Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nettan
ganesha skrev:Jag ska, framöver, lära en kompis virka. Och sticka. Jag tror hon är vänsterhänt. Vad ska man tänka på då? Kan man göra same-same fast allt blir spegelvänt liksom...eller kan man virka alla grejer enligt mönster fast med vänster han? Eller ska hon tvinga sig att använda "fel hand" så det blir rätt utifrån mönster? Eller spelar det egentligen ingen roll?
Jag virkar vänsterhänt.
Har inte gjort några direkt avancerade saker utan bara tofflor o vantar så jag vet inte hur man gör med mönster och sådant men när jag började virka försökte jag lära mig att göra det "riktigt" (dvs högerhänt) men det gick inget vidare. Kan kanske vara att jag stickar vänsterhänt som gör att vanan sitter att göra med vänster.
Det går ganska bra att lära ut bara man säger lite annorlunda. Inte säga att man tar tråden från höger utan uppifrån handen och ner osv. Har lyckats lära några högerhänta virka på det viset.
Hade jag varit hon hade jag först försökt att göra högerhänt för det förenklar ju. Om inte annat är det lättare att visa samt hjälpa någon annan.
Användarens profilbild
Av Mammut
visslan skrev:
Mammut skrev:
Pilotta skrev:
KATARINA skrev:Tittar in här. Någon som har något förslag på vad en nybörjare kan virka?
Här är utmärkt för nybörjare tycker jag. http://attic24.typepad.com/weblog/joini ... aures.html
Du såg min filt (grön-vit-gul) som jag virkat efter det mönstret när jag var och handlade hos dig. :D
Det låter som nåt för mig! Jag vill virka en filt med mormorsrutor, som man kan montera direkt, inte när alla rutor är klara.
Problemet är beskrivningen på engelska... :roll:
Men det är ju bra att göra dina vanliga mormorsrutor och virka ihop dem med en smygmaska på strategiska ställen på sista varvet. :tumup:
:hmm: Grejen är att jag aldrig virkat mormorsrutor förut, så behöver jag tydlig beskrivning. Kan liksom inte tänka mig hur jag ska smygmaska ihop dem...
Användarens profilbild
Av puppan
ganesha skrev:Jag ska, framöver, lära en kompis virka. Och sticka. Jag tror hon är vänsterhänt. Vad ska man tänka på då? Kan man göra same-same fast allt blir spegelvänt liksom...eller kan man virka alla grejer enligt mönster fast med vänster han? Eller ska hon tvinga sig att använda "fel hand" så det blir rätt utifrån mönster? Eller spelar det egentligen ingen roll?
JAg har för mig att jag har sett att det finns på youtube, instruktionsfilmer för vänsterhänta.
Eller rättare sagt så har jag för mig att jag har läst det någonstans.
:hmm:
Användarens profilbild
Av Pilotta
Mammut skrev:
visslan skrev:
Mammut skrev:
Pilotta skrev:
KATARINA skrev:Tittar in här. Någon som har något förslag på vad en nybörjare kan virka?
Här är utmärkt för nybörjare tycker jag. http://attic24.typepad.com/weblog/joini ... aures.html
Du såg min filt (grön-vit-gul) som jag virkat efter det mönstret när jag var och handlade hos dig. :D
Det låter som nåt för mig! Jag vill virka en filt med mormorsrutor, som man kan montera direkt, inte när alla rutor är klara.
Problemet är beskrivningen på engelska... :roll:
Men det är ju bra att göra dina vanliga mormorsrutor och virka ihop dem med en smygmaska på strategiska ställen på sista varvet. :tumup:
:hmm: Grejen är att jag aldrig virkat mormorsrutor förut, så behöver jag tydlig beskrivning. Kan liksom inte tänka mig hur jag ska smygmaska ihop dem...
Jag tycker att hon beskriver rutorna ganska tydligt här http://attic24.typepad.com/weblog/summe ... quare.html med steg för steg och bilder.
Det jag länkade till tidigare var endast beskrivningen av hur man virkar ihop rutorna sista varvet.
Av tumbler
Maddemoa skrev:Ska göra en väpnarhuva i ettårspresent till en liten tjej och passade på att göra en till Max först för att se om jag fick ihop det.
Bild
Bild
:love: Åh, så fin! Har du mönster?
Användarens profilbild
Av puppan
åh vad fin maddemoa!
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Sagas mamma skrev:
Maddemoa skrev:Ska göra en väpnarhuva i ettårspresent till en liten tjej och passade på att göra en till Max först för att se om jag fick ihop det.
Bild
Bild
:love: Åh, så fin! Har du mönster?
Ja, skrev för en gångs skull ner vad jag gjorde :tumup: Ska göra ettårspresenten i tunnare garn och skriva mönster till den också och sedan lägga ut båda två på bloggen.
Användarens profilbild
Av nalimea
Jag ska virka en halsduk, typ som en fuskpolo som man kan ta två varv runt huvudet. Vill ha den ganska luftig och det är ett sånt garn som är ojämnt tjockt. Har inte virkat så mycket att jag har något uppslag för hur jag ska tillverka mönstret. Någon som har förslag, eller tips på befintligt mönster?
Användarens profilbild
Av visslan
ganesha skrev:Jag ska virka en halsduk, typ som en fuskpolo som man kan ta två varv runt huvudet. Vill ha den ganska luftig och det är ett sånt garn som är ojämnt tjockt. Har inte virkat så mycket att jag har något uppslag för hur jag ska tillverka mönstret. Någon som har förslag, eller tips på befintligt mönster?
Antingen lägger du upp antalet maskor som motsvarar längden, dvs de två varven runt halsen. Eller så lägger du upp bredden.

I den första versionen är det bara att virka ihop och göra en slags tub. Eventuellt kan du ju göra en moebius.
I den andra versionen får du virka eller sy ihop de två kortändarna. Då är det förstås ännu enklare att göra en moebius.
Av MikaelaJL
Jag är sugen på att virka en dubbelfuskpolo. Alltså en som jag och lillen kan ha samtidigt när jag bär honom ute. Någon som har tips, eller vet någon som har ett mönster?
Användarens profilbild
Av Fryle
MikaelaJL skrev:Jag är sugen på att virka en dubbelfuskpolo. Alltså en som jag och lillen kan ha samtidigt när jag bär honom ute. Någon som har tips, eller vet någon som har ett mönster?
Jag har för länge sedan stickat en på frihand, måste vara lika lätt att virka. Jag gjorde bara en rektangel med två hål ca 25 cm från varandra, sedan stickade jag kragar på hålen.
Användarens profilbild
Av Zai
ganesha skrev:Jag ska virka en halsduk, typ som en fuskpolo som man kan ta två varv runt huvudet. Vill ha den ganska luftig och det är ett sånt garn som är ojämnt tjockt. Har inte virkat så mycket att jag har något uppslag för hur jag ska tillverka mönstret. Någon som har förslag, eller tips på befintligt mönster?
Orkar du tänka efter lite kan du få den luftig genom att hoppa över maskor. Gör ett mönster på rutat papper och följ det sen. Inte så svårt som det låter och ett bra sätt att förstå virkningen
Användarens profilbild
Av nalimea
visslan skrev:
Antingen lägger du upp antalet maskor som motsvarar längden, dvs de två varven runt halsen. Eller så lägger du upp bredden.

I den första versionen är det bara att virka ihop och göra en slags tub. Eventuellt kan du ju göra en moebius.
I den andra versionen får du virka eller sy ihop de två kortändarna. Då är det förstås ännu enklare att göra en moebius.
Åh. Vet inte vad moebius är, men ska googla det vid tillfälle. Tänkte nu inte så mycket på den sortens mönster, utan mer...masktypsmönster.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?