) i selen genom att sätta selen på höften, upp med L, och sen vrida och trixa lite och sträcka mig efter selen så jag kan få upp axelbanden på axeln. Det ser säkert helt livsfarligt ut, men det funkar. Och jag skulle nog inte vilja göra det om jag inte hade en mjuk soffa eller säng under...
Användarens profilbild
Av mari_tres
Enklast tycker jag är att svinga, då får man med både barn och sjal samtidigt. Fast det känns lite läskigt med så små barn att lyfta dem i armarna så.
Små barn har jag nog lagt sjalen över ryggen och likssom smygit barnet över axeln, med grepp om axlarna/överkroppen på nåt vis. Ska se om jag hittar nån bild.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
jag tycker svinga är absolut bästa sättet att få både barn och sjal på rätt plats.

Började bära K på ryggen när han var 5 månader men då vågade jag inte knyta upp utan att någon hjälpte mig och tyckte inte om att vara ute med honom själv på ryggen.
Av NannaW
Dorotea skrev:Jag hade Benjamin på ryggen i sjal från att han var 2 veckor ;) men då hade jag visserligen övat flitigt i sådär 3 år på storebroren :lol: Jag skulle tipsa om att öva på ett (hyfsat stort) gosedjur några gånger, och ta hjälp i början av nån som lyfter dit bebin och kollar att tyget hamnar rätt. Och så får man hålla till vid spegeln i början :tumup: Jag knöt vanligt omslutet kryss, det är den knytning jag trivs bäst med både på mage och rygg. Och jag brukade liksom "knuffa" runt honom från höften till ryggen under armen. Liksom. Alltså, jag satte honom på höften så långt bak jag kunde, lyfte armen över honom och fortsatte knuffa honom bakåt. :hellu:
2 veckor var pluttigt värre det! :D
nån som kollar skulle jag verkligen vilja ha. tror inte sambon vet riktigt bara. han är alltid så orolig att det blir fel när han bär i sjal. knuffandet under armen tycker jag låter och ser bra och säkert ut

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?