Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Min overlock krånglar. Jag tänker försöka serva den, men jag är allvarligt oroad för att det inte löser problemet. Jag vill ha en maskin som orkar sy igenom, och klippa, tex axelsömmar med kantband utan att fransa sig. Så jag är beredd att köpa en ny om den här inte lever upp efter servicen. Så nu undrar jag om någon har några tips? Jag TROR inte att jag vill ha en kombimaskin, jag vill nog bara ha en vanlig OL, men den skall vara stark!

Den jag har är en drygt två år gammal Pfaff hobbylock 2.0.
Användarens profilbild
Av teres
Jag har en bernina som tuggar sig igenom det mesta, den största begränsningen har varit att jag inte får plats under pressarfoten när det börjar bli många lager.
Användarens profilbild
Av teres
jo, den kan bråka lite med superbilliga trådar men kvarlitetstrådar funkar finfint, olika sorter av wooly nylon, flossin (som wooly nylon fast tyskt) och även stoff och stils overlocktråd funkar. Jag coopar, mängdköper tråd när jag kan men har en dyr maskin, köper ibland tyger som kostar 100-200kr/m, tycker då det känns konstigt att vara snål på ett par kronor på tråden...
Användarens profilbild
Av glis
Helt rimlig matematik, men jag gillar Bibbis tråd, inte först och främst för priset utan mest för att hon är smidig att beställa av och bra på att skicka. Har hört att just hennes tråd inte funkar med just Bernina. MEN jag kan sy upp den på vanliga maskinen hellre än att fortsätta harva med en OL som knappt orkar med två tyglager. Några tips om modeller?
Användarens profilbild
Av teres
Jag har en 1100D med en bunte år på nacken, jag köpte min på en villahem mässa, på söndagen vill försäljarna inte ta med sig hem allt de släpat med sig, så en liten stund innan stängning finns det viss prutmån :lol: Min OL är helt automatisk, har inga finesser som automatisk trädning eller liknande, däremot så är den inte vidare svårträdd eller svårinställd. Det tjockaste jag sytt har nog varit inlägg i bambufleece och frotte ihop, jag tror det var sex lager eller nåt och var så fluffigt att det var svårt att få in under pressarfoten och fick liksom klämma ihop tyget. 6 lager jeans går utmärkt, har för mig att jag sytt igenom 8 lager också (fållar) men kan inte komma på vilket specifikt projekt.

Mitt förslag är att du tar dig runt på ett par olika butiker, ta med dig eget tyg! och provsy en hoper olika modeller, provträ och känn på dem. När du hittat en (eller flera du gillar) så kollar du priset på nätet eller ex på mässor för att se hur billigt du kan få den.
Användarens profilbild
Av rithelo
Jag har en Janome MyLock 744D, den kör på som en Volvo :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:Helt rimlig matematik, men jag gillar Bibbis tråd, inte först och främst för priset utan mest för att hon är smidig att beställa av och bra på att skicka. Har hört att just hennes tråd inte funkar med just Bernina. MEN jag kan sy upp den på vanliga maskinen hellre än att fortsätta harva med en OL som knappt orkar med två tyglager. Några tips om modeller?
Mamma kör bibbis i sin bernina :D
Användarens profilbild
Av glis
Tack för tips, och det låter ju lovande med mamma Kvarnviks trådar också... Lite retligt om jag fastnar för en Janome, det var det jag tänkte köpa sist men blev övertalad att köpa Pfaffen istället. Vilket jag inte ångrar, det känns bättre att lägga pengar på en riktigt bra maskin nu när jag vet att jag kommer ha nytta av den.

Fler tips, och vad som är bra vill jag gärna höra.

Föresten: Janome som kör som en Volvo? Rakt fram och rätt trist? Vilka maskiner kör som Saab? Skojigt och säkert :wink:
Användarens profilbild
Av glis
Jag hade bestämt mig för att köpa en Bernina 1150 och åkte glad i hågen till den lokala handlerskan. Hon övertalade mig raskt att köpa 700D istället eftersom det bara var en stabil OL jag var ute efter. Hon betalade 3000 för min gamla som jag köpte av henne för 3400 för två år sedan. Har sytt en provlapp med den nya, vilken skillnad!!! Den rasslar inte alls på samma sätt, Bibbitråden fungerar bra, den frikopplar trådspänningen när man lyfter på pressarfoten och det går att sy mycket långsammare. Hittils är jag mycket nöjd och det enda jag tror att jag saknar som jag skulle fått på den dyrare är skräppåsen.
Bernina 700D, det är ju den jag har. Jag använder Dor Tak (som Bibbi har) utan problem. Har inget att jämföra med men tycker att den känns bra! Men vilket fantastiskt återköp, synd att din lokala symaskinshandlare ligger så långt från Vällingby :-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?